مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: ۲۲ منطقه در استان تحت تأثیر فرسایش بادی است.

نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،گفت: طبق مطالعات انجام شده در سال ۹۷، بیش از یک میلیون و ۱۴۴ هزار هکتار از اراضی استان، کانون بحرانی فرسایش بادی است و بیشترین میزان فرسایش در شهرستان طبس است.

او افزود: این میزان نسبت به مطالعات سال ۸۹، پنجاه و پنج درصد افزایش داشته است.

نصرآبادی با اشاره به مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در استان اظهار کرد: ۵ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۹۶ هکتار از اراضی استان طی مطالعات سال ۹۷ تحت تأثیر فرسایش بادی شناسایی شده است و شهرستان خوسف بیشترین مناطق تحت تأثیر را دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تصریح کرد: در استان، ۲۹ منطقه کانون بحرانی و ۲۲ منطقه، تحت تأثیر فرسایش بادی است.

او ادامه داد: میزان خسارت وارده از فرسایش بادی به استان، بیش از ۸۲۸ هزار میلیون ریال در هر سال است.

نصرآبادی عنوان کرد: این خسارت‌ها در حوزه‌های منابع زیست انسانی، خطوط مواصلاتی، اراضی کشاورزی، منابع زیست محیطی، چاه‌ها و قنوات، تأسیسات صنعتی، واحد‌های صنعتی، واحد‌های تولیدی و ایستگاه‌های راه آهن است.

از نهالکاری تا مالچ پاشی برای مقابله با فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: پارسال، ۸۵۰ هکتار نهالکاری در استان انجام شده است و در حوزه مدیریت هرزآب و آبیاری و مراقبت سنواتی ۷ هزار و ۵۸۵ هکتار کار انجام شده است.

او گفت: اجرای سیستم چرایی و قرقر در ۲ هزار هکتار، ساماندهی و کنترل چرای دام در مراتع ممیزی شده در ۹ هزار هکتار و مالچ پاشی در ۳۰۰ هکتار از اراضی استان، از دیگر اقدامات مقابله‌ای در برابر کانون‌ها و مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی است که پارسال انجام شده است.

نصرآبادی تصریح کرد: مجموع اعتبارات سال ۹۹ این اداره کل، ۴۳۳ هزار و ۴۸۸ میلیون ریال بوده است.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.