سخنگوی طالبان در مراسم اکران مستند «زندگی‌ در میان پرچمهای جنگی» به صورت آنلاین با شرکت کنندگان گفتگو کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان روز گذشته در مراسم اکران مستند «زندگی‌ در میان پرچمهای جنگی» به کارگردانی محسن اسلام زاده، به صورت آنلاین به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مذاکرات اخیر دوحه به آتش بس منجر‌ نشد گفت: مذاکرات دوحه جریان دارد و آتش بس دو قسمت است؛ اول آتش بس عید که ما‌هم خوشبین هستیم و دیگری آتش بس کلی هست که زمانش الان نرسیده است.

وی در بیان دلایل عدم پذیرش آتش بس بلند مدت افزود: نیروهای زمینی هنوز تسلیم نشدند و بعضی کشورها می خواهند نیروهایش در افغانستان باقی بماند و اهداف ما حاکمیت نظام اسلامی است که هنوز پذیرفته نشده است.

مجاهد همچنین در پاسخ به این سوال که چرا رهبر طالبان در دو سال اخیر هیچ پیام صوتی و تصویری نداده اند گفت: در زمان رهبر قبلی، استعمال بعضی از اشیای اینترنتی و یا تلفن منجر به کشته شدن وی شد؛ بعد از این تصمیم بر این شد که پس از انتخاب رهبر جدید، وی برای محافظت امنیتی حضور مجازی نداشته باشد.

سخنگوی گروه طالبان افزود: تمام بیانه‌ های ما‌ به زبان فارسی و پشتو تبدیل میشه و فارسی یکی از زبان ماست که همیشه هر خبری که‌ در پشتو داریم به فارسی هم تبدیل شده است.

وی در ادامه سخنان خود دوگانگی میان طالبانی که در میدان میجنگد و طالبانی که پشت میز مذاکره نشسته اند‌ را رد کرد.

سخنگوی گروه طالبان اضافه کرد: عدم حضور زنان در میان نماینده های ما‌ به این دلیل است که نیازی نمی بینیم در مذاکرات دیده شوند؛ جنگ همیشه میان مردان بوده و باید جنگ و فیصله و گفتمان بین مردان باشد. حقوق زنان جدا هست که با فرهنگ، جارچوب و چوکات شریعت افغانی جور در نمی آید.

ذبیح الله مجاهد درباره جایگاه القاعده در افغانستان گفت که افراد القاعده چون نمی توانستند به کشورهای عربی بروند تابعیت افغانستانی دریافت کردند.

وی اضافه کرد: ما در پیمان دوحه با آمریکا چیزی از رابطه با القاعده نگفتیم ولی تعهد کردیم که ما اجازه نمی دهیم هیچکسی از خاک افغانستان علیه آمریکا و یا دیگر کشورها ی متحد آمریکا اقدامی انجام دهد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.