خاموشی چراغ‌های سطح شهر و تاریکی معابر زمینه را برای حضور سارقان و افراد شرور فراهم می‌کند تا در تاریکی ایجاد ناامنی کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها که با گرما و خبر‌های ناگوار درباره خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم، خاموشی‌های وقت و بی وقت هم کار‌های ما را به حالت ساکن در می‌آورند و ساعت‌ها درجازدن و یکجانشینی و حرارت جانفرسای هوا به سبب قطعی برق هم از دیگر مشکلات است که ما را دچار سردرگمی و کلافگی کرده است.

این روز‌ها بحث داغ هرجمعی قطعی برق و دلایل آن و مشکلاتی که در پی دارد است.

برای این که امورشهروندان با قطعی برق از روال عادی خارج نشود، جدول زمان بندی برای قطعی برق در نظر گرفتند، اما بی برنامگی و قطعی برق به صورت پی در پی و خارج از جدول زمان بندی همچنان ادامه داشت.

این قطعی های پی در پی برق روی حوزه خدمت رسانی‌های شهری و هم اثر گذار بود و بعضا مشکلات ترافیکی را تشدید کرد.

درباره این موضوع با مسئولان شهری گفت وگویی کردیم که همه گواه از تلاش برای حفظ آرامش و انجام امور کاری و خدمت رسانی و نتیجه مثبت نگرفتن است.

ایجاد سردرگمی در مردم با قطعی های وقت و بی وقت

حیدری، معاون حمل و نقل و ترافیک منطقه ۹ تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره قطعی برق گفت: قطعی برق طبق جدول زمان بندی که اعلام می‌کنند اتفاق نمی‌افتد و سیستم‌های دولتی و سیستم‌های خدمات رسان مثل شهرداری و دیگر ارگان‌ها به خصوص در اوضاع قرمز کرونایی در شهر تهران که به صورت اینترنتی خدمات ارائه می‌کنند نیاز به اینترنت دارند که با قطعی برق شبکه‌های اینترنتی نیز دچار اختلال می‌شوند و این بی برنامگی، شهروندان و مدیران شهری را دچار سردرگمی می‌کند.

وی افزود: این همه ماجرا نیست و چه مشکلات و خساراتی که قطعی برق بر سر تاسیسات برقی نیاورد. وابستگی شدید سیستم‌های برقی از قبیل سیستم‌های خنک کننده و سیستم‌های تهویه و تجهیزات اداری که در ساختمان‌ها وجود دارند یک چیز انکار ناپذیر است و نمی‌شود گفت که مردم بدون برق زندگی کنند. همه تجهیزات شهر‌ها به برق وابستگی دارند.

ایجاد برق های اضطراری برای دوری از خسارات

همچنین تورج فرهادی شهردار منطقه ۶ تهران درباره وابستگی تجهیزات و خدمات شهری به برق گفت: قاعدتا وقتی که برق قطع می‌شود، شبکه‌های اینترنتی دچار اختلال می‌شوند و در ساختمان‌ها هم باتوجه به فضای کمی که وجود دارد در گرما و بدون تهویه نارضایتی به وجود می‌آید.

وی افزود: این قطع و وصلی برق به تجهیزات آسیب می‌رساند که اخیرا کمپرسورهای ما در منطقه سوخت و در اکثر نواحی هم این صدمات وارد شد و سیستم تهویه ساختمان به طور کامل از کار افتاد و با توجه به شرایط کرونایی اوضاع برای کارمندان و ارباب رجوع دشوار می‌شود و بیشترفعالیت‌های ما هم از طریق سامانه است که با قطع شدن برق سامانه‌ها نیز با اختلال مواجه می‌شوند وخدمات رسانی هم دیگر مقدور نیست.

فرهادی گفت: بدون برق شرایط سخت است و نمی‌شود گفت که می‌شود یک جور دیگر کار را پیش برد مگر اینکه برق‌های اضطراری فراهم کنیم.

ایجاد ناامنی در سطح شهر وخطرآفرینی های ترافیکی

اما مشکل مهم دیگری که وجود دارد، خاموشی چراغ‌های سطح شهر و تاریکی معابر است که زمینه را برای حضور سارقان و افراد شرور فراهم می‌کند تا در تاریکی ایجاد ناامنی کرده وبه جان و مال مردم دست برد بزنند و یا با قطع شدن برق دوربین‌های کنترل راه و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی نیز از کار می افتند و خطر آفرینی می کنند.

حیدری، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۹ تهران درباره خاموشی و چراغ‌های راهنمای و رانندگی گفت: در این دوره که خاموشی‌ها و قطعی‌های برق خارج از برنامه و به طور مکرر اتفاق افتاد، ما خاموشی چراغ‌ها را نیز داشتیم. در منطقه ما حدود ۱۸۰ چراغ وجود دارد و اگر حتی یک دهم یا یک پنجم این چراغ‌ها خاموش شوند و یا دورببین‌های این حوالی از کار افتد با وجود بزرگراه‌های فتح و خیابان‌های شریانی آزادی، استاد معین و یادگار امام، اتفاقات بسیار خطرناکی را برای ما ایجاد می‌کند. چون که رانندگان طبق عادات و رفتار ترافیکی سابق رانندگی می‌کنند و با اتفاقات جدید و غیر منتظره و کنترل نشده روبه رو می‌شوند که این برای شهروندان خطر آفرین است.

همچنبن سراج، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۷ هم درباره حادثه آفرینی قطعی برق در منطقه و در تقاطع‌ها و خیابان‌ها گفت: چراغ‌های راهنمایی و رانندگی به برق سراسری وصل هستند. با قطعی برق، ما ناهماهنگی و بی نظمی در معابر را داشتیم و چراغ‌های چشمک زنی هم که حکم هشدار را دارند خاموش می‌شدند. وجود آن‌ها یعنی خطرخیز بودن آن خیابان و تقاطع که به مردم هشدار میدادند که به محل خطر نزدیک می‌شوند که با قطع شدن برق خطر و بی نظمی و بی هماهنگی ایجاد می‌شود.

وی افزود: علت این هم که ما تا به امروز در منطقه دچار حادثه جدی نشده ایم این است که در منطقه ۱۷ خیابان‌ها کوچک هستند و نسبتا قابل کنترل و خیابان‌های اصلی و وسیع کم هستند، ولی به طور کلی شاهد بی نظمی به خاطر خاموشی چراغ‌ها هستیم.

حالا در این میان مردم هستند که شرایط را تحمل می‌کنند. از کنترل ترافیک توسط کودکان کار در تقاطع‌ها و چهار راهها گرفته تا سازگاری و به تعویق انداختن کار‌ها و تحمل خاموشی ها. گویی صدا به هیچ کجا نمی‌رسد و با اینکه تولید برق در ایران وسیع است کمترین میزان تولید و بیش‌ترین میزان خسارات را داریم.


بیشتر بخوانید


گزارش از زهرا آویژگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
مسعود محمدزاده
۱۰:۰۲ ۲۱ تير ۱۴۰۰
باسلام
بسیار مطلب و گزارش خواندنی بود
ممنون خسته نباشید
آخرین اخبار