دست نوشته‌ ای متعلق به اسحاق نیوتون که مربوط به سال ۱۶۹۴ است در حراجی لندن با قیمتی دور از انتظار به فروش رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیو اطلس؛ دست نوشته متعلق به اسحاق نیوتون، کاشف نیروی جاذبه که نسخه‌ای اصلاح شده مربوط به سه بخش اول کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی او است و یکی از با ارزش‌ترین اسناد تاریخی هم هست با قیمت دو میلیون و ۳۵۰ هزار دلار در حراجی کریستی لندن فروخته شد.


بیشتر بخوانید


دست نوشته‌هایی با قیمت‌های نجومی

کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی، بدون شک تأثیرگذارترین کتاب در تاریخ علم است. آلبرت اینشتین با تحسین نیوتون و این کتاب آن را به عنوان "شاید بزرگترین پیشرفت فکری که تاکنون برای هر شخصی انجام شده است" بیان کرد. نیوتون این کتاب ارزشمند را در سال ۱۶۸۷ به چاپ رساند و با طرح نظریه جاذبه و معادلات نوین ریاضی که فیزیک نوین را پایه ریزی کرد، که بینشی جدید نسبت به جهان ایجاد کرده است.

چوب حراج ۲.۳۵ میلیون دلاری به دست نوشته ریاضیدان مشهور

این دست نوشته متنی یک صفحه و نیمی و دست نویس به زبان لاتین و با ابعادی ۲۲۰ در ۱۹ میلی متر است. این متر بین ماه‌های می‌ تا ژوئیه سال ۱۶۹۴ نگارش شده است. ۳۹ خط در این متن را نیوتون نوشته و ۲۱ خط دیگر نیز دست خط دیوید گریگوری، ریاضیدان و ستاره شناس اسکاتلندی است که با نیوتون برای نگارش چاپ دوم کتاب اصول ریاضی فلسفه طبیعی همکاری می‌کرد.

چوب حراج ۲.۳۵ میلیون دلاری به دست نوشته ریاضیدان مشهور

حراج کریستی در ابتدا قیمت این دست نوشته ار از ۸۳۳ هزار تا یک میلیون و ۲۵۰ هزار دلار اعلام کرد. گران‌ترین نسخه از اول این کتاب با قیمتی ۳ میلیون و ۷۱۹ هزار دلاری فروخته شد که تزئینی با چرم منبت کاری شده مراکشی داشت. اما قیمت نهایی این دست نوشته از انتظار صاحبان حراجی بالاتر رفت. می‌توان گفت این نسخه خطی تقریبا با دومین نسخه ارزشمند مربوط به چاپ اول کتاب هم قیمت بود که در سال ۲۰۱۳ و با قیمتی حدود دو میلیون و ۵۱۷ هزار دلار در نیویورک به فروش رسید. نسخه‌های دست نویس توسط نیوتن بسیار نادر و ارزشمند است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۰ ۳۰ تير ۱۴۰۰
اینا یه دلارشون رو توپ نمیزنه لابد کلی اسرار توشه