سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: در حال حاضر میزان ذخایر خون کشور قابل قبول است.

 بشیر حاجی بیگی سخنگوی سازمان انتقال خون کشور در گفت و گو با خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش میزان اهدای خون در دوران شیوع کرونا در دنیا اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا در دنیا میزان اهدای خون و مراجعه افراد به مراکز انتقال خون دنیا و کشورمان کاهش پیدا کرده است به صورتی که در دنیا میزان مراجعه حدود ۷۰ درصد کم شده و این در حالی است که میزان کاهش اهداکننده در ایران تنها هشت درصد است.

او ادامه داد: در دوران کرونا برخی از کشورهای منطقه با کاهش ۳۰ درصدی از نظر میزان مراجعه و‌اهداکننده مواجه بودند حتی به دلیل این روند نزولی مجبور شده برخی دستورالعمل ها را مد نظر قرار ندهند اما کشورمان از استاندارد های بین المللی از پیش تعیین شده کوتاه نیامده و تمامی شیوه نامه ها و استاندارد ها را به طور دقیق در زمینه تامین خون و‌ خونگیری از اهدا کنندگان رعایت کرده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور بیان کرد: استان های که میزان مصرف خون و فرآورده های خونی شان بالاتر از مناطق دیگر کشور است اهدا کنندگان باید اقبال بیشتری جهت مشارکت در این امر خیر داشته باشند. درحال حاضر میزان ذخایر خون کشور بسیار قابل قبول است.

حاجی بیگی افزود: در مقطعی میزان مراجعه کننده جهت اهدای خون در استانی مانند سیستان و بلوچستان به یک چهارم رسیده بود که از طریق شبکه ملی خون رسانی کشور و همت بلند افراد اهدا کننده نیاز استان به خون و فرآورده های خونی برطرف شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور گفت: فرآورده های خونی مانند پلاکت از نیمه عمر کوتاه سه روزه برخوردار هستند که باید در کم ترین زمان ممکن پس از اهدا مصرف شوند.


بیشتر بخوانید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار