سلیمانی دشتکی با اشاره به محرومیت ۷۰۳ روستا در خوزستان از آب شرب گفت: خوزستانی‌ها در شرایط پُرآبی و کم آبی از آب سالم محروم هستند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، قاسم سلیمانی‌دشتکی استاندار خوزستان در نشست بررسی مناطق محروم خوزستان که امروز ۱۲ تیرماه برگزار شد، گفت: خوزستان بر خلاف آوازه بزرگی که از نظر درآمد‌ها و نقش ارزنده‌ای که در ابعاد ملی در مسائل امنیتی و اجتماعی کشور دارد، بسیار مظلوم و محروم است.

او با بیان اینکه بیش از ۷۰۳ روستا در خوزستان آب شرب سالم ندارند، اظهار داشت: در این استان بارندگی و کم بارش بودن، مصیبت است، ضمن اینکه بارندگی زیاد باعث تداخل فاضلاب و آب شرب می‌شود و خشکسالی نیز شوری آب و غیرقابل مصرف شدن آب شرب را به دنبال دارد، ضمن اینکه اهالی این استان هم در شرایط پُرآبی و هم در شرایط کم آبی و خشکسالی از داشتن آب سالم محروم هستند.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه امسال علاوه بر آب شرب، در تامین آب مصارف کشاورزی و دام‌ها نیز با تنش جدی مواجه هستیم، افزود: زیرساخت‌های جاده‌ای در این استان در مقایسه با استان‌هایی که نقش چندانی در صادرات و ترانزیت کالای کشور ندارند، مطلوب نیست.

استاندار خوزستان به محرومیت ۱۰۰ درصد برخی شهرستان‌های خوزستان اشاره و بیان کرد: در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و نیشکر اقدامات خوبی در این استان انجام شده، اما در رفاه عمومی که شامل؛ زیرساخت‌های آب، جاده و امکانات عمومی است، مشکلات بسیار زیادی وجود دارد.

نماینده عالی دولت در استان خوزستان با اشاره به پروژه‌هایی که برای تکمیل به حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند، ادامه داد: برای تکمیل حدود ۳۰۰ پروژه‌ای که به اعتباری حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز دارند، به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمندیم و این پروژه‌ها شناسایی شده‌اند و با برنامه‌ریزی می‌توانیم آن‌ها را به اتمام برسانیم، البته با همکاری استان و منابع ملی و بنیاد‌ها و بخش‌های مختلف می‌توانیم اعتبارات اجرای این طرح‌ها را تامین کنیم.

مهرداد نیکو رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان در این نشست گفت: بر مبنای مصوبات هیات وزیران در بحث مناطق محروم، تعدادی از شهرستان‌های استان کاملا محروم تلقی می‌شوند و برخی از بخش‌های شهرستان‌ها و دهستان‌ها نیز کاملا محروم هستند.

او با بیان اینکه ۹۱ شهرستان در کشور به عنوان مناطق کمتر برخوردار از اشتغال در کشور وجود دارند که از این تعداد، ۱۲ شهرستان در خوزستان جزو این مناطق هستند و معافیت‌های مالیاتی مانند مناطق آزاد مشمول آن‌ها می‌شود، افزود: امسال گشایش‌های خوبی در بحث منابع محرومیت‌زدایی به وجود آمده است، بطوریکه ۱۲۴۷ میلیارد تومان اعتبار محرومیت‌زدایی، آب و راه روستایی برای مناطق محروم استان در نظر گرفته اند.

غلامعباس بهرامی‌نیا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خوزستان بیان داشت: حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی آماده آسفالت داریم، از حدود ۱۲ هزار کیلومتر راه روستایی در استان، ۸ هزار و ۵۰ کیلومتر آسفالت هستند و اگر منابع تامین شود تا پایان امسال  یک هزار ۶۰۰ کیلومتر راه روستایی به راه‌های روستایی آسفالته افزوده خواهد شد.

او تصریح کرد: برای تکمیل چنین طرح‌هایی و آسفالت راه‌های روستایی در خوزستان به اعتبار و منابع مالی نیاز داریم تا بتوانیم پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی شاهدی
۰۸:۳۰ ۱۳ تير ۱۴۰۰
از وقتی استاندار اومد آب کارون، آب رفت/ چطور سنگ نبود آب شرب به سینه میزنه؟