یک مقام مسئول مطرح کرد؛

شاخص‌های بهره وری در سال ۹۹ مثبت شد / اهداف بهره وری در برنامه ششم توسعه محقق نشد

رئیس سازمان ملی بهره وری گفت: شاخص‌های بهره وری در سال ۹۹ نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۸، مثبت شد.

فاطمه پهلوانی رئیس سازمان ملی بهره وری ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: بهره‌وری به معنی استفاده بهینه از منابع برای گرفتن نتایج بهتر است؛ یعنی هر چه منابع به صورت بهینه‌تر، کیفی‌تر و شاید حتی کمتری داشته باشیم، به صرفه‌تر است.

او افزود: در گذشته این طور بود که می‌گفتند فقط باید کمتر مصرف کنیم، در حالیکه لزوماً کمتر مصرف کردن منابع، به معنای افزایش بهره‌وری نیست. بلکه بهینه مصرف کردن منابع و اثربخش کردن تصمیم گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها در امتداد آن، در کنار هم ما را به بهره وری می‌رساند. بهره‌وری در کوتاه مدت شاید تاثیر نگذارد، اما در بلند مدت همه چیز کشور است. یعنی تمام توسعه کشور باید مبنا و رویکرد اصلی بهره‌وری را داشته باشد.

رئیس سازمان ملی بهره وری تصریح کرد: در اقتصاد‌های بزرگ دنیا نیز، بهره‌وری بخش عمده‌ای از رشد و جی دی پی را تشکیل می‌دهد یعنی در بسیاری از کشور‌های توسعه یافته، امروز مهمترین دغدغه دولت‌ها این است که هرچه بیشتر سهم بهره‌وری را در رشد اقتصادی بیشتر کنند و تا جایی که می‌توانند، از منابع کمتر و باکیفیت تری استفاده کنند و در نهایت دستاورد‌های بیشتر و نرخ رشد بالاتری را هم فراهم کنند.

پهلوانی گفت: در کشور ما متاسفانه هنوز مفهوم بهره وری در سطوح مختلف جایگاه خود را پیدا نکرده که پرهزینه‌ترین این سطوح، سطح مدیران ارشد است. مدیران ارشد در سطح وزرا، روسای جمهور، مدیران سازمان‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی در دنیا، امروزه بر مفهوم و تکنیک‌های بهره‌وری مسلط هستند و این نقیصه‌ای است که ما باید در کشورمان به آن بپردازیم.

او تاکید کرد: طبق هدف‌گذاری که برنامه ششم توسعه داشتیم، یک‌سوم رشد اقتصادی سالیانه را از محل بهره‌وری تعریف کرده بودیم که محقق شود. البته در دنیا کشور‌هایی هستند که تا ۵۰ یا ۶۰ درصد از رشد اقتصادیشان از محل بهره وری تامین می‌شود؛ یعنی سرمایه‌گذاری جدید نمی‌کنند بلکه بهینه سازی سرمایه گذاری‌ها و تصمیم گیری‌ها و استفاده صحیح از منابع را دارند و یکی از مهم‌ترین شاخص‌های آن، افزایش بهره وری نیروی انسانی است.


بیشتر بخوانید:


این مقام مسئول بیان کرد: ما یک نوع مدیریت بهره وری محور داریم، اما در مقابل آن‌ها، مدیران منابع محور را نیز داریم که منتظر هستند تا برای کار کردن، بودجه دریافت کنند، اما مدیر بهره‌وری محور به دنبال راهکار‌هایی می‌گردد که حتی اگر بودجه ندارد، با استفاده از آن‌ها بتواند کار‌ها را پیش ببرد.

پهلوانی افزود: متاسفانه اهداف مندرج در برنامه ششم توسعه به دلایل مختلف مانند نداشتن زیرساخت‌های لازم که مهمترین آن‌ها نظام مدیریتی بود و همچنین به دلیل مسائل تحریمی و تکیه به اقتصاد نفتی، این شاخص‌های بهره وری و توسعه محقق نشد.

او گفت: وضعیت شاخص‌های بهره وری ما در سال ۹۹ علیرغم اینکه تحریم‌های شدیدتری را داشتیم، نسبت به سال‌های ۹۷ و ۹۸ بهتر شد و این نشان می‌دهد که تلاش شده تا از منابع موجود به صورت بهینه استفاده شود. توانستیم در سال ۹۹ رشد بهره‌وری سرمایه، نیروی کار و عوامل کل تولید را مثبت کنیم؛ در موضوع سرمایه، ۰.۷ و در موضوع نیروی کار، ۳.۹ رشد داشته ایم؛ در صورتی که تمام این موضوعات در سال ۹۸ منفی بود.

رئیس سازمان ملی بهره وری کشور تاکید کرد: این نشان می‌دهد که ما حتی در شرایط سخت اقتصادی هم می‌توانیم از قابلیت‌ها و زیرساخت‌های بهره وری که تکنیک‌های کاملاً مشخص و روشنی است، استفاده کنیم.  اگر در سال‌های گذشته که سازمان ملی بهره وری شکل گرفته بود، زیرساخت‌های لازم را طراحی کرده بودیم و این سازمان این همه فراز و فرود نداشت، می‌توانستیم بحران‌های ناشی از تحریم‌های یک جانبه که از سال ۹۸ آغاز شد را خیلی راحت‌تر سپری کنیم.

او در پایان تاکید کرد: یکی از عوامل مقاومت در مقابل هر بحران داخلی یا بیرونی، بهره وری است که باید مدیران دولت یا بخش‌های خصوصی، هرچه بیشتر آن را جدی بگیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار