پست‌چی‌ها انگشت شمار شاغلانی هستند که در روزگار سخت کرونایی دورکاری و تعطیلی ندارند و ایثارگرانه در کنار مدافعان سلامت در رویارویی با این ویروس خطرناک در خط مقدم خدمت رسانی به مردم حاضر هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، میدان مبارزه با کرونا کارزار بزرگی است که هرکس به نوبه خود در آن جهاد می‌کند، کادر درمان که پیشانی و خط مقدم این جبهه هستند، اما نیرو‌های شرکت پست نیز در این شرایط که مردم از تردد‌های غیرضروری و حضور در بازار اجتناب می‌کنند، در سوی دیگر میدان برای سلامت جامعه می‌جنگند و هر روز سوار بر موتور‌های زرد خود و انجام سفر‌های غیرضروری مردم، برای سفید شدن وضعیت کرونا تلاش می‌کنند.

پست‌چی‌ها از جمله قشرهای زحمت‌کشی هستند که با شیوع ویروس کرونا نه تنها خانه نشین نشدند بلکه با حضور بی سپر در دل خطر و جابه جایی مرسوله‌ها باعث ماندگاری بیشتر مردم در خانه‌ها و پیشگیری از گسترش بیشتر بیماری کووید ۱۹ در شهر و روستاها شدند.

مهران نیک آیین با ۴۵ سال سن از نامه رسانان پست شیراز است که با ۲۱ سال خدمت به عنوان کارمند شرکت پست (متصدی تجزیه و توزیع)، نامه و بسته‌های مردم را به مقصد می‌رساند،  کارش را دوست دارد و به قول خودش با توجه به اینکه در طول روز می‌بایست بیش از ۸ ساعت بر روی موتورسیکلت بنشیند و در سرما و گرما از این کوچه به آن کوچه برود، اگر عشق و علاقه‌ای به این شغل وجود نداشته باشد، شغلی طاقت فرسا است.

او در گفت‌گو با خبرنگار ما با بیان اینکه شاید کارش کمتر به چشم دیگران به ویژه در ایام شیوع بیماری کرونا بیاید، اما از وسواس بودن به شغلش سخن می‌گوید که بایستی امانت بسته‌ها را سالم به مقصد برساند.

نیک آیین که امانت داری و حس مسئولیت را لازمه کارش می داند و می گوید اضطراب و استرس روانی شغلش بالا است، معتقد است که هیچ مانعی پست‌چی‌ها را کار باز نمی‌دارد و همیشه در سکوت باید به شهروندان خدمتگذاری کنند.

این نامه رسان شیرازی از مشکلات شغلی خود و انتظاراتی که از مسئولان دارد، برایمان می‌گوید: با توجه به عدم مجوز جهت جذب نیرو، تعداد نامه رسانان بسیار کم و جوابگوی توزیع این حجم عظیم مرسولات پستی نیست، به‌طوریکه برای استفاده از مرخصی استحقاقی با مشکل جدی روبرو هستیم. اما مهمترین درخواست من به نیابت از تمامی همکاران نامه رسان، انجام پیگیری‌های لازم توسط مسئولان مربوطه جهت مشمول شدن سختی کار برای نامه رسان‌های زحمتکش است.

نیک آیین می‌گوید: حداقل توقع ما نامه رسانان از مسئولان فراهم کردن محیط کاری با فشار روانی متعادل هست. نه اینکه از شب قبل استرس قطعی برق، عدم حضور همکاران نامه رسان در محل خدمت بدون برنامه ریزی قبلی بنا به دلایل مختلف مانند سانحه تصادف، فوت بستگان و یا مثبت شدن تست کرونا را داشته باشیم.

به گفته این نامه رسان، با توجه به شعار "در خانه بمانیم" رویکرد مردم به سمت خرید‌های اینترنتی تغییر کرده است که باعث افزایش چشمگیر بسته‌های پستی وارده به شبکه پستی شده. همچنین با توجه به کم بودن تعداد نیرو‌های نامه رسانی در مقابل این حجم عظیم مرسولات پستی، نه تنها تمام مرخصی همکاران در بازه زمان چندین ماهه لغو شد، بلکه همه همکاران با تمام توان در محل کار حاضر میشدیم تا بتوانیم مرسولات پستی را آماده سازی و به دست گیرندگان برسانیم. از طرف دیگر ابتلای تعداد زیادی از نامه رسانان به ویروس کرونا که کم شدن همین تعداد نیروی محدود را به دنبال داشت کار ما را سخت‌تر کرده بود.

نیک آیین از تجربه تلخ خود برایمان سخن می‌گوید: یادم می‌آید زمانی جهت تحویل نامه‌ای که گیرنده آن فرد معلولی بود و امکان مراجعه به درب ورودی آپارتمان برایش میسر نبود، به واحد مربوطه در طبقه چهارم مراجعه کردم. پس از تحویل نامه و بازگشت پای موتور سیکلت، متوجه سرقت ۲۲ طغری پاکت نامه از باکس جلوی موتور شدم. برای چند لحظه دنیا روی سرم خراب شد. پاسخگویی به گیرندگان این مرسولات و توجیه کردن مسئولان پست شیراز از یک طرف، و زیر سوال رفتن چندین سال خدمت صادقانه ام همه و همه جلو چشمم رژه رفت و واقعا حال بدی داشتم. خیلی سختی کشیدم تا این اتفاق ناگوار حل و فصل شد.

او در ادامه یک خاطره شیرین کاری خود را هم برایمان بازگو می‌کند که در سال‌های اولیه خدمتم در اداره پست، به عنوان کارمند نمونه استانی در اولین جشنواره کارمندان نمونه برگزیده شدم و به یک سفر سه روزه به تهران اعزام شدیم که بسیار مورد تقدیر قرار گرفتم. تمبر شخصی با عکس خودم توسط شرکت ملی پست تهیه شد و آن را به من اهداء کردند و این اتفاق از زیباترین خاطره من در کل خدمتم بود.

این نامه رسان شیرازی در پایان گفت: بر خودم لازم میدانم به تمامی کارکنان شبکه پستی که در این ایام شیوع کرونا با جانفشانی پا به پای کادر درمان به مردم جامعه خدمت رسانی کردند بی آنکه نامی از ایشان جایی برده شود خدا قوت بگویم.  

مهدی آزادی مدیرکل پست استان فارس اعلام کرده بود که پست استان فارس رشد ۸ درصدی ترافیک مرسولات پستی را در بین ادارات پست کشور به خود اختصاص داده است.

او همچنین ضمن ارائه گزارش از عملکرد کارکنان اداره کل پست استان فارس و افزایش چشمگیر مرسولات پستی وارده در ایام کرونا، به ترافیک ۱۲ میلیونی مرسولات پستی وارده در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و به ورود حدود ۳۰ هزار مرسوله پستی بطور میانگین بصورت روزانه در اداره کل پست جهت ارسال به شهرستان‌های استان فارس و توزیع در شیراز خبر داده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.