اقدامات پیشگیرانه دادگستری فارس در زمینه آسیب‌های اجتماعی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با اشاره به اقدامات پیشگیرانه پارسال دادگستری فارس، چشم انداز امسال برنامه‌های این استان را بر اساس سند تحول قضایی تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اسماعیل اکبری با اشاره به لزوم اقدامات پیشگیرانه در تمام حوزه‌های جرم خیز و آسیب پذیر، برخی از اقدامات معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس را برشمرد و گفت: پارسال جمعاً ۴۹ برنامه عملیاتی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی با همکاری اعضای شورای پیشگیری از وقوع جرم، معاونت‌ها و سازمان‌های تابعه دادگستری استان فارس انجام پذیرفت.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس با بیان اینکه پارسال، چهار جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان و ۱۱۶ جلسه در تمامی حوزه‌های قضایی استان برگزار و چهار طرح پیشگیرانه تهیه، ابلاغ و اجراء شد، افزود: گزارش تحلیلی سیمای جرائم، دعاوی و آسیب‌های اجتماعی استان فارس طی روند چهار ساله (سال‌های ۹۵ تا ۹۸) تهیه و در اختیار نهاد‌های ذیصلاح قرار گرفت.

او بیان کرد: در راستای تعاملات همکاری با جامعه دانشگاهی نیز، سه نشست تخصصی علمی کاربردی با موضوعات «آینده کلان شهر شیراز از منظر پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی»، «نقش سازمان‌های مردم نهاد در پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی» و «پیشگیری از جرایم رایانه‌ای» برگزار شد.

این مقام قضایی با اشاره به مشارکت در برگزاری نخستین کنفرانس ملّی محیط زیست سالم و توسعه پایدار در پرتو حقوق شهروندی؛ چالش‌ها و راهبردها، بیان کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی حوزه پیشگیری‌های اجتماعی و فرهنگی؛ پیگیری اجرای برنامه جامع کنترل و کاهش خشونت؛ توسعه کمی و کیفی مراکز ملاقات فرزندان طلاق (مرکزمهرخانواده) و عملیاتی کردن دستورالعمل اداره مراکز مشاوره خانواده از دیگر اقدامات این معاونت است.

اکبری، پیگیری اجرای آئین نامه مراقبت بعد ازخروج معتادان؛ اجرای دستورالعمل تشکیل پرونده شخصیت متهم؛ ارتقاء کمی و کیفی موسسات داوری؛ پیگیری اجرایی شدن تکالیف مقرر در قانون جامع حدنگار؛ اجرای برنامه صیانت از منابع آب و جلوگیری از حفره چاه غیر مجاز؛ نظارت بر مؤسسات پولی و بانکی و شرکت‌های تجاری و پیگیری و اجرای راهکار‌های کیفری کاربردی به منظور کاهش جمعیت کیفری را از دیگر اقدامات پیشگیرانه این اداره در سال ۹۹ خواند.

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس متذکر شد: پیشگیری از تصادفات رانندگی؛ پیشگیری از رشد و گسترش مناطق جدید بافت‌های ناکارآمد جدید و حاشیه نشین، راهبری کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز استان؛ اجرای دستورالعمل نحوه مشارکت و تعامل نهاد‌های مردمی با قوه قضاییه؛ سازماندهی و بهره مندی از ظرفیت‌های دیده بانان پیشگیری از طریق سامانه سجام و همچنین انجام فعالیت‌های رسانه‌ای و ارتقاء آگاهی‌های عمومی، اطلاع رسانی و افکارسنجی از سری اقداماتی است که ما در برنامه کاری خود قرار دادیم.

او تشکیل کمیته صیانت از اراضی ملی استان با هدف انسجام بخشی به اقدامات، ایجاد رویّه واحد، تشکیل گشت‌های مشترک جهت پیشگیری از تغییر کاربری و تصرف غیر مجاز اراضی منابع طبیعی را از سری اقدامات دیگر معاونت خواند و گفت: اجرای طرح بیمه زندگی ویژه زوجین متقاضی ازدواج (بیمه حامی)؛ طرح مسیر سبز زندگی ویژه زوجین متقاضی طلاق؛ طرح پاد (پیوند آگاهانه دلها) به منظور ارائه مشاوره رایگان به زوجین متقاضی ازدواج نیز در زمره مهمترین اقدامات انجام شده است.

این مقام قضایی پس از بیان اقدامات سال گذشته به چشم انداز برنامه‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس در سال ۱۴۰۰ اشاره کرد و افزود: پیگیری و نظارت بر اجرای دقیق برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۰؛ توسعه اجرای طرح مصلحین قرآنی در سطح استان فارس و استقرار دفتر حمایت اطفال و نوجوانان دادگستری کل استان فارس در محل معاونت از نخستین اقداماتی است که امسال پیگیری می‌شود.

اکبری، تشکیل کمیته پیشگیری از وقوع جرم در دستگاه‌های اجرایی استان را یکی دیگر از برنامه‌های معاونت پیشگیری در سال جدید عنوان و بیان کرد: پیشگیری از جرایم و تخلفات مالیاتی؛ توسعه کمی و کیفی و تحقق اهداف مجمع نهاد‌های مردمی همکار با دادگستری استان؛ پیگیری تشکیل دفتر همکاری‌های مشترک علمی، پژوهشی و اجرایی دادگستری و دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان را در برنامه‌های اساسی خود در امسال قرار دادیم.

او توسعه فعالیت‌های مرکز تحقیقات و پژوهش‌های راهبردی پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و حکمرانی مطلوب دادگستری کل استان فارس با همکاری جامعه علمی و دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی استان و تهیه و اجرای طرح‌های پیشگیرانه اولویتی در سطح استان فارس را از مهم‌ترین محور‌های چشم انداز برنامه‌های سال ۱۴۰۰ خواند.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس، برنامه‌های این معاونت را در راستای تحقق اهداف سند تحول قضایی خواند و افزود: همزمان با ابلاغ سند تحول قضایی، کارگروه پیشگیری از وقوع جرم و گفتمان سازی اجتماعی اجرای سند تحول قضایی دادگستری کل استان فارس در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان فارس مستقر و فعالیت‌های خود را با همکاری مدیران و کارشناسان آغاز کرد و ارتباطات درون و برون سازمانی در راستای تحقق مفاد سند تحول قضایی ایجاد شد.

اکبری با بیان اینکه با توجه به اهمیت موضوع، علاوه بر پیگیری و طرح موضوع در شورای برنامه ریزی دادگستری کل استان فارس، سه جلسه هماهنگی برگزار شد، اعلام کرد: ماحصل این جلسات تدوین برنامه عملیاتی با سازوکار اجرایی و زمانبندی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت؛ احصاء نقاط ضعف، قوت، ابهامات و سؤالات و همچنین پیشنهادات اصلاحی در خصوص سند و سپس انعکاس به مرکز بود.

او متذکر شد: در این راستا، شناسایی ظرفیت‌های موازی با سایر ادارت، سازمان‌ها و نهاد‌ها با تعیین میزان و نحوه عملکرد در دستور کار قرار گرفت و گام‌های اجرایی آن طراحی و جهت اجراء، ابلاغ شد.

این مقام قضایی متذکر شد: در فرآیند نگارش سند تحول قضایی، هفت ماموریت اصلی قوه قضائیه از تکالیف تعیین شده در قانون اساسی نشأت می‌گیرد و همچنین سیاست‌های کلی نظام، مبنای تدوین سند فعلی شده است که برخی از اقدامات درج شده در آن‌ها ارتباط مستقیمی با وظایف و مأموریت‌های این معاونت دارد.

معاون قضایی دادگستری فارس خاطرنشان کرد: ایجاد رویّه واحد در فرایند دریافت و رسیدگی به اعلام جرم توسط نهاد‌های مردمی؛ شناسایی عوامل اصلی بروز جرائم و دعاوی در سطح استان و ارائه راهکار‌های پیشگیرانه و شناسایی و پیگیری اصلاح قوانین و مقررات، فرایند‌ها و ساختار‌های مانع اجرای راهکار‌های اصلاحی و پیگیری تعیین تکلیف و اخذ تصمیم مناسب در خصوص نگهداری یا واگذاری اطفال و نوجوانان در معرض خطر قبل از بازداشت یا زندانی شدن سرپرست خانواده از اقدامات منطبق بر سند تحول قضایی این اداره است.

تقدیر از نقد‌های برتر درباره قوه قضاییه؛ اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان با تقویت نظارت قضایی بر فرایند شناسایی، پذیرش، نگهداری، حمایت و توانمندسازی اطفال و نوجوانان در معرض خطر با تعیین شاخص‌های مرتبط و راهبری دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری استان فارس؛ ارتقاء آموزش‌های عمومی در زمینه جرایم و آسیب‌های اجتماعی اولویتی و پیگیری تکمیل پرونده شخصیت متهمان از جمله موارد مندرج در سند تحول قضایی است از جمله مواردی است که طبق گفته اکبری امسال در معاونت پیشگیری از وقوع جرم فارس پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار