سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره طرح وزارت علوم برای ادغام ۶۰ دانشگاه در دانشگاه‌های بزرگتر ارائه کرد.

رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی و برنامه وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: وزارت علوم در قالب طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی درصدد است که اداره دانشگاه‌ها را متمرکز کند، به این صورت که کل کشور به چند منطقه تقسیم و دانشگاه‌های کوچک استانی زیر نظر دانشگاه مرکزی و مادر در آن منطقه قرار بگیرد.

حاجی پور ادامه داد: حدود ۶۰ دانشگاه در کل کشور شناسایی شده و در قالب طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی قرار گرفته اند تا از نظر مدیریت و اعطای منابع مالی تحت نظر دانشگاه مادر استان قرار بگیرند. متاسفانه وزارت علوم درصدد است تا با استفاده از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی این اقدام را عملیاتی کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: در این طرح مقرر است که استقلال مالی از دانشگاه‌های کوچک گرفته و به دانشگاه‌های مادر هر استان داده شود و دانشگاه‌های کوچک تحت نظر یک دانشگاه مرکزی قرار بگیرند. یکی از اثرات اجرای این طرح و گرفتن استقلال دانشگاه‌های کوچک این است که منابع مالی قطره چکانی به دانشگاه‌های مشمول طرح ساماندهی داده خواهد شد.

وزارت علوم در پی گرفتن استقلال دانشگاه‌هاست

به گفته‌ این نماینده مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم می‌خواهد با اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی استقلال دانشگاه‌ها را بگیرد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: کارشناسان در کمیسیون آموزش وضعیت سایر کشور‌های جهانی درباره نحوه اداره دانشگاه‌ها را اداره کرده اند. نتیجه این بررسی‌ها نشان داد کشور‌های روسیه و شوروی سابق در آموزش متمرکز شکست خورده و هم اکنون به سمت آموزش غیر متمرکز رفته اند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: کشور‌های اروپای غربی نیز به شیوه غیر متمرکز دانشگاه‌های خود را اداره می‌کنند و پیشرفت این کشور‌های در حوزه علوم مختلف قابل مشاهده است.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس  با تاکید بر اینکه شیوه اداره غیر متمرکز دانشگاه‌ها ثمر بخش بوده اظهار کرد: اگر دانشگاه‌ها در شهرستان‌های مختلف مدیریتشان بر عهده خودشان باشد قدرت تصمیم گیری آن‌ها بالا می‌رود، ولی وقتی مقرر باشد رئیس یک دانشگاه مادر در هر استان تصمیم گیرنده باشد دیگر روسای دانشگاه‌های کوچک اختیاری ندارند و نمی‌تواند حرکتی انجام دهند.

به دنبال جلوگیری از اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی هستیم

سخنگوی کمیسیون آموزش تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی به دلیل اقدام وزارت علوم برای ادغام دانشگاه‌ها در قالب طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به وزیر علوم کارت زرد داد، البته کمیسیون آموزش همچنان پیگیر این موضوع است تا از اجرای آن جلوگیری کند، زیرا پای آینده ۶۰ دانشگاه کشور در میان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار