وزیر امور خارجه مصر از خودداری شورای امنیت در محکوم کردن اقدام اتیوپی برای آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل  از الجزیره، سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر از خودداری شورای امنیت در محکوم کردن اقدام اتیوپی برای آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه، انتقاد کرد.

او در واکنش به نتیجه نشست شورای امنیت درباره بحران سد النهضه گفت: بده بستان‌ها و ملاحظات سیاسی، اوضاع را در شورای امنیت پیچیده کرد. در دیدار با اعضای شورای امنیت، از نادیده گرفتن محکومیت دومین مرحله آبگیری سد النهضه ابراز ناخرسندی خواهم کرد.

سامح شکری افزود: توجیهات اتیوپی در شورای امنیت درباره این بحران ضعیف بود و در حد موضع گیری مصر و سودان نبود. مصر و سودان خواهان مذاکرات با مشارکت دیگر طرف‌ها مانند آمریکا و اتحادیه اروپا هستند تا جایگزین‌هایی برای اولویت دادن به مذاکرات ارائه شود.

او مسئله سد النهضه را یک مسئله وجودی برای مصر توصیف و خاطر نشان کرد: مذاکرات نامحدود نخواهد بود و مصر در دفاع از منافعش مسامحه نخواهد کرد و قدرت و امکانات لازم را در اختیار دارد، اما تلاش می‌کند به راه حل دست پیدا کند.

وزیر امور خارجه مصر گفت: تلاش مصر برای دستیابی به راه حل و تشویق برادران در اتیوپی به تغییر مسیرشان در کنار تشویق جامعه جهانی به ارسال پیام‌هایی در این زمینه است.  شورای امنیت باید به دور از منافع ملی کشور‌های عضو و بر اساس اعتمادی که به این کشور‌ها به عنوان نماینده جامعه جهانی شده است، تصمیم گیری کند.

از سوی دیگر؛ آبی احمد، نخست وزیر اتیوپی سد النهضه را نماد حاکمیت و وحدت ملی این کشور دانست و گفت: اتیوپی به هیچ وجه به دنبال آسیب رساندن به دیگر کشور‌ها نیست، اما خواهان استفاده عادلانه از رودخانه نیل است. می‌خواهیم به کشور‌های حاشیه رودخانه نیل اطمینان بدهیم که اتیوپی نمی‌خواهد آسیبی به آن‌ها برساند و راه آدیس آبابا برای تامین منافع متقابل باز است.

نخست وزیر اتیوپی تکمیل احداث سد النهضه را یکی از مهمترین طرح‌هایی دانست که به حل مشکلات اتیوپی و تقویت اقتصاد آن کمک خواهد کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت خود را با اقدامات یکجانبه کشور‌های استفاده کننده از آب‌های رود نیل اعلام کرد و از کشور‌های مصر، سودان و اتیوپی خواست به میز مذاکره زیر نظر اتحادیه آفریقا باز گردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۲۰ تير ۱۴۰۰
قرار شد ده ساله پر کنن ولی مثل اینکه مصریا خیلی پر توقع تشریف دارن
آخرین اخبار