معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: لزومی ندارد برای کالا‌هایی که مازاد تولید دارند، الزام عرضه در بورس کالا وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در رابطه با افزایش قیمت پایه فولاد در بورس کالا گفت: مسئولان بورس کالا در ابتدا باید پاسخگوی این سوال باشند که قیمت فولاد باید به گونه‎ای باشد که به نفع عموم مردم باشد و بنابراین باید مکانیزم‌هایی طراحی شود که تولیدکنندگان نیز از این بازار نفع ببرند.

او افزود: در بازار فولاد تنظیم بازار به دو قسمت تنظیم می‌شود در بحث شمش، میلگرد و تیر آهن نسبت به بازار ورق باید سیاست جداگانه‌ای اتخاذ شود در زمینه شمش، میلگرد و تیر آهن بیش از نیاز داخل تولید وجود دارد و طبیعتا نیازی به سیاست‌های سخت گیرانه تنظیم بازار نیست.

این مقام مسئول تصریح کرد: اما در رابطه با بازار ورق این موضوع متفاوت است، انجمن فولاد دو سیاست اصولی را مد نظر دارد؛ اول اینکه در پوشش کامل ظرفیت تولیدکنندگان ورق گرم و سرد به طور مثال کاهش تعرفه ورق گرم رخ داده است که دولت می‌تواند با همکاری واحد‌های بزرگ برنامه واردات مناسب در کنار پوشش ظرفیت تولیدکننده را داشته باشد.

یعقوبی اظهار کرد: در زمینه ورق سرد کشور دو میلیون تن ظرفیت دارد که متاسفانه فعال نیست که باید با سازوکار عرضه اختصاصی در بورس کالا فعال شود.

او در ادامه بیان کرد: یکی از را‌ه‌های پیشنهادی می‌تواند این باشد که لزومی ندارد، کالا‌هایی که مازاد تولید دارند، این میزان الزام عرضه در بورس وجود داشته باشد. اگر مقایسه‌ای داشته باشیم بین زمان قبل و بعد از بخشنامه‌های الزام عرضه حداکثری در بورس کالا مشاهده خواهیم کرد که زمانی که همه بخواهند همه محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند، قطعا اختلال‌هایی ایجاد خواهد شد و قیمتی که در بورس کالا کشف می‌شود نه به سود تولیدکننده و نه مصرف کننده است.


بیشتر بخوانید


یعقوبی در ادامه اظهار کرد: زمانی که سیاست‌های صادراتی به سیاست‌های تنظیم بازار داخلی ترجیح داده شود آن نیز در یک کالایی که مازاد تولید دارد، همچنین اتفاقی رخ می‌دهد. انجمن فولاد همیشه به دنبال این بوده است که قیمت‌ها به سود تولیدکنندگان داخلی و مصرف کننده در یک نقطه تعادل که آن را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، باشد.

او افزود: زمانی که کالایی وارد بورس کالا می‌شود و تقاضایی برای آن وجود ندارد، باید سازوکاری رخ دهد که در عرضه بعدی قیمت آن پایین‌تر نه بالاتر باشد.

یعقوبی در پایان گفت: در رابطه با صادرات آهن اسفنجی بحث متفاوت است. اما در رابطه با شمش و میلگرد نسبتی از عرضه که معامله شده است کم بوده است بنابراین، این موضوع نشان دهنده این است که کف عرضه تعیین شده برای عرضه با واقعیت مطابقت ندارد. در حال حاضر کف عرضه‌ها بیش از بازار است و خریدار وجود ندارد، بنابر این به سمت صادرات می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار