شدت بالای اعتیاد در استان کرمانشاه/شناسایی ۲۶۰ کودک مبتلا به اوتیسم/فعالیت هزار کودک در خیابان‌های کرمانشاه

بسته خبری مربوط به اخبار بهزیستی استان کرمانشاه مورخ دوشنبه ۲۸ تیرماه را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مسعود پایدار معاون امور پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه استان کرمانشاه به لحاظ شیوع اعتیاد در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد، گفت : متاسفانه آنچه که موجب شده معضل اعتیاد در کرمانشاه بیش از استان‌های دیگر نمایان شود، شدت اعتیاد است.

او گفت : منظور از شدت اعتیاد، معتادانی است که سریعا به آخر خط رسیده و اصطلاحا معتاد متجاهر می‌شوند و همین امر موجب شده معضل اعتیاد در کرمانشاه چشمگیر باشد.

او افزود: عمق اعتیاد در کرمانشاه زیاد است و از این حیث جزو استان‌های رده بالا کشور هستیم.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه افزود: در حال حاضر ۵۰ پاتوق در کرمانشاه داریم که محل مصرف مواد مخدر و زندگی معتادان متجاهر است که خود نشان از عمق و شدت اعتیاد در استان دارد.

پایدار با بیان اینکه بهزیستی تنها متولی در بحث ساماندهی معتادان متجاهر نیست، گفت: در بحث اعتیاد ۲۴ دستگاه وظایفی برعهده دارند که برای رفع معضل اعتیاد نیاز است تمام دستگاه‌ها پای کار بیایند.

او افزود: در حال حاضر ظرفیت مرکز ماده ۱۶ که محل نگهداری معتادان متجاهر است را افزایش داده ایم، اما قطعا جوابگو نیست و انتظار داریم دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری هم ورود کرده و در این زمینه سهم خود را ایفا کنند.

پایدار ادامه داد: وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر هم برعهده نیروی انتظامی و شهرداری است که این کار با حکم قضایی انجام می‌شود و افراد به مرکز ماده ۱۶ تحویل شده و بعد از سه ماه هم با حکم قضایی از این مراکز ترخیص می‌شوند و در صورت نیاز دوره ترک آن‌ها تمدید می‌شود.

معاون پیشگیری بهزیستی استان کرمانشاه با بیان اینکه بخش عمده‌ای از معضلات اجتماعی و بویژه اعتیاد به خانواده‌ها برمی گردد، گفت: خدمات رسانی در حوزه رفع معضلات اجتماعی نسبت به گذشته افزایش یافته، اما عدم نظارت والدین بر عملکرد فرزندانشان موجب شده میزان آسیب‌ها افزایش یابد و خدمات ارائه شده آنطور که باید به چشم نیاید.

او افزود: کودکان و نوجوانان به راحتی به گوشی هوشمند و اینترنت دسترسی دارند و نظارتی بر آن‌ها از سوی والدین صورت نمی‌گیرد و هرچه که می‌خواهند در این فضا می‌بینند. در این شرایط چطور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آسیب‌های اجتماعی بیشتر نشود.

پایدار با ابراز نگرانی از زنانه شدن آسیب‌های اجتماعی گفت: بطور مثال در بحث اعتیاد متاسفانه تعداد معتادان زن افزایش یافته از و سهم آن‌ها از دو درصد جمعیت معتادان کشور به حدود شش درصد رسیده است.

او افزود: موضوع نگران کننده دیگر بحث کاهش سن آسیب‌های اجتماعی است. در گذشته یک فرد مصرف کننده مواد بعد از ۱۵ سال به یک معتاد متجاهر تبدیل می‌شد، اما هم اکنون جوان ۱۷ ساله داریم که معتاد متجاهر است و این سوال به ذهن می‌رسد که این فرد از چه سنی مصرف مواد را شروع کرده که در ۱۷ سالگی به این حال و روز افتاده است.

پایدار گفت: هم اکنون دو درصد جامعه معتادان را دانش آموزان و بیش از دو درصد دیگر را دانشجویان تشکیل می‌دهند که این امر زنگ خطری است که نسبت به آن باید هوشیار بود.

پایدار گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از نوجوانان و جوانان هستند که فاصله آن‌ها تا اعتیاد یک تعارف است و این افراد چنانچه در ارتباط با افراد ناباب قرار بگیرند به سمت اعتیاد و سایر آسیب‌های اجتماعی کشیده خواهند شد و نیاز است دستگاه‌های فرهنگی در بحث پیشگیری وارد عمل شوند.

 ۲۶۰ کودک مبتلا به اوتیسم در سطح استان کرمانشاه شناسایی شدند

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه از شناسایی ۲۶۰ کودک مبتلا به اوتیسم در سطح استان خبر داد.

نیلوفر اختیاری گفت: متاسفانه بیماری اوتیسم در حال حاضر بگونه‌ای است که ابتدا خانواده آن را انکار می‌کند و تمایلی برای پذیرش واقعیت ندارد.

او افزود: این انکار کردن موجب از دست رفتن زمان طلایی کنترل این بیماری شده و موجب تشدید علائم بیماری می‌شود.

اختیاری گفت: هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود کنترل آن راحت‌تر خواهد بود و درمان‌های گفتار درمانی و ذهنی برای کودک انجام می‌شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به فعالیت یک مرکز اوتیسم در استان با ظرفیت ۵۰ نفر، گفت: متاسفانه مجوز توسعه این مرکز به ما داده نمی‌شود.

او ادامه داد: در این مرکز خدماتی از جمله فیزیوتراپی، گفتاردرمانی و روانشناسی و مشاوره به کودکان اوتیسم داده می‌شود و این کودکان با این درمان‌ها میتوانند به زندگی عادی برگردند.

او افزود: در حال حاضر یک مرکز خیریه برای همکاری در زمینه درمان کودکان اوتیسم اعلام آمادگی کرده که امیدواریم با فعالیت این مرکز مشکلات این کودکان در استان تا حد زیادی مرتفع شود.

اختیاری با بیان اینکه بر اساس قانون سه درصد استخدام‌ها در هر دستگاهی باید به جامعه معلولان اختصاص یابد گفت: در همین راستا افراد معلولی که در آزمون‌ها و یا مصاحبه‌های استخدامی شرکت کنند، از آن‌ها حمایت می‌کنیم تا با توجه به این قانون جذب دستگاه‌های مختلف شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان کرمانشاه افزود: انتظار ما این است که افراد معلول واجد شرایط حتما در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌ها شرکت کرده و حائز رتبه شوند تا بتوانیم پیگیر جذب آن‌ها شویم.

هزار کودک در خیابان‌های کرمانشاه فعالیت دارند

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه از برآورد فعالیت هزار کودک در خیابان‌های کرمانشاه خبر داد.

کامران علی مددی با بیان اینکه آمار دقیقی از کودکان کار در استان وجود ندارد، گفت: شاید تصور مردم عمدتا از کودک کار کودکانی باشد که سرچهارراه مشغول فروش گل یا پاک کردن شیشه‌های خودرو هستند، اما حقیقت این است که کودکی که در روستا کار کشاورزی می‌کند و یا کودکی که در کارگاه‌های زیرزمینی مشغول فعالیت است، همگی کودک کار محسوب می‌شوند.

او افزود: هدف بهزیستی کاهش فعالیت همه کودکان کار و توانمند کردن آنهاست، اما دراین بین کودکان کاری که در خیابان‌ها و سرچهارراه‌ها فعالیت دارند به دلیل اینکه در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار دارند، به نوعی در اولویت فعالیت‌ها هستند.

علی مددی گفت: طبق برآورد‌ها و پیش بینی‌های صورت گرفته حدود هزار کودک کار در خیابان‌های کرمانشاه فعالیت دارند.

معاون اموراجتماعی بهزیستی استان با اشاره به فعالیت سه مرکز کودکان کار در استان گفت: یکی از این مراکز بصورت شبانه روزی نگهداری کودکان کار بدسرپرست و بی سرپرست را برعهده دارد.

علی مددی ادامه داد: دو مرکز روزانه دیگر نیز رصد کودکان کار و فعالیت‌ها آن‌ها و شناسنامه دار کردن آن‌ها را برعهده دارند و در راستای توانمندسازی آن‌ها فعالیت می‌کند.

معاون بهزیستی استان کرمانشاه با اشاره به اجرای طرح "دوستدار کودک" در راستای توانمندسازی کودکان کار در کشور گفت: این طرح از سال گذشته به صورت پایلوت در ۹ استان کشور به اجرا درآمده که هشت استان آن عمدتا مشکل کودکان کار تبعه کشور‌های دیگر را دارند و استان کرمانشاه در این طرح تنها استانی است که روی معضل کودکان کار بومی فعالیت می‌کند.

علی مددی افزود: در این طرح هدف این است که کودکان کار و خانواده‌های آن‌ها توانمند شده و به حدی از توانایی برسند که دیگر نیاز نباشد کودک خانواده کار کند.

این مسئول با اشاره به تحت پوشش قرار گرفتن ۲۴۰ کودک کار استان در این طرح گفت: در حال حاضر اقداماتی برای توانمندسازی این کودکان در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در دستور کار قرار دارد.

علی مددی از کودک آزاری به عنوان یک جرم محرز یاد کرد و افزود: در راستای برخورد با این معضل اورژانس اجتماعی با شماره تماس ۱۲۳ بصورت ۲۴ ساعته فعالیت دارد.

او افزود: در تیم‌های اورژانس اجتماعی مددکار و روانشناس حضور دارند و تمام تلاش این است که پیش از اینکه کار به مراجع قضایی بکشد، موضوع در محل رفع شود، اما درصورتی که احتمال آسیب جدی وجود داشته باشد موضوع به مراجع قضایی ارجاع می‌شود.

علی مددی ادامه داد: با همکاری و دستور مراجع قضایی کودکان در معرض آسیب در هفت مرکز که از شیرخوارگاه تا مراکز شبه خانواده که محل نگهداری نوجوانان زیر ۱۸ سال را شامل می‌شود، تحویل می‌شوند.

او به خدمات رسانی بهزیستی به دختران و زنان در معرض آسیب هم اشاره کرد و افزود: در این زمینه دو مرکز خانه امن و خانه سلامت در استان فعال هستند که دختران و زنان مورد آزار قرار گرفته در مرکز امن و زنان و دختران در معرض آسیب در خانه سلامت نگهداری می‌شوند.

علی مددی افزود: دو مرکز روزانه "مهر لبخند" و "راه نوین" هم در این زمینه فعال هستند و در بحث حرفه آموزی، مهارت آموزی، اشتغال و... به این دختران و زنان فعالیت دارند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان کرمانشاه به موضوع شیوع کرونا در شیرخوارگاه معتضدی اشاره کرد و گفت: شروع ماجرا از انتقال یک کودک خردسال از بیمارستان دکتر محمد کرمانشاهی به این مرکز آغاز شد، این کودک که بیمار خاص هم هست به کرونا مبتلا بوده و با ورودش به شیرخوارگاه موجب شیوع این بیماری در این مرکز شد.

علی مددی گفت: با تشخیص این موضوع بلافاصله کمیته بحران در مرکز شیرخوارگاه معتضدی تشکیل شد و سریعا از تمام نوزادان و کودکان و پرسنل تست به عمل آمد و افراد مثبت قرنطینه شدند که خوشبختانه هیچکدام طی مدت قرنطینه علائمی نشان نداند و در حال حاضر همه چیز به وضعیت عادی برگشته و موردی از ابتلا نداریم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.