چین تولید انبوه راکتور‌های «اس ام آر» را آغاز کرد

چین تولید انبوه یک رآکتور هسته‌ای جدید با طراحی آسان و کوچک که ۳۰۰ مگاوات قدرت دارد را با عنوان «اس ام آر» آغاز کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، رسانه‌های دولتی چین امروز (چهارشنبه) اعلام کردند چین ساخت یک رآکتور هسته‌ای جدید با طراحی آسان را تحت عنوان «اس ام آر» آغاز کرده است که برای نخستین بار در جهان وارد خدمات تجاری می‌شود.

در دهه‌های اخیر تمایل زیادی به بزرگ شدن ابعاد رآکتور‌های هسته‌ای وجود دارد، اما این طرح‌های بزرگ بسیار پیچیده و پر هزینه هستند. به همین دلیل این بخش به طور فزآینده‌ای به توسعه راکتور‌های مدولار کوچک که با نام اختصاری اس ام آر شناخته می‌شوند روی آورده اند.

این راکتور‌های کوچک با قدرت ۳۰۰ مگاوات هستند و این در حالیست که راکتور‌های مدرن ۱۰۰۰ مگاوات توان دارند.

این رآکتور‌ها می‌توانند به صورت انبوه در کارخانه تولید و به محل بهره برداری منتقل شوند وهمین هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. مزیت دیگر این رآکتور‌ها این است که می‌توانند به مناطق جدا افتاده یا مناطقی که زیرساخت‌های اندکی در آن‌ها مستقر است نیز منتقل شوند.

خبرگزاری شینهوا گزارش داد: چین روز سه شنبه ساخت این نوع رآکتور‌ها را در جزیره هاینان در جنوب این کشور آغاز کرد.

در نهایت قرار است نیروگاه چانگ جیانگ به یک رآکتور اس ام آر،‌ای سی پی ۱۰۰ مجهز شود که به دست غول هسته‌ای چین یعنی شرکت ملی هسته‌ای این کشور طراحی شده است. این نیروگاه با توان تولید ۱۲۵ مگاواتی قرار است برق ۵۲۶ هزار خانوار را تامین کند. دوره فعالیت این رآکتور هنوز اعلام نشده است.

روسیه و آمریکا در حال کار بر روی طرح‌های بسیار پیشرفته رآکتور هستند، اما تاکنون هیچ یک از آن‌ها مجوز برای استفاده تجاری دریافت نکرده اند. صنعت هسته‌ای فرانسه هم از سال‌ها پیش به دنبال طرح تولید رآکتور اس ام آر با نام «نووارد» است.

در سال ۲۰۱۹ نخستین نیروگاه هسته‌ای شناور جهان در روسیه ساخته شد و پس از یک سفر ۵ هزار کیلومتری در قطب، به بندرگاه دائمی خود در «پوک» در شرق دور روسیه رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار