سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به بیان توضیحاتی درباره تشدید نظارت بر مرز‌های شرقی کشور توسط سپاه و ناجا پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور در گفتگوی ویژه خبری در مورد تصمیمات امروز ستاد و اعمال محدودیت ها اعلام کرد: ویروس دلتا خیلی از کشور‌ها را درگیر کرده و بیشترین درگیری مردمی در کشور‌های برزیل و هندوستان، بود و کشور‌های شرقی و حتی کشور ما هم طبق پیش بینی‌ها با افزایش آمار به دلیل ورود ویروس دلتا مواجه است.

رئیسی گفت: اگر تمهیدات دو ماه پیش نبود و قرنطینه مسافران هندی انجام نمیشد، زودتر از این درگیر جهش‌های بتا و دلتا میشدیم.

او ادامه داد: کنترل مرز‌های شرقی به دلیل رفت و آمد‌های غیرقانونی نسبت به مرز‌های غربی سخت تر است، ولی با این حال باز هم سپاه و ارتش و ناجا از دو ماه پیش اقدامات و نظارت خوبی در مرز‌ها داشتند، اما با این وجود باز هم شاهد مسافرانی از کشور‌های شرقی به جنوب و حتی مرکز کشور بودیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در حال حاضر ۶۸ کشور در دنیا درگیر ویروس دلتا هستند و یکی از مصوبات امروز تشدید نظارت بر مرز‌های شرقی کشور توسط سپاه و ناجا بود.

او افزود: تصمیمات خاصی هم برای استان سیستان بلوچستان اتخاذ شد؛ اینکه بانک‌ها و ادارات دولتی تعطیل شدند و ادارات ضروری با ۳۰ درصد ظرفیت می‌توانند فعالیت کنند.  از فردا صبح محدودیت‌ها در شهر‌های قرمز اعمال خواهد شد.

فعالیت رستوران ها از فردا تعطیل می شود

رئیسی گفت: یکی از کانون‌های اصلی انتقال ویروس، رستوران‌ها هستند و از فردا هیچ رستورانی حق فعالیت ندارد و از مردم خواهش میکنم که به رستوران‌ها مراجعه نکنند. مشاغل خیلی ضروری مثل مطب‌ها داروخانه ها، نانوایی ها، بقالی‌ها و ... فعالیت خواهند داشت.

رئیسی گفت: با رعایت دستورالعمل‌ها می‌شود بیماری را کنترل کرد. اگر میزان رعایت شیوه نامه‌ها به بالای ۸۵ درصد برسد، می‌توان مانع مرگ و میر ناشی از کرونا شد. در آینده در زمینه واکسیناسیون کار‌های خوبی انجام خواهد شد.

او در خصوص وضعیت سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در استان سیستان و بلوچستان تا به امروز شیوع گسترده ای نداشتیم و این خیز بیماری اولین پیک جدید بیماری کرونا در این منطقه است. مردم این استان تاکنون در معرض ویروس کرونا نبودند و این استان تاکنون به شدت دیگر مناطق درگیر بیماری نبوده و متوسط کشوری میزان درگیری و شیوع بیماری کرونا در این استان پایین‌تر از کشور بود.

وضعیت سیستان و بلوچستان سیاه نیست

رئیسی بیان کرد: در حال حاضر به نسبت به جمعیت روند بیماری در سیستان و بلوچستان افزایشی است، اما آمار‌ها نسبت به سایر استان‌ها زیاد نیست. در استان سیستان و بلوچستان ۲۹۷ بیمار در هفته بستری شده اند، ولی بر خلاف مطالب گفته شده در فضای مجازی وضعیت این استان سیاه نیست. در حوزه سلامت در استان سیستان و بلوچستان پیشرفت زیادی کرده است به طوری که در این مدت ۱۰۰ دستگاه ونتیلاتور، ۱۰۰دستگاه آی سی یو اضافه شده است و در مدت هشت سال گذشته ۱۰۰۰ تخت به بیمارستان‌های ابن کشور اضافه شده است.

رئیسی بیان کرد: در هر مرکز درمانی سه دستگاه اکسیژن ساز وجود دارد و امروزه کمبود تختی در ابن استان نداریم. دو نفر از معاونان وزیر به این استان رفته اند. سیستان و بلوچستان در نزدیکی کشور‌های پاکستان است، اما با توجه به فوتی‌های هند و پاکستان استان سیستان و بلوچستان وضعیت بهتری دارد.

در سیستان و بلوچستان واکسیناسیون سنین ۵۰ سال را شروع می کنیم

رئیسی گفت: در منطقه سیستان و بلوچستان از هفته آینده واکسیناسیون سنین ۵۰ سال را شروع می کنیم. البته در استان های کرمان ، فارس و بوشهر نیز همین برنامه را خواهیم داشت.

رئیسی گفت: در حال حاضر ۳۰۰ تخت خالی در استان وجود دارد و در زمینه واکسن هم رییس جمهور و وزیر و اعضا تاکید زیادی بر کمک به استان سیستان و بلوچستان داشته اند. در هرمزگان ۴۴۱ بیمار بستری شده اند و هنوز به پیک قبلی خود نرسیده اند.

او در خصوص واکسیناسیون بیان کرد: ما از آبان سال گذشته قرارداد برای تامین واکسن با تامین بیش از ۱۶ میلیون دز واکسن از کوواکس بسته و پول آن را پرداخت کردیم. برخی‌ها می‌گفتند نمی‌گذارند ما واکسن وارد کنیم که این اجازه را به آن‌ها دادیم، ولی دریغ از یک واکسن به کشور وارد کنند. در زمینه واردات واکسن باید زنجیره سرد به خوبی رعایت شود.

رئیسی افزود: برخی از دوستان حرف آمریکایی‌ها را می‌گویند که مگر ایران در حوزه سلامت تحریم نیست یکی از مقامات آمریکا چند روز گذشته اعلام کرده که ایران در زمینه ماسک از تحریم خارج شده است. برخی‌ها می‌گویند چرا امارات و عربستان واکسن وارد کرده اند که خودشان جواب خود را می‌دانند. بد عهدی‌ها در زمینه واردات واکسن زیاد بوده است.

واکسن کرونا برای همه مردم رایگان است

رئیسی بیان کرد: در حدود دو هفته واکسن وارد نشده بود. کادر درمان، افراد بالای ۷۰ ساله‌ها واکسن را زده و دز دوم واکسن افراد بالای ۷۰ ساله را تقریبا زده ایم. ظرفیت واکسیناسیون در کشور به ۵۰۰ هزار دز است. ما کمبود نیرو برای تزریق واکسن نداریم. در حال حاضر ۳۰۰ هزار دز واکسن برکت به دست ما رسید. در جمهوری اسلامی واکسن کرونا برای همه مردم رایگان است.

به گفته ی این مقام مسئول، در هفته آینده سرعت واکسیناسیون بیشتر می‌شود و تا نیمه مرداد ماه ۶۵ ساله‌ها واکسینه خواهند شد. از شهریور ماه به بعد ماهیانه ده میلیون دز واکسن دست ما است و تا آخر سال در حدود ۸۰ میلیون دز واکسن به دست می‌رسد و آن شا الله گروه هدف ما حداقل یک دز واکسن را دریافت می‌کنند.

رئیسی بیان کرد: ما دارای یک جمعیت ۸۴ میلیونی هستیم و مردم توجه کنند که ما جز شش کشور سازنده واکسن در دنیا هستیم. از امروز به بعد برای تامین واکسن از کشور‌های خارجی سرخم نمی‌کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: از دوماه پیش، وزیر بهداشت درباره شیوع ویروس دلتا هشدار داده بود. میزان ورود مهاجران به ویژه از مرز‌های شرقی به داخل ایران، بالا است. در استان سیستان و بلوچستان اعمال محدودیت‌ها تشدید خواهد شد. با تصمیم ستاد مقابله با کرونا در سیستان و بلوچستان، ادارات و بانک‌های استان به‌جز مراکز درمانی و خدمات‌رسان فردا تعطیل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار