معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان جنوبی گفت: برای افزایش صادرات زرشک نیازمند بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم .

اکبری معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،با اشاره به اینکه پارسال ۱۰۰ تن  زرشک از استان  صادر شده گفت:  از ابتدای امسال۳۸ تن  زرشک از استان صادر شده  که این میزان امسال  نسبت به پارسال کاهش داشته است.

 اکبری ادامه داد: همچنین پارسال ۵ تن زرشک ارگانیک با درصد کیفیت بسیار بالا و مرغوبیت زیاد به کشور‌های دیگر صادر کردیم که تشخیص زرشک ارگانیک از دیگر زرشک‌ها نیازمند آزمایش‌های مخصوصی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی خراسان جنوبی تصریح کرد: یکی از دلایل کمتر شدن صادرات زرشک از استان، زیاد شدن حساسیت‌های گمرک برای صادرات زرشک با کیفیت بالا و ارگانیک است .

او با بیان اینکه زرشک  ارگانیک، زرشکی است که هیچ گونه اثری از کود و سم نداشته باشد، گفت: برای افزایش صادرات زرشک و همچنین نگهداری و فرآوری آن  در یک وضعیت مطلوب نیازمند بیش از ۷ هزار میلیارد تومان سرمایه هستیم .

ضیائیان احمدی مدیرکل تعاون روستایی خراسان جنوبی افزود:در حال حاضر سردخانه‌های استان ظرفیت لازم برای زرشک‌های امسالی که در نیمه دوم سال به فروش می‌رسند را دارند و همچنین زرشک‌های سال قبل تا بهمن ماه می توانند در سردخانه‌ها نگهداری شوند.

او عنوان کرد: رونق فروش داخلی زرشک نیازمند واکسیناسیون سراسری است تا دوباره گردشگری، سفر و به تبع آن بازار‌های داخلی فروش و مجالس به روال قبل برگردد تا فروش داخلی زرشک افزایش یابد.

ضیائیان احمدی اظهارکرد: تفاهم نامه‌ای در حال انعقاد است تا بتوانیم زرشک را به دیگر کشور‌ها صادر کنیم؛ همچنین در تلاش ایم ظرفیتی برای تولید کنسانتره زرشک و صادر کردن به روسیه ایجاد شود.

مدیرکل تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: محصول خام سودی برای کشاورز ندارد، از این رو باید زمینه‌های لازم برای فرآوری این محصول ایجاد شود که در حال حاضر صنایع فرآوری در استان در حال ایجاد است.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۶ تير ۱۴۰۰
همین 7000 میلیارد تومن رو تو همون منطقه دوتا نیروگاه برق خورشیدی بزنیم چند برابر این زرشک واسه کشور درامد داره.
آخرین اخبار