یک فوق تخصص خون و سرطان کودکان در همدان از ثبت نام ۱۵۰ نفر در ذخیره سازی خون بند ناف در ۴ ماه سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، دکتر حسین اصفهانی فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: در صورتی ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی بند ناف کاربردی خواهد بود، که بانک گسترده‌ای از ذخیره‌سازی را داشته باشیم چراکه در این صورت شباهت‌های ژنتیکی بیشتری پیدا می‌شود و به این ترتیب می‌توان زندگی یک انسان را نجات داد.

او با بیان اینکه هنگام زایمان جفت از بدن مادر خارج می‌شود، بیان کرد: این جفت دور انداخته می‌شود در حالی‌که این جفت حاوی سلول‌های بنیادی بوده و توصیه می‌شود خانواده‌ها نسبت به نگهداری این سلول‌های بنیادی اهتمام ورزند.

فوق تخصص خون و سرطان کودکان  تصریح کرد: در داخل جفت تعداد زیادی از سلول‌های بنیادی وجود دارد که قابلیت تکامل زیادی دارند همچنین قابلیت تبدیل شدن به خون سازی و پیوند دارند.

اصفهانی با اشاره به اینکه زخم در بدن کودک خیلی سریع ترمیم می‌شود، گفت: سلول‌های بنیادی جنین همین حالت را داشته و با کیفیت بسیار بالاتر توانایی ترمیم و خون‌سازی را دارند که اگر بانک خون گسترده در سطح کشور داشته باشیم زندگی تعداد زیادی از افراد درگیر با بیماری نجات می‌یابد.

اوبا بیان اینکه سلول‌های بنیادی برای افرادی قابل استفاده است که از لحاظ HLA شباهت داشته باشند، تصریح کرد: سلول‌های بنیادی برای افرادی قابل استفاده است که از نظر ژنتیکی شباهت داشته باشد در غیر این صورت قابل استفاده نخواهد بود.

دکتر اصفهانی تاکید: در مرحله اول ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی به نفع خود فرد است و در درجه بعدی خواهران و برادران وی می‌توانند در صورت شباهت ژنتیکی از این سلول‌ها در صورت نیاز استفاده کنند.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان ادامه داد: همچنین افراد غریبه که نیاز داشته باشند در صورت شباهت ژنتیکی می‌توانند از این سلول‌ها بهره‌مند شوند و زندگی آن‌ها نجات یابد.

او گفت: در برخی موارد افرادی که نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی باشند، از نظر ژنتیکی مورد بررسی قرار می‌گیرند و در صورت وجود ژن مشابه از سلول‌های بنیادی ذخیره شده استفاده می‌شود که هزینه بر خواهد بود، اما اگر سلول‌های بنیادی مربوط به خود فرد باشد، هزینه زیادی نخواهد داشت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار