مدیریت مصرف بهترین راه برای کنترل تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد

با توجه به فصل تابستان و کاهش نزولات آسمانی کهگیلویه و بویراحمد برای مقابله با تنش آبی بیشتر در استان، همراهمی مردم و مسئولان را می طلبد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، با شروع فصل تابستان و آغاز فصل گرما میزان مصرف آب به طور طبیعی در بین مردم نسبت به گذشته به مراتب افزایش یافته و باتوجه به کاهش نزولات آسمانی در استان کهگیلویه و بویراحمد، بسیاری از شهرهای استان از هم اکنون با کم آبی شدیدی روبرو شده حتی مردم روزهای زیادی بی آبی را تحمل کردند.

کهگیلویه و بویراحمد مستثنی از خشکسالی نبوده است

استان کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ طبیعی سرشار از چشمه‌ های جوشان و آبشارهای خروشان است و از ابتدای بهار تا نیمه‌ های تابستانی رودها و چشمه‌ های زیادی در این استان جریان دارد اما روند کاهش نزولات آسمانی در سال زراعی امسال بیشتر استان های جنوب کشور را درگیر خود کرده و کهگیلویه و بویراحمد نیز یکی از این استان‌ ها بوده است.

ولی بهره‌ مند رئیس اداره پایش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین مجموع بارش های سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در استان به ۵۱۰.۸ میلی‌متر رسیده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۵ میلی‌متر کاهش داشته است، این در حالی است که دهدشت با ۴۳۳.۹ و امام زاده جعفر با ۵۹۱.۵ به ترتیب کمترین و بیشترین میزان بارش در این دونقطه به ثبت رسیده است.

رضا کاکاوند با اشاره به کاهش میزان بارش ها در فصل بهار در سطح استان افزود: مجموع بارندگی این استان در فصل بهار ۱.۳ میلی متر بوده و نسبت به بلند مدت بیش از ۹۸ درصد کاهش بارش ها را نشان می‌دهد.

کاکاوند مجموع بارش سال زراعی از اول مهر ۹۹ تا ابتدای تیرماه امسال را ۴۸۰ میلی متر عنوان کرده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد کاهش باران را نشان می‌دهد و استان را در جایگاه نهم خشک ترین استان‌ ها قرار داده است.

مدیریت مصرف بهترین راه برای کنترل تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد

روی نا خوش کم آبی به مردم 

سجاد جعفری زاده کاسب کار شهر لیکک با اشاره به مشکل کم آبی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مشکل کم آبی در شهر لیکک امسال خیلی زود چهره خودش را نشان داد و از اوایل اردیبهشت ماه امسال به مرور با کم آبی روبرو شدیم.

او افزود: با توجه به گرانی لوازم خانگی و گران بودن کولرهای گازی، بسیاری از مردم دهدشت ناچار هستند روزهای گرم خود را با کولرهای آبی سپری کنند اما با این مشکلات کم آبی حتی کولرهای آبی هم جوابگوی مردم نیست.

حمیدی شهروند دهدشتی هم با اشاره به قطعی مداوم آب در روزهای اخیر در این شهر گفت: چند روزی است که فصل تابستان شروع شده و گرمای هوا و مصرف آب نیز افزایش یافته است اما بیشتر روزها ساعات زیادی آب قطع است و این روند قطعی آب مردم را کلافه کرده است.

او خاطرنشان کرد: قطعی آب و جیره‌ بندی آن در شهر دهدشت جوابگو نیست و به جای آنکه مشکل کم آبی را حل کند حتی باعث افزایش مشکلات و اعتراض مردم می‌شود، پس بهتر است مسئولان در این زمینه چاره اندیشی کنند.

مدیریت مصرف بهترین راه برای کنترل تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد

شهر و روستاهای کهگیلویه و بویراحمد با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند

محمد محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در تابستان امسال ۵ شهر یاسوج، مادوان، باشت، لیکک و دیشموک و ۱۲۵ روستا و منطقه عشایری این استان درگیر مشکل تنش آبی است.

او افزود: بررسی الگوی کشت و پیشنهاد کشت های جایگزین از سوی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به منظور تامین معیشت کشاورزان این استان به ویژه در شهرها و روستاهای درگیر مشکل تنش آبی ضروری است.

مدیریت مصرف بهترین راه برای کنترل تنش آبی در کهگیلویه و بویراحمد

محمد رحیم اسدی از کشاورزان چرامی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سال های زیادی است که در این فصل سال در شهر چرام کشت برنج داریم اما امسال کشت برنج را ممنوع اعلام کردند.

کشاورز چرامی گفت: ما کشاورز هستیم و از طریق کشاورزی گذران زندگی می‌کنیم، کشت گندم و جوی دیم هم امسال دچار خشکسالی شده و خسارات زیادی به ما وارد کرده و برای جبران خشکسالی هیچ حمایتی از ما نشده است.

اسدی بیان کرد: علاوه بر کشت برنج حتی کشت هندوانه نیز ممنوع شده و اگر شرایط ادامه یابد در تامین هزینه های زندگی نیز دچار مشکل می‌شویم. تمهیدات ویژه برای آبرسانی به ۴ شهر پیش از این اعلام شده بود که تنش آبی برای ۱۵۰ روستای استان قابل پیش‌بینی است اما آبفا کمی بعد تعداد روستاهای دچار تنش آبی را ۲۰۰ روستا اعلام کرد و اکنون بر اساس اعلام کیامرث حاجی زاده معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تعداد ۱۷۰ روستا با تنش آبی روبرو هستند.

حاجی زاده با اشاره به تمهیدات لازم برای تنش آبی امسال گفت: کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مساحت خود دومین حوضه آبریز کشور محسوب شده و لازم است که از منابع آب آشامیدنی لازم برخوردار باشد.

او با اشاره به پروژه آبرسانی به ۴ شهر کهگیلویه، چرام، لنده و سوق بیان کرد: امیدواریم که فاز اول و دوم آبرسانی به این ۴ شهر بزودی به نتیجه رسیده و انقلابی در این پروژه رخ دهد.

حاجی زاده ادامه داد: باتوجه به اینکه امسال با بحران خشکسالی و تنش آبی مواجه هستیم و بیشتر اهالی شهرستان های گرمسیری با این مشکل مواجه هستند قرارگاه خاتم‌الانبیاء (ص) به عنوان مجری باید باهمکاری دستگاه های اجرایی این پروژه را در اسرع وقت به سرانجام برساند.

محمد محمدی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد الگوی کشت و پیشنهاد کشت های جایگزین را ضروری می‌داند و خاطرنشان کرد: باید از هدر رفت آب و مصرف بی‌رویه جلوگیری کرده و مصرف آب را مدیریت کنیم.

گزارش: سید مصطفی گنجی

انتهای پیام/س

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.