معاون فنی فرمانداری زرند، برآورد اولیه خسارت سیل به روستای داهوئیه زرند را ۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا نورالدینی معاون فنی فرمانداری  شهرستان زرند گفت: صبح امروز جلسه فوق العاده ستاد بحران شهرستان زرند با حضور مسئولان مرتبط برگزار شد و ماشین آلات سنگین برای کمک رسانی به روستای داهوئیه اعزام شدند.

او افزود: سیل دیروز به امامزاده، اراضی کشاورزی، جاده، شبکه آب و برق خسارت قابل توجهی وارد کرد و همچنین سبب تخریب قنات این روستا شد.

خسارت ۸ میلیارد تومانی سیل به روستای داهوئیه زرند + عکس

نورالدینی بیشترین خسارت را در بخش کشاورزی اعلام کرد و بیان داشت: کارشناسان در حال بررسی میزان خسارت وارده هستند؛  اما در بررسی اولیه ۸ میلیارد تومان خسارت برآورد شده است.

تخریب راه‌ها و خسارت به بخش های کشاورزی و دامپروری

رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زرند از تخریب برخی راه‌های اصلی، راه‌های روستایی، خسارت به باغ‌ها و مزارع کشاورزی، تلفات دام ها، قطع تیر‌های برق و اختلال در شبکه خطوط انتقال برق طی سیلاب دیروز خبر داد.

صالحی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان زرند در گفت و گویی اختصاصی با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با اشاره به وقوع سیلاب در برخی از مناطق طی روز گذشته تصریح کرد: بارندگی‌های رگباری عصر دیروز در سطح شهرستان موجب وقوع سیلاب در بخش‌های داهوئیه، اکبر آباد پا دامنه و گتکوئیه شد.

خسارت ۸ میلیارد تومانی سیل به روستای داهوئیه زرند + عکس

او به تخریب برخی راه‌های اصلی، راه‌های ورودی روستا، خسارت به باغ‌ها و مزارع کشاورزی، تلفات دام، قطع تیر‌های برق و اختلال در شبکه خطوط انتقال برق در سیلاب دیروز اشاره کرد و افزود: محور داهوئیه زرند که به دلیل سیل مسدود شده بود، با تلاش عوامل راهداری بازگشایی شد.

صالحی با ابراز تاسف از ایجاد خسارت‌های وارده به روستای داهوئیه بر اثرسیل گفت: پیش‌بینی‌های هواشناسی و هشدار‌های اداره کل مدیریت بحران طی روز‌های اخیر از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی به صورت مستمر منتشر و اخطاریه‌های لازم به دستگاه‌ها داده شد، همچنین ستاد بحران این شهرستان به طور کامل در حال آماده باش است و با توجه به پیش بینی‌های هواشناسی، امروز در بخش سنگ سیریز وقوع سیلاب را خواهیم داشت که امیدواریم شاهد خسارت به همشهریان نباشیم.

خسارت ۸ میلیارد تومانی سیل به روستای داهوئیه زرند

او بیان داشت: در پی وقوع سیل و مسدود شدن راه‌ها در تعدادی از مسیر‌های روستا با فروکش کردن باران، نیرو‌های عملیاتی برای رفع مشکل به محل اعزام شدند و مسیر هارا باز کردند.

خسارت سیل به قنوات و باغ های روستای داهوئیه زرند

رضا محمدی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرند نیز گفت: فعلاً در حال بررسی هستیم تا خسارت‌های وارده را برآورد کنیم؛ اما می‌توان حد و حدود خسارت‌ها را در منطقه داهوئیه در بخش تخریب قنات در حد ۵۰ درصد، تخریب باغات در حد ۶ هکتار، بر آورد کرد و اکبر آباد پا دامنه نیز حدود ۴۰ درصد تخریب قنات، ۴ هکتار تخریب باغات را بر آورد کردیم، همچنین تخریب دیواره‌های حفاظی و حصار باغات روستا‌های داهوئیه و اکبر آباد پا دامنه را جمعاً ۵۰۰ متر برآورد می‌کنیم.

خسارت ۸ میلیارد تومانی سیل به روستای داهوئیه زرند + عکس

او افزود: در بخش گتکوئیه نیز تخریب حدود ۳۰۰ متر کانال سیمانی را داشتیم که درصد نهایی خسارت‌های وارده به زودی اعلام می شود.

محمدی با اعلام اینکه طبق اعتبارات ماده ۱۰و ۱۲ که مربوط به خسارات است، اگر اعتبارات حوادث به جهاد کشاورزی تزریق شود، به صورت ۱۰۰ درصد خسارت وارده به کشاورزان را پرداخت خواهیم کرد، تصریح کرد: سال ۹۵ دو سال طول کشید تا اعتبار سیل را پرداخت کردند؛ اما ما با اعتبارات استانی کار را انجام دادیم.

رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان زرند گفت: فعلاً اعتباری برای پرداخت نداریم و ارزیابی هم انجام نشده است، لذا بعد از برآورد خسارت‌ها و ارزیابی‌های انجام شده به استان و فرمانداری گزارش داده می‌شود تا اعتبار حوادث را به جهاد کشاورزی تزریق کنند و به کشاورزان برگردد.

خسارت ۸ میلیارد تومانی سیل به روستای داهوئیه زرند + عکس

محمدی افزود: اگر خوش‌بین باشیم، دو یا سه ماه طول می‌کشد تا اعتبارات به جهاد کشاورزی تزریق شود.

او تصریح کرد: در این روستا قنات آب آشامیدنی نیز مسدود شده بود که میزان خسارت‌های وارد شده به آن معلوم نیست؛ اما نیرو‌های ما مسیر قنات را باز کردند.

 محمدی در رابطه با پرداخت خسارت به کشاورزان گفت: این اعتبار اگر در بخش اعتبار حوادث باشد، دولت تمام خسارت را به صورت ۱۰۰ درصد پرداخت می‌کند؛ اما اگر اعتبارات ملی و یا کمک‌های فنی اعتباری باشد، دولت ۸۵ درصد  و خود کشاورز ۱۵% را را پرداخت می‌کند.

خسارت ۸ میلیارد تومانی سیل به روستای داهوئیه زرند + عکس

او به تلفات دام ها در اثر سیل اشاره کرد و گفت: دامدارانی که دام هایشان در اثر سیل تلف شده است، باید هر چه سریعتر از طریق بیمه پیگیری و خسارت خود را (از طریق بیمه دام) دریافت کنند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار