السیسی: مذاکرات سد النهضه نباید تا ابد ادامه داشته باشد

رئيس جمهور مصر تاکید کرد که مذاکره درباره سد النهضه با اتیوپی و سودان نبايد تا ابد ادامه داشته باشد و طرفین نباید به ضرر یکدیگر فعالیت کنند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از تلويزيون العربيه، عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر تاکید کرد که نباید مذاکرات درباره سد النهضه تا ابد ادامه پیدا کند.

او  گفت: مصر نیاز‌های اتیوپی برای توسعه را درک می‌کند، اما نباید به ضرر دیگران باشد.

السیسی افزود: مصر در طول ۱۰ سال گذشته بر این خط مشی با هدف دستیابی به توافق الزام آور قانونی درباره سد النهضه اتیوپی بر اساس عرف و اصول بین المللی، تاکید کرده است. مصر در طول تاریخ به طور مستقیم یا غیرمستقیم هیچ کسی را تهدید نکرده است. هر چند که مصر، نیروی نظامی در اختیار دارد که بخش کوچکی از آن در مانور ”قادر ۲۰۲۰“ آشکار شد.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر، نيز تصریح کرد که این کشور برای حفاظت از امنیت ملی خود، همه ابزار‌ها را در اختیار دارد.

او گفت: مصر از هیچ تلاشی برای حفاظت از امنیت ملی خود فروگذار نخواهد کرد و همه ابزار‌ها را به این منظور در اختیار دارد.
شکری افزود: مصر اراده و قدرت لازم را برای دفاع از منافع آبی اش دارد.

شکری تصریح کرد: قاهره از شورای امنیت انتظار دارد برای واداشتن طرف‌ها به از سرگیری مذاکرات، تلاش بیشتری انجام دهد. در داخل شورای امنیت، منافع متناقضی وجود دارد و بعضی از اعضای این شورا، درباره بررسی مربوط به منابع آبی، تردید دارند. اظهارنظر نماینده فرانسه در شورای امنیت درباره سد النهضه، هماهنگی کامل قاهره با پاریس را در نظر نگرفته بود. اتیوپی آنطور که برنامه ریزی شده بود، احداث سد النهضه را کامل نکرد و مصر معتقد است امکان اجرای کامل دومین مرحله آبگیری سد النهضه وجود ندارد.

در همين حال یکی از فرماندهان نظامی مصر هشدار داد این کشور برای حفظ حقوق خود آماده جنگیدن است.

سرتیپ یاسر وهبی در مراسم افتتاح پایگاه دریایی ”سوم ژوئیه“ در شمال غرب مصر گفت: مصر خواهان جنگ نیست، اما از حقوق خود چشم پوشی نخواهد کرد و برای جنگیدن در راه آن آمادگی دارد.

یاسر وهبی افزود: تلاش مستمر مصر برای به دست آوردن قدرت، در چارچوب تمایل آن برای تحقق صلح صورت می‌گیرد. ما جنگ طلب و خواهان درگیری و مناقشه نیستیم، اما اگر نبرد به ما تحمیل شود، برای دفاع از حقوق و دستاورد‌های ملت مان، آماده هستیم. درس‌های تاریخی به همه ثابت می‌کند، مصر اگر چه صبر زیادی دارد، اما هرگز از هیچ یک از حقوق خود چشم پوشی نخواهد کرد.

با نزدیک شدن به زمان تعیین شده برای آغاز دومین مرحله آبگیری سد النهضه در ژوئیه آینده، کارشناسان، امضای توافقنامه بین سه کشور در زمان باقی مانده را بعید می‌دانند. به ویژه که این بحران ابعاد سیاسی پیدا کرده است. بار دیگر دو طرف سودانی و مصری بر توسل به جامعه جهانی برای اعمال فشار بر اتیوپی برای دور کردن خطر دومین مرحله آبگیری سد النهضه، تاکید کردند. به خصوص که مذاکرات زیر نظر اتحادیه آفریقا با بن‌بست روبرو شد. دو طرف سودانی و مصری معتقدند، اتیوپی اراده سیاسی برای پایان دادن به بحران سد النهضه ندارد و به لجبازی در این باره ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار