رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلاتی کنونی صنعت فرش دستباف در این استان، روند رو به کاهش شمار بافندگان فرش و تولیدکنندگان این بخش است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، مهدی کلالی رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به وجود حدود ۴۶۰ کارگاه متمرکز و غیرمتمرکز فرش بافی و حدود ۹۰ هزار بافنده در خراسان رضوی گفت: تغییر نسل در فرش بافی را باید پذیرفت، نسل جدید مانند نسل قبل از فرش بافی استقبال نمی‌کند و امکانات موجود و رشد فناوری مانع از گرایش بیشتر افراد به سوی صنایع دستی مانند بافت فرش شده است.

او افزود: از سوی دیگر فرش بافی کاری زمان بر است و بافت یک فرش کوچک دستکم چهار ماه زمان می‌برد که با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های زندگی و نیاز به نقدینگی، کمتر افرادی برای فرش بافی و سرمایه گذاری در این زمینه وقت صرف می‌کنند.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: نقدینگی تولیدکننده محدود است و باید محصول در بازار فروخته و پول آن به تولیدکننده بازگردد تا بتواند مواد اولیه را خریداری و دوباره تولید را به جریان بیاندازد، مدت زمان طولانی بازگشت سرمایه به تولیدکننده باعث می‌شود فرد به دنبال درآمدزایی آسانتر باشد و فرش بافی را به عنوان کار فصلی یا کار مکمل در نظر گیرد.

کلالی بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد فرش دستباف این استان صادراتی است که معادل نیمی از ۲ هزار و ۷۰۰ تا سه هزار مترمربع فرشی که ماهانه در استان تولید می‌شود صادر می‌گردد و قیمت صادراتی هر مترمربع فرش دستباف ۱۰۰ دلار است.

او تصریح کرد: ارزش صادرات فرش دستباف خراسان رضوی به دلیل افزایش قیمت دلار روند رو به رشد داشته است و تولیدکنندگان از این مهم استقبال کرده‌اند لذا میزان صادرات این محصول از استان قابل توجه است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی صدور پروانه تولید برای واحد‌های فرش دستباف در خراسان رضوی در سه ماهه نخست امسال تاکید کرد: در این مدت ۱۲ پروانه تولید برای تولیدکنندگان فرش اعم از حوزه کارگاهی، کارگاه‌های متمرکز و غیرمتمرکز در استان صادر شده در حالی که این تعداد در سه ماه نخست پارسال چهار مورد بود.

کلالی اظهار کرد: واحد‌های تولید فرش بدون هیچ گونه تسهیلات بانکی مشغول کار شده اند که دستکم برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.