دانشگاه علوم پزشکی مشهد به یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌های سنگ‌شکن کلیه به روش کم‌تهاجمی آر. آی. آر. اس (RIRS) مجهز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر علیرضا گلشن فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری گفت: RIRS جدیدترین روش جراحی کم‌تهاجمی سنگ کلیه است که پزشک معالج با استفاده از وسایل انعطاف پذیر وارد کلیه شده و با انرژی لیزر اقدام به خُرد کردن سنگ به قطعات کوچک‌تر و در نهایت دفع آن از طریق مجاری ادرار می‌کند.


بیشتر بخوانید


او افزود: این روش حدود ۱۰ سال است که در کشور‌های پیشرفته کاربرد دارد و از چهار سال پیش نیز در تهران مورد استفاده قرار گرفته است؛ امکان استفاده از این روش با حمایت مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هزینه بیش از ۴۰ میلیارد ریالی فراهم شده است.

 فوق تخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری ادامه داد: روش کم تهاجمی RIRS بیشتر برای بیمارانی که در شرایط خاصی به سر می‌برند و به درمان‌های سنگ شکن برون اندامی پاسخ نداده اند، کاربرد دارد؛ این عمل برای نخستین بار بر روی یک بیمار که دارای یک کلیه بود و به روش‌های سنگ شکن برون اندامی پاسخ نداده بود در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد با موفقیت انجام شد.

دکتر گلشن با بیان اینکه سنگ‌های کلیوی پس از عفونت‌ها و پروستات، سومین بیماری شایع سیستم ادراری در کشور محسوب می‌شود بیان کرد: علل و فاکتور‌های مختلفی همچون مسائل ژنتیکی، منطقه جغرافیایی و نوع تغذیه در بروز سنگ‌های کلیوی و سیستم ادراری تاثیر گذار است.

 

انتهای پیام//ص.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.