عید قربان تجلی ایمان و رهایی از خویشتن

عید قربان فرصتی برای رسیدن انسان به مقام تقرب الهی در پرتو تهذیب و خودسازی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، عید قربان، عید عارفان ، جان باختن و قربانی کردن جان خویش در پای معشوق است؛ و نماد ظاهری آن ایام حج است که حج‌گزار برای کامل شدن عبادت خود و فدا شدن در پای محبوب، نفس خویش را قربانی می‌کند.

عید قربان درس‌های فراوانی دارد؛ این عید در نزد همه مسلمانان چه شیعه و چه سنی عزیز و گرامی است و از وجه مشترکات این عید در میان مسلمانان، برپایی نماز عید قربان است که باشکوه خاصی توسط مسلمانان هرساله برگزار می‌شود.

عید قربان پاک‌ترین عیدها، برآمدن انسانی نو از خاکستر‌های خویشتن خویش است. عید قربان عید نزدیک شدن دل‌هایی است که به قرب الهی رسیده‌اند، عید قربان از آن رو عید نامیده شده است که بندگان را از تعلقات رهانیده و مهیای عروج می‌سازد.

تاریخ عید قربان در حقیقت به قبل از تاریخ اسلام باز می‌گردد، این روز در حقیقت همان روزی است که حضرت ابراهیم (ع) به اذن الهی از ذبح فرزندش اسماعیل در راه پروردگار معاف شد و به جای آن قوچی را در راه خداوند قربانی کرد از آن روز تا به اکنون در روز معینی از سال که مصادف با ۱۰ ذیحجه ماه قمری است، جشنی موسوم به «عید قربان» برپا می‌شود.

عید قربان به عنوان بزرگترین اعیاد مسلمانان نزد عموم مسلمانان جهان و به ویژه مردم مسلمانان ایران اسلامی از منزلتی والا برخوردار است. مسلمانان به تأسی از دستورات قرآن و احادیث نبوی قربانی کردن را که برای زائران خانه خدا واجب می دانند، برای خود سنت موکد می شمارند و با آداب و آیین خاصی به برپایی مراسم عیدقربان می پردازند. آنان ضمن به جا آوردن غسل عید، خواندن دعا، آداب قربانی کردن را که نماد اصلی عید قربان است به جا می آورند. حضرت ابراهیم(ع) با تسلیم شدن در برابر اراده پروردگار، آموزگار درس بزرگ و مهمی برای بشریت شد و این سنت ارزشمند را به یک فریضه واجب برای حاجیان در عید قربان تبدیل کرد تا این مهم نمادی برای مبارزه با نفس و خواسته های دنیوی باشد.

قربانی علاوه بر جنبه معنوی آن، که نمادی از فدا کردن و فدا شدن در مسیر رضای الهی است، وسیله تحصیل تقوی و تقرب به خدا به وسیله ذبح کردن تعلقات مادی برای رسیدن به معنویت و عرفان نیز محسوب می‌شود. همه مسلمانان می دانند که هدف قربانی کردن کمک به مستمندان و فقرا است. زائران خانه خدا هر کدام بسته به توان خود شتر، گاو یا گوسفند ذبح می کنند و به مستمندان و فقرا می دهند.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.