چگونه جرائم مالیاتی بخشیده می شوند؟

معاون رئیس سازمان امور مالیاتی از نحوه بخشودگی جرائم مالیاتی طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا توضیحاتی را ارائه داد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد مسیحی، معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت:  دستورالعمل بخشودگی جرائم مالیاتی چیز جدیدی نیست و طی ۳ سال اخیر اجرایی می‌شود، این روند مانند سنوات سال ۹۸ و ۹۹ صادر شده است که در این دستور العمل به منظور تسهیل و تسریع در وصول دستور‌های مالیاتی و جلوگیری از اعمال سلایق و همچنین کمک به فعالان اقتصادی برای برنامه ریزی بهتر برای نقدینگی تصویب شد.

وی افزود: این دستورالعمل که زیر نظر ستاد ملی کروناست و سال‌های پیش در دستور کار سران قوا بوده  اعمال شده است و مهلت آن تا پایان ۱۴۰۰ است که دستور اجرای آن از ابتدای تیر ماه صادر شده است.

نکته‌ای که در این دستور العمل وجود دارد این است که هرگونه بخشودگی جرایم قابل بخشش مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش  افزوده منوط به زمان پرداخت است، هرچقدر زمان بین پرداخت مالیات اصلی و جرایم غیر قابل بخشش طولانی‌تر شود در نتیجه درصد‌های بخشودگی هم کمتر خواهد شد و به ازای هرماه تاخیر ۲ درصد از این بخشودگی کسر خواهدشد.

وی توضیح داد: هرچقدر فاصله بین زمان پرداخت اصل مالیات و جرائم غیر قابل بخشش طولانی‌تر شود در نتیجه درصد‌های بخشودگی هم کمتر خواهد شد و به ازای هر ماه تاخیر ۲ درصد از این بخشودگی کسر خواهد شد، همچنین مالیات‌هایی مربوط به سنوات گذشته بوده و قطعی شدند هم با توجه به زمانی که از تاریخ ابلاغ به آن‌ها قطعی شده میزان درصد بخشودگی اعمال خواهد شد.

مسیحی گفت: جرائم در قانون ۲ دسته است، یک بخشی از این جرائم غیر قابل بخشش و اساسا در اختیار سازمان امور مالیاتی و همچنین دولت است، اما بخشی از جرائم را قانون گذار اجازه داده که با توجه به نحوه پرداخت شامل بخشودگی شوند.

معاون درآمد‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی بیان کرد: جرائم قابل بخشش در حوزه مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده در حوزه جرائمی هستند که قابلیت بخشودگی از سوی سازمان امور مالیاتی با توجه به قانون دارد. مشاغل عمومی صاحبان مشاغل اگر در موعد مقرر مالیات‌های خود را پرداخت نکنند ۳۰ درصد جریمه غیر قابل بخشش را متحمل خواهند شد.

وی گفت: اون دسته از فعالان اقتصادی که مایل هستند از تسهیلات مقرر استفاده کنند باید به ادارت امور مالیاتی مراجعه کرده و یا از طریق درگاه پرداخت سازمان امور مالیاتی نسبت به پرداخت مالیات اصلی اقدام کرده و سپس درخواست بخشودگی جرائم را بدهند، به محض اینکه مودیان این پرداختی را داشته باشند به صورت خودکار وارد بحث بخشودگی جرائم خواهند شد.

مسیحی بیان کرد: در صورتی که مودین محترم مالیاتی نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام نکنند در ح. زه مالیات بر ارزش افزوده به ازای هر ماه ۲ درصد و در حوزه مالیات‌های مستقیم به ازای هر ماه ۲/۵ درصد از میزان بخشودگی کسر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار