معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان:

سیستان و بلوچستان در بحث تقسیمات کشوری جزو ۲ استان برتر است

کوثری گفت: از سال ۹۷ به بعد در سیستان و بلوچستان ۶۸ واحد جدید تقسیماتی ایجاد کرده‌ایم که از این منظر جزو ۲ استان برتر کشور هستیم که این واحدها شامل هفت شهرستان، ۱۷ بخش، ۱۵ شهر و ۲۹ دهستان است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ،ابوذر کوثری معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت موضوع تقسیمات کشوری و اقدامات انجام شده در این حوزه در سیستان و بلوچستان اظهارداشت: موضوع توسعه و رشد اصولا در یک محدوده سرزمینی اتفاق می‌افتد این سرزمین شامل خاک، مردم، زیرساخت‌ها و بافت جمعیتی خاص است از این لحاظ تقسیمات کشوری برای این بوده که سرزمین مدنظر توسعه‌اش شتاب گیرد.

وی با بیان اینکه ایجاد یک واحد جدید تقسیماتی برای این است که تشکیلات اداری جدید منطبق با شرایط، وضعیت و ویژگی‌های توسعه آن منطقه باشد افزود: سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور کشور بوده و به روایتی اولین اگر حوزه‌های آبی را در آن در نظر گیریم اما در یک مقطعی به لحاظ میزان تقسیمات کشوری از میانگین کشور عقب‌تر بودیم اما با ایجاد واحدهای جدید در سالهای اخیر در شرایط حاضر شرایط بسیار تغییر کرده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در یک دوره‌هایی به مساله تقسیمات کشوری در استان توجه نشد و اولویت نبود که ما این موضوع را اولویت خود قرار دادیم تاکید کرد: برای اینکه یک واحد جدید تقسیماتی ایجاد شود آن واحد باید یک سری ویژگی‌ها مانند جمعیت و زیرساخت‌های لازم را داشته باشد تا بعد از این شرایط ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان شاخص‌های توسعه نسبت به سطح کشور پایین‌تر بوده خاطرنشان کرد: این پایین بودن شاخص‌های توسعه باعث شد که طبق نگاه کارشناسی وزارت کشور در حوزه تقسیمات کشوری شاخص‌های حداقلی را نداشته باشیم بنابراین این مهم تبدیل به چرخه‌ای شده بود که عدم توسعه ما را در شاخص‌های تقسیمات کشوری عقب بیاندازد.

کوثری ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد در سطح کشور و در حوزه ریاست جمهوری برای مناطق محروم به نوعی شرایط و ویژگی‌های خاصی برای ارتقایشان گذاشتند مثلا سیستان و بلوچستان لزوما نباید همان ویژگی‌ها را برای تقسیمات کشوری داشته باشد که مازندران یا سایر استان‌های برخوردار دارد.

وی با اشاره به تغییر شاخص‌ها برای مناطق محروم در موضوع تقسیمات کشوری تصریح کرد: در مناطق محروم با حداقل و کفی از شاخص‌های توسعه ما می‌توانستیم بحث‌های تقسیمات کشوری را در سیستان و بلوچستان شروع کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه براساس تغییر شاخص‌ها از سال ۹۶ و ۹۷ اولویت اصلی بر مبنای تقسیمات کشوری گذاشته شد گفت: از سال ۹۷ به بعد ۶۸ واحد جدید تقسیماتی ایجاد کردیم که از این ۶۸ واحد شامل ۷ شهرستان، ۱۷ بخش، ۱۵ شهر و ۲۹ دهستان است با این تقسیمات جدید وضعیت واحدهای تقسیماتی ما هم‌اینک ۲۶ شهرستان، ۶۷ بخش، ۵۴ شهر و ۱۴۲ دهستان داریم.

وی اظهارداشت: اساس تقسیمات کشوری ناظر به تمرکززدایی در تصمیم گیری است البته یک دامنه منطقی دارد که به هر حال با توجه به شرایط و اقتضائات توسعه‌ای آن منطقه ما می توانیم واحد توسعه و تقسیمات ایجاد کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه افقی که در تقسیمات کشوری برای استان ترسیم کرده‌‎ایم بسیار خوب است گفت: هم‌اینک ۱۵ طرح جدید تقسیماتی در وازرت کشور داریم که چهار طرح آن مربوط به ایجاد شهرستان‌های جدید است و با انجام آن‌ها فاصله منطقه به سطح متوسط کشور در این تقسیمات نزدیک خواهد شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار