معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: سگ های ولگرد زنگ خطری برای جمعیت حیات وحش کشور به حساب می آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،حبیبی پور،  معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد، گفت: یکی از تهدیدات جدی برای سلامت جوامع شهری و همچنین حیات وحش افزایش بی رویه جمعیت سگ‌های ولگرد است.

او افزود: سگ‌های ولگرد علاوه بر انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله هاری، سالک، کیست هیداتید و ... به عنوان یک شکارچی خارج از زنجیره غذایی و اکوسیستم طبیعی زنگ خطری برای جمعیت حیات وحش کشور به حساب می‌آید.

حبیبی پور ادامه داد: به عنوان مثال هیبرید سگ و گرگ با نام گرگاس، که بسیار درنده و نترس است و تاکنون صدمات فراوانی به جمعیت حیات وحش کشور وارد کرده است.

او افزود: با توجه به ورود سگ‌های ولگرد به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از حاشیه جوامع شهری و روستایی، می‌‎بایست اقدامات کنترلی لازم صورت پذیرد.

این مقام مسئول گفت: با توجه به اینکه سگ‌های ولگرد از پسماند‌های غذایی و زباله‌ها تغذیه می‌کنند و این موضوع عاملی برای تولید مثل و تکثیر فراوان آن‌ها به شمار می‌رود می‌بایست موضوع دفع اصولی پسماند فرهنگ سازی شود و به این منظور مشاغلی که در حاشیه‌ی شهر‌ها قرار گرفته اند از قبیل مرغداری ها، دامداری‌ها و ... باید در خصوص دفع لاشه‌ها و پسماند‌ها توجیه شوند.

حبیبی پور تصریح کرد: مردم تفکیک زباله از مبدأ را آموزش دیده و رأس ساعت مقرر زباله‌ها را بیرون منزل بگذارند. در این رابطه می‌توان پیشنهاد داد که برای هر خیابان یک ظرف بزرگ دیواره دار برای قرارگیری زباله تعبیه شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد ادامه داد: همچنین نهاد‌های مردمی و حامی حیوانات بایستی به گونه‌ای کارا و علمی ساماندهی شده و از عملکرد آن‌ها مانند غذارسانی به سگ‌های ولگرد در حاشیه شهر‌ها و مناطق متروکه‌ی شهری جلوگیری به عمل آید چرا که این کار خود باعث جذب بیشتر سگ‌های ولگرد به مناطق شهری شده و تکثیر آن‌ها را تسریع می‌کند.

او افزود: از اقدامات کاهنده جمعیت سگ‌های ولگرد میتوان به زنده گیری، ایجاد اصولی پناهگاهها، عقیم سازی و هدف گذاری برای کمپین‌ها و حامیان سگ‌های ولگرد نام برد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: حیات وحش ، محیط زیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.