با وعده جایزه گران قیمت توقع کودکان را بالا نبرید

والدین نباید با دادن وعده جایزه گران قیمت و خرید آن سطح توقع فرزندانشان را بالا ببرند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،هر کار خوبی برای ایجاد انگیزه نیازمند تشویق و پاداش است و انجام هر کار بد و اشتباهی عواقبی دارد. اما میزان این تشویق‌ها، پاداش‌ها و نیز تنبیه‌ها باید متناسب و حدودی داشته باشد.

عاطفه نوروزی کارشناس روانشناسی بالینی با اشاره به اینکه درنظر گرفتن پاداش برای کار‌های خوب کودکان باید متناسب باشد، گفت:متاسفانه برخی از والدین برای کودکان خود برای انجام کار‌های معمولی پاداش بزرگ در نظر می‌گیرند.

او افزود:در صورتی که والدین به این رفتار ها‌ی خود ادامه دهند سطح توقع فرزندانشان بالا می‌رود و برای انجام کار‌هایی که وظیفه آن‌ها به شمار می‌آید توقع پاداش بزرگتر دارند.

نوروزی با اشاره به اینکه جایزه و پاداشی که برای کودکان در نظر می‌گیریم باید مناسب سن آن‌ها باشد، گفت:در صورتی که کودکان از پاداش عاطفی ارضاء شدند باید با پاداش‌هایی مانند انجام بازی‌های مورد علاقه آن‌ها،جایزه‌های کوچک مانند خرید مواد خوراکی، اسباب بازی ارزان قیمت و بردن به پارک و منزل اقوام و دوستان و نیز دادن ستاره به کار‌های خوب و معمولی استفاده کرد.

این کارشناس روانشناسی بالینی افزود:با توجه به اینکه بازی کردن با کودکان نیز می‌تواند نوعی پاداش فعالیت باشد، در هنگام بازی مورد علاقه کودکان و مشارکت آن‌ها در برخی کار‌ها مانند شستن ماشین، نباید از کودکان انتقاد کرد و باید اجازه داد تا کودک از بازی فقط لذت ببرد.

او افزود:جایزه مادی باید متناسب با سن کودکان باشد و در مرحله آخر باید عوامل تشویقی قرار گیرد، متأسفانه برخی از والدین با خرید جوایز گرانقیمت مانند تبلت و گوشی و.. که اصلا مناسب سن آن‌ها نیست، سطح توقع فرزندان خود را بالا می‌برند.

این کارشناس روانشناسی بالینی گفت: خرید جوایز گرانقیمت نه تنها سطح توقع کودکان را بالا برده و والدین نمی‌توانند در سنین بالاتر توقعات آن‌ها را برآورده کنند بلکه فرزندانشان برای پیشرفت بیشتر انگیزه خود را از دست می‌دهند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.