پنج مسئله فرهنگی اولویت دار آذربایجان شرقی در نخستین نشست کمیته اقتصاد فرهنگ تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی اعلام شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، «تشدید فقر فکری و جابجایی ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها در حوزه اخلاق و فرهنگ عمومی»، «تضعیف بنیان خانواده و ضعف مهارتی در حوزه سبک زندگی ایرانی- اسلامی»، «ضعف محتوایی و مدیریتی در حوزه فضای مجازی»، «ضعف در حمایت، تولید و توزیع محصولات فرهنگی متناسب با مصارف و نیاز‌های فرهنگی» و «کم توجهی به ظرفیت‌ها و فرصت‌ها در حوزه هویت فرهنگی، محلی و بومی» مسائل اولویت دار استان آذربایجان شرقی در حوزه فرهنگ است.

بهبودی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی در نخستین نشست کمیته اقتصاد فرهنگ تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی با اشاره به دغدغه‌های موجود در ابعاد مختلف حوزه فرهنگ اظهار کرد: تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور از ۱۰ سال پیش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح بوده و امسال مقرر شده است برش‌های ملی و استانی این سند در حد اقدامات یک ساله تهیه شود.

بهبودی یادآور شد: فاز اول تهیه سند به اقداماتی که در طی امسال می‌تواند این مسائل را پوشش دهد اختصاص دارد و با تداوم برنامه در آینده مسائل و موضوعات دیگری نیز مطرح خواهد شد.

او در عین حال خاطرنشان کرد: پنج کمیته تدوین برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی لزوما با پنج مسئله اولویت دار مطرح شده تناظر یک به یک ندارند و ممکن است در بعضی کمیته‌ها چند مسئله موضوعیت داشته باشند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی تصریح کرد: از بین ۳۰۷ اقدام ملی که در سند شناسایی شده اقداماتی که محوریت اقتصادی داشتند را احصاء کردیم؛ البته این کمیته می‌تواند موضوعات اعلامی و ارجاعی سایر کمیته‌ها را نیز پوشش دهد.

در این جلسه  حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم بر لزوم نگاه تخصصی‌تر به موضوع اقتصاد فرهنگ و کارکرد اقتصاد در فرهنگ تاکید کرد و گفت: باید با پیشنهاد پروژه‌های شاخصی که بتواند کارکرد اقتصاد در فرهنگ را تعریف کند، ظرفیت‌های فرهنگی اثرات خود را در رونق اقتصادی، اشتغالزایی و درآمدزایی نشان دهند.

 حمزه زاده راه اندازی بازار صنایع دستی را مصداق بارز اقدامات فرهنگی با کارکرد اقتصادی دانست و بر ضرورت تقویت این بازار و وصل آن به بازار‌های جهانی و حضور در فضا‌های مجازی برای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی استان تاکید کرد.

در این جلسه مواردی نظیر لزوم توجه به تاثیر و تاثر متقابل اقتصاد بر فرهنگ و فرهنگ بر اقتصاد، تشکیل جلسات کارشناسی و پیشنهاد اقدامات و طرح‌های قابل اجرا طی امسال توسط دستگاه‌های مرتبط فرهنگی، کمبود فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی متناسب با نیاز‌های جامعه و عدم پذیرش تولیدات فرهنگی از طرف مصرف کننده، مطرح و بحث و بررسی شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.