با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها، حرف و حدیث‌ها درباره واکسیناسیون دانشجویان و اساتید برای حضوری شدن کلاس‌ها بیشتر شده است.

 

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دو سالی می‌شود که ویروس منحوس کرونا موجب تعطیلی دانشگاه‌ها شده و آموزش مجازی جای خود را به آموزش حضوری داده است. دانشجویان به جای تجربه حضور در دانشگاه، این بار برای شرکت در کلاس‌ها با سیستم‌های الکترونیکی مانوس شده‌اند و در این میان دانشجویانی موافق آموزش حضوری و عده‌ای موافق آموزش مجازی هستند.

اما امسال با آغاز روند واکسیناسیون مسئولان درخواست کردند تا با واکسینه شدن دانشجویان و اساتید دانشگاه آموزش حضوری دوباره از سرگرفته شود و در‌های دانشگاه بعد از مدتی طولانی بر روی دانشجویان باز شود.

سوالی که ممکن است پیش بیاید، این است که آیا تمامی جمعیت دانشجویی کشور تا مهرماه که آغاز ترم جدید است، واکسینه خواهند شد؟ یا روند واکسیناسیون تا ترم آینده یعنی بهمن ماه طول خواهد کشید؟

اولویت تزریق واکسن کرونا به دانشجویان

علی ​خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به تشکیل ستاد ویژه پیگیری برقراری آموزش‌های حضوری در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور گفت: این موسسه سه هدف اولیه دارد که یکی از مهمترین اهدافش، بحث واکسیناسیون و هماهنگی آن در بخش کلان است.

خاکی صدیق گفت: بحث ما فقط بازگشایی دانشگاه‌ها نیست بلکه دانشجو‌یان در حال حاضر برای ما اهمیت دارند و ما تعاملی را با همه دانشگاه‌ها برقرار و اولویت‌ها را نهایی می‌کنیم.

او افزود: دانشجویان تحصیلات تکمیلی به ویژه دانشجویان دکترا طبیعتا اولویت اول همه دانشگاه‌ها برای واکسیناسیون هستند و بعد از آنها، دانشجویان کارشناسی ارشد و مقطع کارشناسی در ترم‌های آخر و دانشجویانی که دروس عملی و کارگاهی دارند، در اولویت قرار می‌گیرند.

معاون آموزشی وزیر علوم بیان کرد: این برنامه ریزی با همکاری و همفکری ستاد ویژه پیگیری تداوم آموزش و دانشگاه‌ها ارائه خواهد شد. طبق برنامه ریزی که وزارت بهداشت اعلام کرد، امیدواریم در مرداد ماه واکسیناسیون اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها به اتمام برسد و در شهریور بخشی از دانشجویان که رقم دقیق آن را وزارت بهداشت بر اساس تعداد واکسنی که در دسترس دارد، اعلام خواهد کرد، واکسینه می‌شوند و در مهر و آبان واکسیناسیون سرعت پیدا خواهد کرد و قول داده شده تا آخر ترم تحصیلی همه دانشجویان واکسینه شوند.

حاشیه‌های ریز و درشت برای باز شدن دانشگاه‌ها/ آیا دانشجویان واکسن زده در کلاس‌ها حاضر می‌شود؟

خاکی صدیق اظهار کرد: دانشجویان فنی حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی به این دلیل که دروس عملی دارند در اولویت دریافت واکسن هستند، اما باید با دانشگاه‌ها رایزنی‌هایی انجام شود تا ترتیب اولویت را به ما اطلاع دهند.

او افزود: به طور کلی به این دلیل که زیرنظام هاو دانشگاه‌های ما با هم متفاوت است ونیاز به برنامه ریزی و مدیریت گسترده و همه جانبه داریم که در این ستاد انجام خواهد شد و امیدواریم در ترم آینده آزمون‌ها به طور حضوری برگزار شود و همه دانشجویان واکسینه شده باشند.


بیشتر بخوانید: سردرگمی داوطلبان ارشد با تصمیمات ضدونقیض مسئولان/ مصوبه‌ای برای ایجاد سد مقابل آرزو‌های جوانان


این درحالی است که محمود فتوحی فیروزآبادی رئیس دانشگاه صنعتی شریف، ماه گذشته درباره آموزش‌های مجازی دانشگاه ها، اظهار کرد: دانشگاه‌ها بعد از پاندمی کرونا در اسفند ۹۸ به آموزش‌های مجازی روی آوردند و اگرچه تا آن زمان تجربه خیلی خوبی در کشور برای این امر وجود نداشت، اما حال حاضر آموزش‌های مجازی تجربه خوبی است. البته نمی‌توانیم کیفیت آموزش‌های مجازی را با آموزش‌های حضوری یکسان بدانیم قطعا آموزش‌های حضوری کیفیت بالاتری دارند.

رییس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به عدم حضور دانشجویان در دانشگاه به دلیل پیشگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا ادامه داد: وقتی دانشجویان در دانشگاه حضور پیدا نکنند و آموزش‌ها مجازی پیش رود هیچ تعاملی بین آن‌ها و اساتید شکل نخواهد گرفت و فشار روی دانشجویان زیاد است.

تاپ سه شنبه/ حاشیه‌های ریز و درشت برای باز شدن دانشگاه‌ها/ آیا دانشجویان واکسن زده در کلاس‌ها حاضر می‌شود؟

او در ادامه بیان کرد: در دانشگاه صنعتی شریف سعی کردیم تا حد امکان با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و اولویت قرار دادن سلامت دانشجویان حضور تحصیلات تکمیلی‌ها را بیش از پیش داشته باشیم، اما اگر این روند ادامه پیدا کند ممکن است شرایط به گونه‌ای شود که تعدادی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و به ویژه ارشد‌ها بدون دیدن دانشگاه فارغ‌التحصیل شوند که این مسیله جای نگرانی دارد.

همچنین ایرج حریرچی معاون کل وزرات بهداشت در روزهای گذشته در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره واکسیناسیون دانشجویان اظهار کرد: در حال حاضر بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزشی سراسر کشور برای سال جدید تحصیلی با توجه به واکسن کرونایی که در دسترس  داریم در مرحله اول برای معلمان و استادان دانشگاه ها تزریق می شود.‌

او ادامه داد: با توجه به تولیدات داخلی واکسن و واردات آن وزارت بهداشت تمهیداتی را برای انجام واکسیناسیون دانشجویان دانشگاه های کشور بعد از اتمام تزریق افراد در معرض خطرشامل  سالمندان و افراد بالای ۶۵ سال، افراد دارای بیماری بین ۱۸ تا ۶۴ سال و برخی از مشاغل در کشور انجام خواهد شد.

اما آیا تنها واکسینه شدن دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها در حالی که هنوز ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسینه نشده اند، امری موثر برای عدم شیوع ویروس کرونا در دانشگاه‌ها خواهد بود؟ زیرا ایمنی نسبی زمانی محقق می‌شود که حداقل ۷۰ درصد جمعیت کشور واکسن کرونا را دریافت کرده باشند، بنابراین تنها با واکسینه کردن این افراد نمی‌توان تصمیم به بازگشایی مجدد دانشگاه‌ها گرفت.


بیشتر بخوانید: نتایج انتخابات نظام پزشکی اعلام شد


همچنین در این میان عده‌ای از دانشجویانی که برا‌ی تحصیل به شهر دیگری می‌روند، برای تحصیل در آن شهر نیاز به استفاده از خوابگاه‌های دانشگاه را دارند، آیا رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این ایام در خوابگاه‌های دانشجویی تامین می‌شود؟

بر اساس آخرین آمار اعلام شده، جمعیت دانشجویی کشور را در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ در موسسات آموزش عالی کشور، سه میلیون و ۳۷۳ هزار و ۳۸۸ نفر اعلام شده است، درحالی که باید جمعیت اساتید، کارکنان دانشگاه‌ها نیز برای واکسن به جمعیت دانشجویان اضافه شوند.

این درحالی است که تنها نزدیک به دوماه به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و منصور غلامی وزیر علوم در هفته گذشته طی نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون دانشجویان بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۷:۴۷ ۳۰ تير ۱۴۰۰
از وقتی پسرم دبیرستانش مجازی شده رفتارش خیلی خوب شده مدارس رو باز نکنید تو رو خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۲۹ تير ۱۴۰۰
عزیزان ما دانشجویان تا ۸۰ درصد مردم واکسن نزنن وایمنی جمعی ایجاد نشه به دانشگاه ها نمی رویم
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه
۱۱:۴۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
ان شاالله همه برنامه هایی که میچینید انجام نشه
ان شاالله به هر دری بزنید باز نشه
ان شاالله خدا شرتون رو به خودتون برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه
۱۱:۴۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
ان شاالله همه برنامه هایی که میچینید انجام نشه
ان شاالله به هر دری بزنید باز نشه
ان شاالله خدا شرتون رو به خودتون برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه
۱۱:۴۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
ان شاالله همه برنامه هایی که میچینید انجام نشه
ان شاالله به هر دری بزنید باز نشه
ان شاالله خدا شرتون رو به خودتون برگردونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
آموزش مجازی هیچ فرقی در دروس نظری با آموزش حضوری ندارد بلکه به مراتب بهتر است کسانی که در موقع آموزش حضوری در کلاسها شرکت نمی کردند و بطور کل دنبال درس خواندن نبودند همین حالا هم که کلاس غیر حضوری هم هست در کلاسها شرکت نمی کنند و کلا دنبال درس نیستند پس فرقی خیلی ندارد بیشتر یادگیری بستگی به تلاش دانشجو و مطالعه او دارد. البته برای دروس عملی متفاوت است البته که حضوری لازم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
اتفاقاً آموزش مجازی خیلی خوبه.
۱- از لحاظ هزینه در این ایام کرونایی که همه مریض دارن و شرایط اقتصادی بد است، خیلی خوبه که آموزش مجازی شده و به نفع اقتصاد خانواده هست.
۲- از لحاظ درس خوندن هم، دانش آموزان و دانشجویان در کنار خانواده هستند و لااقل پدر و مادر می فهمند که بچه چی داره میخونه.
۳- استاد، تمام وقتِ کلاس رو صرف یاد دادن میکنه و از گفتن حرف های بیخود که در کلاس های حضوری گفته میشه، دوری میکنه. چون میدونه خانواده ها هم ممکنه تدریس استاد رو گوش کنن. ضمن اینکه استاد میدونه تدریسش هم ضبط میشه.
۴-چون کلاس ها ضبط میشه، امکان بازبینی مجدد جهت تکرار فرایند یادگیری برای دانشجویان خیلی خوبه.
۵-در آموزش مجازی، یادگیری دانشجویان خیلی بهتر شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
تا تمام مردم واکسیناسیون نشوند، باز شدن درب مدارس و دانشگاهها، کاری بسیار اشتباست.
در ضمن، با تلاش اساتید دانشگاه و معلمان و همچنین والدین محترم، هرگز آموزش دانش آموزان و دانشجویان تعطیل نشده است.
در آموزش مجازی، دانش آموزان و دانشجویان تعلیم و تربیت را در کنار خانوده ها از معلمان و اساتید محترم فرا گرفته اند و این خیلی خیلی عالی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۴۰۰
با بازگشایی دانشگاهها, فاجعه ای را رقم خواهید زد که به نام نظام سند خواهد خورد .
خواهشا مردم را از حکومت بیزار نکنید با این تصمیمات احمقانه خودتان.!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
با اینکار، جان استادان فرهیخته و باسواد و همچنین دانشجویان را به خطر نیندازید.
صبر کنید و از ترم دوم سال تحصیلی جدید که همه مردم واکسن زدند، کلاسها را حضوری کنید.
صبر داشته باشید. که با صبر کارها درست میشود.
Iran (Islamic Republic of)
دانشجوی دکتری
۱۱:۳۰ ۲۹ تير ۱۴۰۰
من دانشجوی دکتری در دانشگاه شیراز و ساکن تهران هستم. اکثر دانشجویان دکتری در شهرهایی غیر از محل سکونتشون تحصیل میکنند. مابرای هربار رفتن و اومدن باید 1000 کیلومتر رو باوسایل نقلیه عمومی طی کنیم، بحث خوابگاه و حتی اتراق دانشجویانی که خوابگاه ندارند و.... برنابراین ما با بیش از 80-70 درصد افراد جامعه که قطعا واکسنه نشدن در ارتطبا هستیم. لذا این حرف اصلا منطقی نیست که طیفی که واکسینه شد باید حضوری سرکلاس حاظر بشه.
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
دانشجویان کارشناسی هم آموزش و هم آزمونشون در ترم پاییز باید غیرحضوری و مجازی باشه. اگه کرونا بگیرم کی باید جواب بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۹ تير ۱۴۰۰
توی تمام این آشوبها فقط مقصر بیعرضگی دولته که با انتصابات غیر تخصصی باعث ایجاد مشکلات عدیده واسه مردم و در نهایت آشوب میشه مثلا همین استاندار خوزستان آقای سلیمانی دشتکی فقط یه معلم پرورشی توی شهر ده هزار نفری دشتک بود چه تخصصی داره غیر از سیاسی بازی جناحها که شده استاندار یه استان بزرگ مثل خوزستان. متاسفانه توی مملکت ما شایسته سالاری رو سهمیه و پارتی جابجا کردن که امیدوارم آقای رییسی به این مسئله توجه کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ تير ۱۴۰۰
من که واکسن هم بزنم نمیرم تا زمانی که کل خانوادهم بزنن شاید من نگیرم اما انتقال دهنده هستم که آقایونی که گفتن بچه ها زیر ۱۸سال نیاز به واکسن ندارن همین امروز ۴تا از بچه ها فامیل گرفتن که شدید ترینش بچه ۶ساله هست
پدر یکی از دوستام با اینکه واکسن زده امروز خبر دادن باز مبتلا شده بشر باید اینو بدونه که هیچ درمانی و رهایی از این بیماری نیست
Iran (Islamic Republic of)
H
۱۱:۰۸ ۲۹ تير ۱۴۰۰
الان که دارن ۶۰ سال به بالاها رو واکسن می زنند برخی از اساتید و کارمندان دانشگاه ها را هم شامل می شود .
در ضمن تا پایان مرداد همه ۴۵ سال به بالاها در کشور واکسینه شده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
مگر آموزش غیر حضوری چشه گیر دادید به آموزش حضوری؟
من چند سال پیش کاردانی رو حضوری خوندم هیچ کیفیتی نداشت و...
من الان کارشناسی میخونم و کیفیت کلاس های غیر حضوری خیلی بالاتر از کلاس های حضوری ست و...
من موافق کلاس های آنلاین یا غیر حضوری هستم........
کلاس های آنلاین هم به نفع دانشجویان بخصوص دانشجویان شاغل و متاهل و راه دور و هم به نفع دانشگاهه چون با کمترین هزینه ظرفیت دانشگاه رو بالا ببره........
France
ناشناس
۱۰:۱۲ ۲۹ تير ۱۴۰۰
لطفا دانشجويان ارشد و دكترايي كه پروژه هاشون مونده رو در اولويت واكسن قرار بدين ما ساعت ها مجبوريم در ازاميشگاه و كارگاه بشينيم تو يك اتاق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۹ تير ۱۴۰۰
چه بهتر که هیچ تعاملی بینشون صورت نگیره ، چون بعضی اساتید واقعا عقده ای هستند و برای دانشجو ارزشی قائل نیستند
از نظر من که دو فرزند دارم یکی دانشجو ویکی دانش آموز مجازی رو بیشتر ترجیح میدم حداقل می دونم کلیپ یا فیلمی که معلم فرستاده رو بچه ها چند بار می بینن اما سر کلاس یکبار می گه و خداحافظ اونم به طور خلاصه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۲۹ تير ۱۴۰۰
اگه دانشجویانی که وکسن زده اند ناقل باشند وقتی که به خانه میایند والدین را درگیر میکنند والدین چه گناهی دارند که با این تصمیمات غلط جان خود را ازدست بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۹ تير ۱۴۰۰
دانشگاه باید باز شود قطعا هر که میگوید نباید باز شود دانشجو نیست
دانشجوی رشته هنر ،دو سال مجازی هیچی یاد نگرفته
دانشجوی رشته های عملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
دانشجو = قاتل استاد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۱۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
من که حضوری نمی رم وقتی میبینم کسی که واکسن هم زده بیماری می گیره چرا برم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۹ تير ۱۴۰۰
خواهشن دانشگاه را باز کنید تا پدر و مادر ها دیوانه نشدن از دست بچه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۹ تير ۱۴۰۰
بچه اي كه تو خونه پدر و مادر دارن از دستش ديوانه ميشن دانشجوئه واقعا؟ بعد شاكي هم هستيم دانشجوهاي ما فلانن! بيا اينم نمونه اش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
یعنی هدف از دانشگاه برای شما اینه؟! عجب قشر فرهیخته ای داریم ما... احتمالا اشتباه نمیکنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۹ تير ۱۴۰۰
سلاطین تفکر عزیز دانشجو هارو زدید خوب ناقلان بی علامت میشن و خانواده هاشون رو دچار این ویروس میکنن.
هر وقت همه رو زدید بعد دانشگاه رو باز کنید.واجب که نیست.خیلی ها از این شرایط تعطیلی دانشگاه راضی هستند بلا شک
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۹ تير ۱۴۰۰
خب شاید شما تقلب میکنی راضی هستی
Iran (Islamic Republic of)
- مهدی
۰۹:۰۲ ۲۹ تير ۱۴۰۰
امان از سهمیه ها- ماشااله عدالت