به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان مرجان نکوخو رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهارداشت: طرحهای مرتبط با محصولات گواهی شده و سالم از سال ۹۵ به طور رسمی در استان کار خود را آغاز کرد و در آن زمان حدود یک هکتار از زمینهای کشاورزی این خطه به این شیوه اختصاص یافت.
او افزود: در طول سالها فعالیت مستمر میزان مساحت کشاورزی استان اصفهان در محصولات گواهی شده و سالم به یک هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت.
رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان ادامه داد: تولید محصولات گواهی شده و سالم در استان اصفهان اکنون به حدود ۲۵ هزار تُن رسیده است که شامل محصولات زراعی، باغی و گلخانهای در ۲۱ شهرستان میشود.
استحصال ۲۰ گونه گیاهی به روش گواهی شده در نصف جهان
نکوخو گفت: تعداد محصولات گواهی شده و سالم در استان اکنون به بیش از ۲۰ گونه شامل زراعی، باغی و گلخانهای رسیده است که میتوان به سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، سیب درختی، خرما، انگور، فلفل دلمهای و خیار بهعنوان اصلیترین آنها اشاره کرد.
او افزود: تعداد محصولات در استان اصفهان به روش گواهی شده و سالم قابلیت افزایش دارد به این صورت که قارچ، انواع سبزی و صیفی جات را میتوان از این روش توسعه داد، زیرا که محصولاتی مانند سبزی دوره رشد کوتاهتری دارد و با تولید آن میتوان بهرهوری را به شدت افزایش داد از سوی دیگر محصولات مانند کدو و بادمجان گواهی شده و سالم در استان اصفهان قابلیت تولید دارد.
نکوخو تصریح کرد: موضوع نظارت و نمونه برداری از خاک و محصولات از جمله فرایندهای تولید به روش گواهی شده و سالم هستند که مطابق با دستورالعمل اجرایی خاص جلو میرود، از آنجا که مقدار سموم استفاده شده در این نوع محصولات میزان خاصی باید داشته باشد اندازه گیری دقیق از سوی آزمایشگاههای مختلف انجام میشود که از حیث محصول سالم و با امنیت غذای بالا از یک سو و حفظ محیط زیست شک و تردیدی بر جا نماند.
بهبود صادرات با توجه به محصولات سالم کشاورزی
او اضافه کرد: استان اصفهان قابلیتهای متعددی برای توسعه و پیشرفت در صنعت کشت محصولات گواهی شده و سالم دارد که خود نقشی اساسی در بهبود صادرات و جذب بازارهای دیگر خواهد داشت.
رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی اصفهان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه اینکه در شرق و غرب و جنوب و شمال استان ظرفیت تولید دارد و به دلیل وجود آب و هوای مختلف میتوان محصولات گوناگون و متنوع را کشت کرد.
نکوخو ادامه داد: ضعف در فرهنگسازی و شناخت بیشتر مردم از محصولات گواهی شده و سالم چالش اصلی این عرصه به شمار میرود، زیرا تا وقتی شناخت مناسب از محصولات و مزایای آن وجود نداشته نمیتوان مشتریان را برای استفاده از این نوع تولیدات تشویق و ترغیب کرد.
بهبود بازاریابی و فروش نیاز اساسی محصولات گواهی شده کشاورزی
رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا جهاد کشاورزی اصفهان اضافه کرد: بازاریابی و فروش به عنوان رکن اصلی درآمد زایی در حد مطلوب خود محقق نشده است و این امر میطلبد که با همکاری دستگاههای مرتبط فرهنگسازی مناسب انجام گیرد و در این ارتباط تاکنون کلاسهای آموزشی مختلف برگزار شده است.
رئیس گروه محیط زیست و سلامت غذا سازمان جهاد کشاورزی اصفهان اظهارداشت: با سازمانهایی مانند تعاون روستایی و اتحادیهها، خصوصی و شهرداری وارد مذاکره شدهایم تا با توسعه غرفههای اختصاصی و ایجاد برچسبها و بسته بندیهای خاص این نوع محصولات مشتریهای بیشتری پیدا کند و عرضه محصولات با روند بهتری انجام شود.
انتهای پیام/ی