گروه اوپک پلاس در نظر دارد امروز جلسه‌ای را برای رایزنی درباره سیاست تولید نفت تشکیل دهد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الجزیره، سازمان کشور‌های صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کرد مجموعه اوپک پلاس امروز (یکشنبه) برای رایزنی درباره سیاست تولید نفت تشکیل جلسه می‌دهد.

بر این اساس، این جلسه پس از آن برگزار می‌شود که اختلافات میان برخی از اعضا باعث عدم تصمیم گیری درباره میزان افزایش تولید نفت کشور‌های عضو این سازمان شده بود. انتظار می‌رود با افزایش واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا و بازگشایی دوباره کسب و کار‌ها به ویژه صنعت گردشگری، تقاضا برای طلای سیاه در بازار جهانی افزایش یابد.

از این رو، کشور‌های عضو گروه اوپک پلاس در نظر دارند سیاست‌های خود در قبال عرضه نفت خام به بازار جهانی را تغییر دهند. طی روز‌های گذشته بهای نفت در بازار به سطح ۷۰ دلار رسیده که از بیش از دو سال پیش بی سابقه بوده است.

گفتنی است چهاردهم سپتامبر سال ۱۹۶۰ میلادی، منشور سازمان کشور‌های صادرکننده نفت موسوم به اوپک (OPEC) به امضای پنج کشور ایران، عربستان، عراق، کویت و ونزوئلا رسید. اوپک به منظور مقابله با کمپانی‌های بزرگ نفتی غرب به وجود آمد که انحصار اکتشاف، استخراج و فروش نفت را در سطح جهان در اختیار داشتند و بهای نفت را براساس منافع خود و به زیان تولید کنندگان این ماده حیاتی تعیین می‌کردند. اگرچه اوپک در ابتدا قدرت چندانی نداشت، اما به تدریج و پس از پیوستن الجزایر، لیبی، نیجریه، قطر، امارات متحده عربی، گابن، اندونزی و اکوادور به این سازمان قدرت بیشتری یافت.

برای مثال، در بحران نفتی سال ۱۹۷۳ که براثر جنگ مصر و رژیم صهیونیستی و تحریم نفتی غرب توسط اعراب پدید آمد، قیمت نفت اوپک تا سه برابر افزایش یافت. نقش اوپک در بازار جهانی نفت و تعیین بهای این ماده حیاتی از دهه هفتاد به بعد، فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است. در سال‌های اخیر، علیرغم خروج اکوادور و گابن از اوپک، این سازمان همچنان نقش تعیین کننده خود را در برقراری ثبات در بازار جهانی نفت حفظ کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار