به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، «تشدید فقر فکری و جابجایی ارزشها و ضد ارزشها در حوزه اخلاق و فرهنگ عمومی»، «تضعیف بنیان خانواده و ضعف مهارتی در حوزه سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، «ضعف محتوایی و مدیریتی در حوزه فضای مجازی»، «ضعف در حمایت، تولید و توزیع محصولات فرهنگی متناسب با مصارف و نیازهای فرهنگی» و «کم توجهی به ظرفیتها و فرصتها در حوزه هویت فرهنگی، محلی و بومی» مسائل اولویت دار استان آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگ است.
بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در نخستین نشست کمیته اقتصاد فرهنگ تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی با اشاره به دغدغههای موجود در ابعاد مختلف حوزه فرهنگ اظهار کرد: تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور از ۱۰ سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بوده و امسال مقرر شده است برشهای ملی و استانی این سند در حد اقدامات یک ساله تهیه شود.
بهبودی یادآور شد: فاز اول تهیه سند به اقداماتی که در طی امسال میتواند این مسائل را پوشش دهد اختصاص دارد و با تداوم برنامه در آینده مسائل و موضوعات دیگری نیز مطرح خواهد شد.
او در عین حال خاطرنشان کرد: پنج کمیته تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی لزوما با پنج مسئله اولویت دار مطرح شده تناظر یک به یک ندارند و ممکن است در بعضی کمیتهها چند مسئله موضوعیت داشته باشند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: از بین ۳۰۷ اقدام ملی که در سند شناسایی شده اقداماتی که محوریت اقتصادی داشتند را احصاء کردیم؛ البته این کمیته میتواند موضوعات اعلامی و ارجاعی سایر کمیتهها را نیز پوشش دهد.
در این جلسه حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم بر لزوم نگاه تخصصیتر به موضوع اقتصاد فرهنگ و کارکرد اقتصاد در فرهنگ تاکید کرد و گفت: باید با پیشنهاد پروژههای شاخصی که بتواند کارکرد اقتصاد در فرهنگ را تعریف کند، ظرفیتهای فرهنگی اثرات خود را در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی نشان دهند.
حمزه زاده راه اندازی بازار صنایع دستی را مصداق بارز اقدامات فرهنگی با کارکرد اقتصادی دانست و بر ضرورت تقویت این بازار و وصل آن به بازارهای جهانی و حضور در فضاهای مجازی برای معرفی ظرفیتهای فرهنگی استان تاکید کرد.
در این جلسه مواردی نظیر لزوم توجه به تاثیر و تاثر متقابل اقتصاد بر فرهنگ و فرهنگ بر اقتصاد، تشکیل جلسات کارشناسی و پیشنهاد اقدامات و طرحهای قابل اجرا طی امسال توسط دستگاههای مرتبط فرهنگی، کمبود فروشگاههای عرضه محصولات فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و عدم پذیرش تولیدات فرهنگی از طرف مصرف کننده، مطرح و بحث و بررسی شد.
انتهای پیام/ک