یک مشاور آموزشی گفت: بازار شغلی برای افراد خلاق مهیاتر است، این افراد بهتر می‌توانند شغل مناسبی در راستای رشته تحصیلی شان پیدا کنند.

مرضیه دولتخواه، دبیر راهنما و فعال در زمینه حوزه تحصیل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره یک انتخاب رشته صحیح در آزمون سراسری ۱۴۰۰ اظهار کرد: داوطلبان باید یک هفته زندگی یک کارآموز یا دانشجوی موفق را مورد بررسی قرار دهند و ده سال آینده خود را تصور کنند، دیدگاه شان را از شغل آینده شان برای خودشان بنویسند و در این مدت باقی مانده تا انتخاب رشته درباره رشته های مختلف تحقیق کنند.

او با اشاره به اینکه الان بازار شغلی برای افراد خلاق مهیاتر است، بیان کرد: رتبه‌های برتری از دانشگاه‌های معتبر وجود دارند که به دلیل اینکه تلاشی نکرده اند، همچنان بیکار هستند و در کنار آن‌ها دانشجویانی که شاید در سایر دانشگاه‌ها تحصیل کرده باشند اما به دلیل اینکه خلاق هستند شغل مناسبی در راستای رشته خودشان دارند.

دولتخواه تصریح کرد: کشور ما به افرادی نیاز دارد که خوش فکر و خلاق باشد. صرف دانشگاه رفتن و مدرک گرفتن نمی‌تواند آینده فرد را تضمین کند، افراد زیادی که مدرک خود را کسب کردند در انتظار این هستند که آزمون استخدامی برگزار شود تا بتوانند شغلی دریافت کنند.

او افزود: دانش آموزان باید از الان درباره انتخاب رشته فکر کنند، نباید منتظر نتایج آزمون سراسری بمانند.

این کارشناس و مشاور آموزشی بیان کرد: داوطلبان نباید با بی رغبتی به دفترچه انتخاب رشته نگاه کنند، در صفحات آخر دفترچه تمامی اطلاعات در مورد دانشگاه‌ها وجود دارد، بعضی از دانشگاه بنابر شرایطشان ممکن است مشکلاتی داشته باشند.

این کارشناس و مشاور آموزشی درباره داوطلبان رشته ریاضی گفت: خیلی از داوطلبان رشته ریاضی تصورشان این است که رشته ریاضیات و کاربرد‌ها رشته‌ای است که سطح پایینی دارد و کسانی که رتبه شان به رشته‌های بالاتر نمی‌رسد، به سمت رشته ریاضی روی می‌آورند اما این تصور غلط است.

او تصریح کرد: اول از همه نکته‌ای که وجود دارد این است که ما نباید فکر این را بکنیم که فقط رشته مکانیک، مهندسی و برق درآمدزاست.

دولتخواه ادامه داد: کنکوری‌های امسال که می‌خواهند، کنکور خود را پشت سر بگذارند، قبل از اینکه انتخاب رشته کنند باید به این فکر کنند که اگر قرار است مهندس کامپیوتر شوند، در آینده به کجا خواهند رسید.

او با اشاره به اینکه در رشته مهندسی کامپیوتر، خلاقیت امری تاثیرگذار است، گفت: برای مثال فردی را می‌شناسم که سال ۸۰ مهندسی کامپیوتر خوانده و الان همچنان بیکار است اما در مقابل آن دانشجویی را می‌شناسم که خلاق و خوش فکر است اما به دلیل تلاشی که داشته درآمد مناسبی دارد.

این مشاور آموزشی گفت: البته علاقه به تنهایی کافی نیست، علاقه در کنار تلاش می‌تواند نتیجه خوبی را به شما دهد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.