برای اولین بار در کشور؛

سیستم آبیاری زیر سطحی در گلستان اجرا شد

برای نخستین بار در کشور سیستم آبیاری زیرسطحی برای یک هکتار شالی در گلستان با هدف صرفه جویی در مصرف آب و افزایش میزان بهره وری، اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، غلامعلی نورا کارشناس جهاد کشاورزی گنبدکاووس گفت: این اولین بار در کشور است که در گلستان از روش آبیاری زیر سطحی برای کشت شالی استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه این روش برای محصول پر آب بر شالی در زمینی به مساحت یک هکتار اجرا شده است، گفت: از این روش در گذشته برای محصولاتی همچون یونجه و ذرت استفاده شده بود.

کارشناس جهاد کشاورزی گنبدکاووس توضیح داد: مطالعات علمی چند سال اخیر گویای این است که استفاده از آبیاری زیرسطحی باعث کاهش مصرف آب به میزان ۲۵ تا ۵۰ درصد برای گیاهان ردیفی و حتی صرفه جویی بیشتر برای باغ‌های مرکبات می‌شود.

او با اشاره به اینکه در آبیاری زیرسطحی، گیاه هوا و آب بیشتری دارد گفت: در این سیستم، لوله یا نوار‌های قطره‌ای که داخل خاک مدفون شده اند وظیفه‌ی تامین آب ریشه‌ی گیاه را به صورت مستقیم بر عهده دارند که باعث رشد بهتر گیاه خواهد شد.

او افزود: از این روش می‌توان در آبیاری باغات میوه مانند باغ پسته، زیتون، خرما، مرکبات، درختان سیاه ریشه و انواع زراعت‌هایی مانند سیب زمینی، ذرت، پنبه و یونجه، فضای سبز جنگلی شهری و بلوارها، مناطق دارای محدودیت آبی روف گاردن و مناطق دارای تبخیر بالا استفاده کرد.

این کارشناس جهاد کشاورزی هدف اصلی از سیستم آبیاری زیر سطحی را صرفه جوئی بیشتر در مصرف آب و افزایش میزان بهره وری دانست و گفت: آبیاری زیرسطحی یکی از سیستم‌های آبیاری کارآمدی است که سال‌های اخیر رویکردی مثبت به سمت آن شده است.

انتهای پیام/ ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار