ارغوانم شش سالش بود که در مکانی دنج و با آرامش در شمال کشور مشغول تفریح و استراحت بودیم که قلاده یک سگ وحشی رها شد و پهلوی دخترم را گاز گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،چند سالی می‌شود که سگ گردانی در خیابان ها، معابر، پارک‌ها و ماشین‌ها به یک مقوله قابل بحث در سطح جامعه تبدیل شده است، اما هنوز هم خیلی‌ها سعی می‌کنند چشم هایشان را به روی این پدیده نوظهور در کشور که برگرفته از مُد کشور‌های غربی ـ به منظور جایگزینی حیوانات به جای فرزندداری ـ ببندند و واقعیت‌ها را نسبت به مُدگذاری طبقه مرفه جامعه و متوسط رو به بالا نبینند.

این مقوله آنقدر وسعت یافته که به تازگی شورای شهر نیز یک فوریت برای جداسازی محل گردش حیوانات خانگی از محل بازدید کودکان در بوستان‌های شهر تهران قرار داده و علتش نیز هجوم زیاد مردمی است که حیوانات خانگی شان را در بوستان‌های پایتخت می‌چرخانند و باعث اعتراض و ناراحتی سایر مردم و ترس بچه هایشان می‌شوند. حال بگذریم از وضعیت شهر‌های دیگر که در این زمینه آمار درستی وجود ندارد.

به گفته اعضای شورای شهر، طرح مذکور ناظر بر سلامت کودکان و خردسالان بوده که قرار است به صورت تخصصی در کمیسیون‌ها مورد بحث قرار بگیرد. این در حالی است که دیگر خیلی از خانواده‌ها نسبت به بردن بچه هایشان به پارک‌های تهران و حتی خیلی دیگر شهر‌های ایران تردید دارند و حضور سگ و گربه‌ها باعث ترس و اضطراب خود و خانواده شان می‌شود. فارس من نیز به عنوان یکی از سوژه‌های مورد مطالبه مردم که دارای امضا‌های زیادی هم هست با تیتر «جلوی گرداندن سگ‌های خانگی در پارک‌ها را بگیرید» پرداخته است. ما هم در این گزارش به پارک‌ها و بوستان‌ها بین مردم رفتیم و از مادران و پدران خواستیم درباره مطالبه خودشان در این باره با ما صحبت کنند.

در ارتباط با آسیب‌هایی که برخی از این سگ‌های وحشی به خانواده‌ها در مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها وارد می‌کنند با مادر یک دختر خانم نوزده ساله به گفتگو نشستیم که البته در زمان آن اتفاق تنها شش سال داشته است. مطهره کوشش، مادر ارغون پوراحمد است که سیزده سال پیش توسط حمله یک سگ در پارک مجروح شده و هنوز هم این جراحت بر روان او باقی مانده است. درباره این اتفاق مشروح صحبت‌های خانم کوشش را می‌خوانید:

*لطفا از زمان و مکان اتفاقی که برای دختران در اثر حمله سگ رخ داد برایمان بگویید و اینکه آن زمان ارغوان چند سال داشته است؟

ارغوان، دختر من شش ساله بود که با همسرم به شمال رفته بودیم، در یک جای دنجی که کسی هم اطرافمان نبود در آرامش نشسته بودیم که یک مرتبه یک خانم و آقایی که ظاهرا قلاده سگشان رها شده بود، به دنبال سگ خود دویدند که البته همه این اتفاقات در کسری از ثانیه رخ داد، آن آقا فریاد زد که از جایتان تکان نخورید، چرا که سگ وحشی و پاچه گیر است.

ما هم تکان نخوردیم تا سگ حمله نکند، اما دخترم کوچک بود و یک مرتبه گفت وای سگ! سگ هم یکهو پهلوی او را از روی شلوار جین و لباس طوری گاز گرفت که خون بیرون زد و ما همه حالمان بد و دچار شوک شدیم. چنان بهت کرده بودیم که نمی‌دانستیم چکار کنیم، دیدن دخترم در آن صحنه قابل باور نیست و ما را شوک زده کرد.

*واکنش شما بعد از آن چه بود؟

شما حساب کنید ما آن روز در ساری بودیم تا می‌خواستیم به دکتر و بیمارستان برسیم معلوم نبود چه اتفاقی برای دخترم می‌افتد، سگ پهلوی دخترم را گاز گرفت بود درست نزدیک کلیه او را، فقط شانسی که آوردیم او ننشسته بود که صورتش را گاز بگیرد بلکه فقط شکم و پهلویش بود، طوری گاز گرفت که چهار زخم عمیق و بزرگ روی بدنش ایجاد شد.

به هرحال ما نگران و ناراحت و گریان بودیم همسرم با دکتر‌های تهران تماس گرفت و آن‌ها هم گفتند که بچه را به بیمارستان ببریم ما چند بیمارستان رفتیم که هیچ کدام تجهیزات واکسیناسیون نداشتند، صاحب سگ هم اصرار داشت که سگ واکسن زده و مریض نیست، اما پزشک‌ها به ما توصیه کردند که بهتر است برای دخترم واکسن بزنیم و پشت گوش نیاندازیم.

خلاصه با هزار زحمت ما به ساری رسیدیم در یک بیمارستان یک نوبت واکسن زدیم که البته می‌بایست چهار ـ پنج نوبت واکسن می‌زدیم که بعد از آن بقیه نوبت‌ها را در تهران زدیم.

*شما به آن خانواده نگفتید که چرا چنین سگی را بیرون آورده اند، پس از آن از آن‌ها شکایت به مراجع قانونی نداشتید؟

آن آقا که سگ همراه داشت می‌گفت که سگ برای خودشان نیست و برای یکی از دوستانش است ما هم فهمیدیم که سگ وحشی است و تربیت شده برای حمله کردن. خودمان هم نمی‌دانیم چطور سگی که وحشی است باید رها بشود و چرا اصلا باید او را به گردش بیاورند؟ این سگ‌ها خودشان غذای خودشان را شکار می‌کنند و باید تنها در برخی محیط‌های خاص نگهداری شوند برای نگهبانی نه اینکه رها شوند، نه لب دریا یا جنگل که مردم نیاز به آرامش دارند.

اتفاقا آن زمان خیلی‌ها به ما گفتند از دست این خانواده شکایت کنیم منتها همسر من دانشگاهی بود، کارش تهران بود و باید برمی گشتیم بعد هم نه قانون و نه حمایتی از این لحاظ بود. آن‌ها هم به ما اظهار شرمندگی کرده بودند دیگر ما دنبال انتقام نبودیم، اما بهرحال چه کسی باید به این مسائل رسیدگی کند. من خواستم صحبت کنم و درباره این مشکل مصاحبه داشته باشم تا برای دیگران این مسائل پیش نیاید.

*بعد از آن برای ارغوان چه اتفاقاتی افتاد؟ چطور وضعیت بیماری و زخم‌ها را تحمل کرد و چه شرایطی را گذراند؟

خب ما به تهران آمدیم، پاستور رفتیم، مدام رفت و آمد و دردسر‌های زیاد کشیدیم دخترم مدام باید آمپول‌های هوازی می‌زد که در زخم می‌زدند، شما حساب کنید یک دختر بچه شش ساله چه شرایطی را تحمل کرد، مدام استرس داشت حتی الان هم که یک دختر نوزده ساله دانشجو است باز هم به فضا‌های عمومی مثل پارک‌ها یا نمی‌آید یا با ترس و لرز می‌آید اصلا هم آرامش ندارد.

هر جا که می‌خواهیم برویم مدام استرس داریم و فکر میکنیم که نکند یک اتفاقی بیافتد و سگی پارس کند و آرامش دخترم را بگیرد، در هر فضای سبزی این مشکل را داریم. گاهی فکر میکنم واقعا این سگ بازی‌ها و سگ نگه داشتن‌ها برای حمایت از حیوانات است؟ آیا حیوان اهلی و وحشی برای نگه داری در خانه و پارک‌ها با هم فرقی ندارند؟ من واقعا مخالف این هستم که سگ‌ها را به پارک‌ها و مراکز عمومی بیاورند.

*به لحاظ روانی ارغوان چه مسائلی را در این سال‌ها سپری کرد آیا الان مشکلش کمتر شده است؟

دختر من در این چند سال خیلی عذاب کشید اصلا سال‌های اول در خواب مدام شب‌ها حرف می‌زد و با اضطراب می‌خوابید، یا روز‌ها همینطور همه‌اش مضطرب بود و دور و برش را چک می‌کرد نکند سگی اطرافش باشد، تازه این سگ‌های ولگرد خیابانی که اهلی هم هستند باز هم آن‌ها او را می‌ترسانند، خیلی از مردم در پارک‌ها به این سگ‌ها غذا می‌دهند حتی شده خودم هم برای کم شدن اضطراب ارغوان به این سگ‌ها غذا داده ام، اما ارغوان اصلا نمی‌تواند تحمل و این تجربه را فراموش کند.

همه ما به آن آمپول‌ها و دارو‌ها و دوا‌ها فکر میکنیم، حالمان بد می‌شود این یک تجربه تلخ برای ما شد و دلمان نمی‌خواهد برای کسی تکرار شود الان هم که شرایط طوری شده هر جای عمومی که می‌روی، سگ‌ها و گربه‌ها زیاد هستند.

شما دقت کنید این دست سگ‌ها که قلاده دارند را یک لحظه صاحبانشان نمی‌توانند رها کنند، چون پارس می‌کنند و مردم را گاز می‌گیرند، این‌ها اصلا تربیت شدند برای حمله و مقابله با دزدی حتی همین سگ کوچولو‌ها هم باز پارس می‌کنند و مردم را می‌ترسانند با اینکه وحشتناک نیستند، اما باز هم امکان حمله دارند.

گاهی از یک خانه‌ای که رد می‌شوید و سگی آنجا پارس می‌کند، از پشت دیوار می‌خواهد مردم را گاز بگیرد این سگ اگر اهلی باشد پارس نمی‌کند پس این سگ‌ها به درد جا‌های عمومی نمی‌خورند برای نگهبانی و محافظت هستند، اصلا نباید بیرون بیایند حال شما ببینید یک پارکی انتهای فردوس غرب هست به اسم پارک الهام، آنجا یک تپه‌ای دارد که من دیدم مردم سگ هایشان را می‌آورند دختر من که اصلا حاضر نیست آنجا بیاید به نظر من همانجا هم نباید سگ بیاورند.

*شما ساکن غرب تهران هستید؟ وضعیت سگ گردانی در این بخش‌های شهر تهران به چه صورت است

بله این اطراف خیلی پارک‌ها مثل جوانمردان، پردیسان یا دریاچه چیتگر هست که مردم سگ می‌آورند حتی اینجا‌ها را هم ارغوان نمی‌تواند بیاید من حتی شده برای آرام کردن او به سگ‌های اهلی غذا داده ام، اما ارغوان می‌گوید که این ترس در وجودش ریشه کرده و مدام میترسد که سگی به او حمله کند.

خیلی از پارک‌ها این اطراف محلی برای سگ گردانی مردم شده است، نمی‌دانم مردم چه فکری میکنند که سگ‌های وحشی را با قلاده به همراه می‌آورند و تصورشان لابد این است که کسی هم نمی‌ترسد اصلا شاید فکر هم نمی‌کنند که اتفاقی یک زمان برای کسی بیافتد مثل اتفاقی که خیلی ناغافل و سریع برای ارغوان افتاد و ما را دچار بهت و شوک کرد.

*نزد روان درمانگر هم ارغوان را برده اید؟

بله من به توصیه روان شناسان از همین روش مواجهه درمانی استفاده کردم گاهی او را جا‌هایی که حیوان خانگی هست بردم، تا ترسش بریزد با اینکه جا‌هایی مثل دریاچه چیتگر سگ هایشان تحت حمایت سازمانی خاص هستند که برای خود دریاچه است، اما بهرحال فایده‌ای نداشت و اصلا نتوانستم کاری بکنم.

*متاسفم از این اتفاقی که افتاده و تبعاتش تا این سال‌ها بر روی ارغوان باقی مانده، فکر می‌کنید چه کاری باید کرد و چه توصیه‌ای به مردم دارید؟

به نظر من واقعا باید جلوی این سگ بازی وحشیانه مردم در مکان‌های عمومی گرفته شود دولت و مسئولان باید کاری جدی بکنند نه اینکه در حد حرف باشد، واقعا جای سگ‌های بزرگ در پارک‌ها نیست این‌ها گاز می‌گیرند و حمله می‌کنند، نباید اجازه بدهند این سگ‌ها به جا‌های عمومی بیایند بلکه این سگ‌ها مکان‌های خاص خود را باید داشته باشند که همانجا‌ها پرسه بزنند نه اینکه باعث رعب و وحشت مردم و بچه هایشان در پارک‌ها و دیگر مکان‌ها شوند؛ بنابراین این روز‌ها پارک‌ها به جای محلی برای آرامش و بازی بچه‌ها و خانواده‌ها به سگ گردانی و سلب آرامش توسط عده‌ای تبدیل شده و به نظرم تا بیش از این بدتر نشده است، مسئولان حتی در خود مجلس شورای اسلامی و خود رسانه‌ها باید فکری در این راستا بکنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/

برچسب ها: سگ خانگی ، سگ گردانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ ۲۹ شهريور ۱۴۰۱
سگ هم ی موجود زنده هست باید باهاش خوب رفتار کنیم تا باحامون خوب رفتار کنه
Iran (Islamic Republic of)
Davood
۱۵:۱۹ ۰۹ خرداد ۱۴۰۱
بعضى از سگ ها ممكنه صاحب خشن يا بدى داشته باشند يا از مردم بترسد ، و حتى ممكنه آن ادمى كه به او حمله ميكنند ، ادم بدى باشد . سگ ولگرد نمى تواند وحشى باشد مگر اينكه ادم ها ان را اذيت كرده باشند . من خودم هزار بار سگى را ناز كردم كه از ادما ميترسيد ، ولى بعد از چند دقيقه او فكر ميكرد كه سگ منه و هرجا ميرفتم دنبالم ميكرد ، تازه يك سگ بزرك هم بود . ان سگى هم كه ارغوان را گاز گرفته بود ، حتما براى نگهبانى يا بادى گاردى اموزش ديده بود . در ضمن سگ ها از اينكه يك نفر از انها بترسد متنفر هستند . ارغوان هم بچه بود و به خاصر همين از سگ ها ميترسيد و به همين دليل اون سگ ارغوان را گاز گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۰۷ شهريور ۱۴۰۰
Iran (Islamic Republic of)
آگاه باشیم و بینا
۱۴:۴۵ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
متأسفم برای همه کسانی که دم از حق و حقوق حیوانات می‌زنند و خودشان نفر اول ضایع کردن حقوق اونها هستند. با نگهداری حیوان و جلوگیری از حق آزادی حیوان در طبیعت، با بدبین کردن سایر انسانها به حیوانات!
اصلا شخصی که با نگهداری نا به جا و غلط و غیر انسانی و عرفی حق انسانها و همنوعان خودش رو نادیده می گیره و به هر نحوی باعث آزار اونها میشه و همچنین اونها رو متهم به عقب ماندگی و ضایع کردن حقوق حیوانات میکنه، چطور خودش رو حامی حیوانات معرفی میکنه؟!
این اشخاص کمبود دارند، تو اگر میخوای محبت کنی هزار راه محبت برای ابراز وجود داره، اگر از کسی بدی دیدی که باعث شده به آدمها بدبین بشی، تو چرا خوبی نمیکنی؟ اصلا تو چیکار کردی برای کمک به همنوعت؟ چرا این خرج آنچنانی که برای بهداشت بی فایده حیوان خانگی ات میکنی(چون سگ ذاتا میکروبی دارد که با این ادا و اصول ها از بین نمی‌رود) ، برای یه بچه بیمار نمیکنی؟ این انسانیت نیست؟ دوست داشتن یه بچه، احترام به ترسش، و نترسوندش، اینها پست تر از دوست داشتن حیوونه؟
حرف من و خیلی های دیگه ظلم کردن به حیوانات یا کمک نکردن به اونها نیست، بلکه باید هر چیزی جای خودش باشه، ظلم اصلی رو شما دارید می کنید با اسارت حیوان‌ها، با بی احترامی به انسانها، ترسوندنشون و آزارهایی که از وجود این حیوانات در محل یا نزدیکی محل زندگیشون می بینند.
به هر چیزی که قبولش دارید، یه کم عقلتون رو به کار ببندید!
خدا همه مخلوقات رو در آرامش آفریده نه برای نابودی هم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
باز کجا اختلاس و دزدی شده پای این طفلکی هارو کشیدین وسط هرکسی از یه چیزی فوبیا داره من از ارتفاع میترسم الان باید بیام بگم اره باید همه جا کوتاه ساخته بشه منو چند نفر دیگه فوبیای ارتفاع داریم؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
خوبی تو ؟؟!!! چی رو با چی داری مقایسه میکنی؟ بله شما هم اگه ی روز رفتی ی جا برای بدست اوردن ارامش و تفریح و انوقت یهویی ی ارتفاع وحشیانه اومد تو رو ترسوند و فوبیا گرفتی حتما بگو همه جا رو کوتاه بسازن
ی کم فکر کن بعد اگه امکان داشت از ی موضوعی دفاع کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
من با اینکه مرد هستم بخاطر حمله سگ در دوران کودکی که البته هیچ اتفاقی هم برام نیفتاد هنوز که هنوزه صدای سگ میشنوم دو کوچه فرار میکنم. آزار دادن دیگران براتون چه لذتی داره؟ نگهداری از یه سگ چه کلاسی داره؟ آخه جای سگ تو پارکه؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۱۱ ۰۲ مرداد ۱۴۰۰
سلام از دست سگ گردانی خیلی در اذیت وآزار هستیم فقط نمی دونیم بکجا باید شکایت کنیم!!!
Canada
ناشناس
۲۲:۵۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
اگر سگ در اسلام نجس است
بخاطر بیماریهایی است که از سگ به انسان منتقل میشود
قبل از نگه داشتن سگ .راجع به انتقال انواع بیماری ها از سگ به انسان تحقیق کنید
تا متوجه شوید
سلامت تون را به خطر میاندازید
Canada
ناشناس
۲۲:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
متاسفانه کانالهای معاند نگهداری سگ و گربه را
بجای بچه .مد و با کلاسی جلوه داده اند
یک عده اشخاص تو خالی
و بی برنامه و شکست خورده .دست اویز این کانالها شده اند
لااقل قبل از سگ و گربه نگه داشتن
قانون نگهداری سگ و گربه را این کانالهای معاند را بگویند
در اینجا اگر مدفوع سگ را در بیرون ول کنی
از 150 دلار تا 250 دلار جریمه میشوی وتا به اخر
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۱۵ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
لطفا دستگاه قضایی کشور با سگ گردانان بدون مصلحت اندیشی برخورد جدی نماید و الا این معضل خطرناک در جامعه رواج پیدا می کند و قبح آن ریخته می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ را خدا آفریده که نگهبان گله در بیابان باشه حالا یه عده سگ باز قلاده زدن به سگها تو شهر میگردونن و در معابر و پارکها هر جا برسن ادرار و مدفوع میکنن جدای از این که گاهی باعث رعب و وحشت کودکان میشوند باعث بیماری هم مبشوند.انسان نباید همنشین سگ بشه و خود را به اندازه سگ تنزل بده حتی اگه هیچکس را لایق همنشینی با خودت ندونستی دلیل نمیشه که خودت را به اندازه سگ تنزل بدی یا سگ را هم اندازه خودت بدونی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
صدای سگ همسایه پدرمون رو درآورده . مستقیم هم نمیتونیم شکایت کنیم چون کسی که سگ بزرگ به اندازه اسب در خونه نگهداری می کنه مشخصه چه شخصیتی داره . همیشه سگهاش رو میاره بیرون تو کوچه می چرخونه . پارکها رو که دیگه همه دیدین چه گندی زدن همین سگها . یارو در خونه سگ نگهداری می کنه و می فروشه . چی بگم که پدرمون رو در آوردن ! برای جمع کردن سگها چند نفر پلیس قوی هیکل باید سگ و صاحب سگ رو اگر مقاومت کردند بی هوش کنند و ببرند . شما رو به خدا حتما کاری کنید ! و چاره کنید !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
اعدام
Netherlands
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
آقا این سگ گردان ها رو اعدام کنید.. اینا مخل آسایش مردمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
به دستور من کسی که سگ میاره خیابان شلاق بزنی
Netherlands
رضا
۲۰:۵۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
این تیپ سگ ها را بایدهر چه زودتر اعدام کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
هرچندسگ گردانی کلا کار زشت و بیخودیه ولی مصاحبه شما هم تابلو ساختگی هست باز خوبه نگفتین جهیزیه دخترش رو هم آتیش زدن آخه این انصافه…
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام
ممنونم از اینکه ، در مورد این موضوع گزارش تهیه کردید. واقعا این سگها امونمون رو بریدن، هیچ پارکی نمیتونیم بچه رو ببریم. تو تبریز هم که هر روز بیشتر بیشتر میشه. از مسئولین خواهش میکنم برای این مورد فکری بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ چرونی و سگ داری در شهر و مناطق تفریحی باید کلاً جمع آوری شود.
به اسارت دراوردن حیوانات به اسم حیوان دوستی صرفاً بخاطر خودخواهی افرادی است که در حقیقت مردم آزار و حیوان آزارند.
Italy
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
پارک ها و پیاده روها باید به صاحبان اصلیش که مردم می باشند برگردانده شود.با فقر فرهنگی مبارزه شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
اگر اینطوری باشه باید برگی دهاتتون چون اول حیوانات ساکنین اصلی زمین هستن ادما با ساختو ساز بی رویه تو هر سوراخی باعث از بین رفتن زیست بومشون شدن
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۳۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ گردانی محکوم است. سگ می بایست با قرار وثیقه اجازه حضور در مناطق بدون جمعیت را داشته باشد و اینکه نباید امنیت مردم را از بین ببرد و مالک سگ ضامن است و محکوم است.باید قانون با شدت بسیار بالا در مقابل بیهودگی و سگ گردانی بیهوده بایستد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
پارک های داخل شهر پر از افراد سگ چران شده و باغ های اطراف شهر پر از سگ های ولگرد.
کاش برای حضور بی رویه سگ ها فکری بشه و جمعیتشون کم و کنترل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
به نظر من اینا رو نباید به خیابون بیارن و با صاحبشون هیچ فرقی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
امان از این تقلید که هرچه می کشیم از این تقلید است . از وقتی مرض کرونا شیوع پیدا کرده متاسفانه سگ گردانی هم زیاد شده . خصوصا در پارک پردیسان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
شما وقتی به پارک یا مراکز تفریحی میروید با این سگهای وحشتناک موجه میشوید

ولی بیچاره همسایگان خانه های مجاور کلینیک های سگ چه بگویند که انبوه مراجعان با سگ هایشان امان آنها را بریده است ،

گاهی سگ درنده فرد بزرگسال را دنبال میکند
گاهی صاحب سگ هم قدرت نگه داشتن سگ وحشی خود را هنگام حمله ندارد،

برخی از سگ های افسارگسیخته درنده را با وانت باربنددار می آورند

بعضی دیگر از سگ های بزرگ را دو سه نفر آقا می آورند تا قلاده را بگیرند،
وحشت ناشی از حمله سگ همیشه هنگام خروج از منزل وجود دارد
و یا درصورت یک لحظه غفلت بازبودن درب حیاط ،سگ و گربه مراجعین وارد حیاط و یا داخل خانه میشود.


یک قانونی نمایندگان مجلس لطف کنند بر ما منت بگذارند کمی وقت بگذارند تصویب کنند
و حداقل مسافت کلینیک های دامپزشکی از همجواری با منازل مسکونی را تعیین کنند و آنها را به حاشیه شهر منتقلشان کنند.

انواع سگ های بیمار ، انواع خدمات جراحی سگ ، نگهداری شبانه روزی سگ یا همان پانسیون ، فروش سگ ، بوی سگ ، انبوه فضولات تعداد زیادی سگ در کوچه ، مزاحمت ناشی از مزچراحعین با انواع سگها و ....




معلوم نیست سگ ها شهروند درجه یک هستند یا انسانهایی که در کوچه های منتهی به کلینیک ها زندگی میکنند


قانون حمایت از حقوق شهروندی وجود نداره؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
اخی بمیرم حضور گربه باعث ترس میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ رو می بندد پشت در، گله گوسفند و مبارزه با قاچاق نه برای گردش
در اداره جامعه آنقدر باید محکم رفتار کنیم ،که یک دسته مریض که جای هر حیوانی رو نمی دونن کجاست، به خودشون اجازه ندن این کارهای زشت رو انجام بدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
امیدوارم هر چه زودتر قانون و جریمه ای برای سگ گردانی اعمال بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
لطفا فیلم سگهایی که به صاحبان خود رحم نکردنند را هم بگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۱ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
دلیلی برای خرج شدن بیت المال جهت سگ گردانی عده ای خاص وجود نداره
وقتی باعث مزاحمت هستند باید جلوش گرفته بشه و اگه ادامه داشت اسباب مزاحمت جمع آوری بشه
نمیشه که برا خوشگذرونی غیرمعقول و نامشروع عده ای ، مردم در عذاب باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
لعنت به این پدیده وقیحانه سگ گردانی
تو کشور مملکت اسلامی اصلا چرا باید سگ های خانگی وجود داشته باشه که مشکل سگ گردانی پیش بیاد؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
من فوبیای سگ دارم. تو رو خدا سگهارو تو خونه تون نگه دارید و بیرون نیارید.
Iran (Islamic Republic of)
حسن کاشانی فرد
۱۶:۵۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سلام آدم‌های که از نظر عاطفی کمبود دارند ودر زندگی مشکل و نظر خانوادگی گسست و ازجامعه دور دنبال پناه آوردن به سگها وکربه رو آوردند؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سراب
۱۶:۳۸ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ حیوان وفاداریه قبول ولی جایگاهش تو جامعه نیست ماهم سگ داریم ولی تو باغ و چهاردیواری وبرای نگهبانی هست خیلی هم دوسش داریم خواهش میکنم سگ گردانی رو مد نکنید هر چند مد شده چیه آخه تمام دختران سگ دارن کنارشون...ما انسانهای غرب زده نیستیم خودمونو شکل اونا درآوردیم با توجیه های غلط
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۶:۳۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ مشکلی نداره این صاحب سگه که نادونه این گزارش شما جز افزایش نفرت مردم نسبت به این طرح چیزه دیگه نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
اگر همه صاحبان حیوانات، حد و حدود خودشون رو رعایت کنند، نیازی به اعمال قانون نخواهد بود.
تصویب قانون جدید و اجرای آن، به خاطر آنست که هنجار شکنی ادامه دارد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
یک بار که سگ و صاحبش کشته بشن دیگه این اتفاق ها نمی افته
Netherlands
ناشناس
۲۱:۱۹ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
سگ باید کشته بشه صاحبشم باید کتک بخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
خدا تفکرای داعشی رو از بین ببره انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۰ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
پارک کوهسار واقع در بالای فلکه سوم شهران
هم محل سگ باز ها و سگ گردانها شده در گله های چند تایی سگ ها را در مارک
میگردانند که ا ن وحشت دارد برود پارک
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۰۴ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
سگ گردانی و نگهداری از سگ در مکانهای مسکونی در فرهنگ ایرانیان نبوده این غربگراها وارد فرهنگ زندگی شهروندی ایرانیان کردنش در قوانین جمهوری اسلامی هم سگ گردانی و نگهداری سگ در اماکن مسکونی قدغن اعلام شده سگان فقط باید در باغها و ویلاهای بیرون از شهرها در دامداریها و مناطق کشاورزی روستاییان و در کنار دامهای ایلات و عشایر باشد و یا برای شکار در جنگلها ازش استفاده شود تمامی حیوانات می توانند در زندگی تنگاتنگ با انسان بیماریهای خواص خودشان را به انسانها انتقال دهند و برای انسانها از هر لحاظ خطر ساز و حادثه ساز باشند پلیس و ماموران شهرداریها موظفند با تمامی سگ گردانها چه ازشون شکایت شده باشد و چه نشده باشد چه شاکی خصوصی داشته باشند چه نداشته باشند موظفند و تکلیف قانونی و دینی دارند تمامی این سگان را و دیگر حیوانات وحشی را در سطح شهر ها جمع آوری و با خاطیان نظم و امنیت ملی برخورد قاونی کنند و آنا سگان و حیوانات وحشی خطرناک را به محیط زیست وحشی حیوانات با هماهنگی سازمان محیط زیست حیوانات وحشی و همکاری محیط بانان انتقالشان دهند و بدون اقماض و مجدانه و قانونی با همه سگ گردانها و اونهایی که سگ در آپارتمانهای مسکونی نگهداری می کنند برخورد کنند و سگانشان را جمع آوری و انتقالشان دهند .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۳ مرداد ۱۴۰۰
انتقالشون بدن به منزل شما؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
متاسفم
این فرهنگ برای ایران نیست
متاسفانه چشم و هم چشمی و تقلید داره پدر ایران رو درمیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۱ مرداد ۱۴۰۰
تا حالا چندین بار نزدیک بوده پام بره رو کثیف کاری سگاسون. تو پارک. از سر وصدای سگ همسایه هم که امون نداریم. هیچ کسیم اینا رو جمع نمی کنه.