خشکشالی رمق کشاورزان نطنزی را گرفته است و از طرف دیگر بیمه کشاورزی نیز پاسخگوی زیان تولیدکنندگان نیست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،کشاورزی در منطقه نطنز این روزها به دلیل کم‌آبی دچار بحران شده است و مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد  و متحمل ضرر و زیان‌های متعددی شده اند که گاها این ضرر و زیان‌ها غیرقابل جبران است.

خشکسالی به دلیل کمبود بارش باران و نزولات آسمانی این روزها دغدغه کشاورزان را چندین برابر کرده است و موجب شده تا به کشاورزان ضرر و زیان قابل توجهی وارد شود و از سوی دیگر بیمه کشاورزی نیز پاسخگوی نیاز کشاورزان نطنزی نیست.

یکی از کشاورزان بادرودی با بیان اینکه خشکسالی و کمبود آب موجب کاهش قابل توجه تولیدات کشاورزی شده است، گفت: کمبود محصولات از یک سو و خشکسالی نیز از سوی دیگر رمق تولید را از کشاورز گرفته است.

او با بیان اینکه کشاورز برای تولید انگیزه می‌خواهد، افزود: بیمه محصولات کشاورزی علاوه بر آن که در نوع محصولات قابل بیمه محدودیت دارد در زمان بروز خسارت بیمه کشاورزی در پرداخت خسارت سنگ‌اندازی‌هایی را ایجاد می‌کرد.

یکی دیگر از کشاورزان نطنزی با بیان اینکه من بخشی از زمین‌های زراعی خود را به دلیل نبود آب کنار گذاشتم، گفت: این کار به دلیل آن است که علاوه بر محدودیت‌های ایجاد شده انگیزه‌ای نیز برای تولید ندارم.

او با بیان اینکه محصولات جانبی نظیر کود، سم و دیگر اقلام مورد نیاز قیمت بسیار بالایی دارد، ادامه داد: اختصاص کود، سم و سایر اقلام با نرخ دولتی بسیار محدود است و نیاز کشاورزان را تامین نمی‌کند و بر همین اساس کشاورزان مجبور هستند این اقلام را در بازار آزاد با چندین برابر قیمت تهیه کنند.

یکی دیگر از کشاورزان نطنزی نیز  با بیان اینکه وضعیت به گونه‌ای شده است که نسل‌های آینده هیچ شوق و علاقه‌ای برای فعالیت در حوزه کشاورزی نیستند،گفت: شرایط به گونه‌ای است که هیچ از یک از فرزندانم حاضر نیستند که شغل کشاورزی که شغل آبا و اجداد ما است را  ادامه دهند.کشاورزان نطنز در محاصره خشکسالی/بیمه کشاورزی پاسخگوی زیان کشاورزان نیست

او با بیان اینکه این شرایط موجب می‌شود که در حوزه کشاورزی منطقه با مشکلات متعددی رو به رو شود، افزود: روندی که در پیش رو است یقینا موجب می‌شود که برای رفع نیاز شهروندان نیازمند  واردات بیشتر محصولات کشاورزی از سایر مناطق شویم و همین موضوع باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود.

سیف‌الله فرجی مدیر جهاد کشاورزی نطنز گفت: یکی از اولویت‌های اصلی و مهم جهاد کشاورزی تولید محصولات سالم و ارگانیک در کشور است زیرا محصولات کشاورزی، با سلامت انسان‌ها رابطه مستقیم دارد.

او ادامه داد: وقتی از مواد نا‌مناسب برای تولید محصولات کشاورزی استفاده شود، به تبعیت از آن مواد ناسالمی که محصولات کشاورزی از آن تغذیه کرده است، وارد بدن ما می‌شود که سبب بیماری‌های فراوانی شده و این موضوع، ضرورت تولید محصولات سالم و ارگانیک را نشان می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی نطنز بیان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد پدیده خشکسالی و کم آبی در منطقه و در کشور بوده‌ایم که سبب وارد آمدن ضرر و زیان زیادی به کشاورزان و بخش کشاورزی شده که لازم است با برنامه‌ریزی صحیح این موضوع مرتفع شود.

او خاطرنشان کرد: مبارزه علیه آفات و بیماری ها و همچنین تغذیه صحیح باغات در شهرستان نطنز بر اساس توصیه‌های فنی و کارشناسی است که منجر به کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی در راستای تولید محصول سالم شده است.

 شهرستان نطنز با سطحی بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغات انار و حدود ۹۵۰ هکتار باغات پسته از قطب‌های تولید این محصولات در استان اصفهان است.
منبع: تسنیم

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.