بردسکن پیشرو در کاشت عناب

رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بردسکن گفت: بردسکن در کاشت محصول عناب در خراسان رضوی پیشرو است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،جواد اسماعیل نیا رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بردسکن  گفت: اگرچه بردسکن در کشت محصول عناب پیشرو در خراسان رضوی است، ولی کشاورزان منطقه تاکنون نتوانسته اند به صورت حرفه‌ای ازاین محصول درآمد اقتصادی کسب کنند و این محصول رها شده بود.

او افزود: عناب محصولی کم آب طلب و در برابر سرمازدگی مقاوم و بومی منطقه است که دراین راستا برآن شدیم کارگاه آموزشی با هدف ترویج و توسعه این محصول برگزار کنیم.

رئیس اداره آموزش و ترویج جهاد کشاورزی بردسکن   با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از ترویج و توسعه محصول زرشک و سماق در آینده نزدیک خبرداد و گفت: برنامه ریزی شده است با توجه به استقبال کشاورزان از محصول عناب طی امسال یک روز مزرعه عناب را در منطقه کوهپایه بردسکن برگزار کنیم.

رجب زاده کارشناس مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی درحاشیه برگزاری کارگاه آموزشی کاشت و داشت محصول عناب گفت: سطح زیرکشت محصول عناب در استان ۳۰۰ هکتار است که به طور متوسط از هر هکتار ۲۰۰ تن عناب برداشت می‌شود.

 او افزود: محصول عناب به صورت پراکنده در برخی از مناطق استان کشت شده است و برنامه داریم امسال سطح زیرکشت این محصول را حداقل ۳۰ هکتار افزایش دهیم و خوشبختانه  بردسکن یکی از مناطق مستعد در کاشت محصول عناب و از شهرستان‌های پیشگام دراین محصول است.


بیشتر بخوانید


علیرضا مهمیز مدیر جهادکشاورزی بردسکن نیز گفت:کارگاه آموزشی کاشت وداشت عناب در روستای خانقاه ازتوابع بخش مرکزی شهرستان بردسکن با شرکت بیش از ۵۰ نفر از کشاورزان برگزار شد. 

او هدف از برگزاری چنین دوره‌هایی را افزایش دانش بهره برداران و آشنایی آن‌ها با آخرین یافته‌های تحقیقاتی در باره محصولات کشاورزی اعلام کرد و افزود: تغییرات اقلیمی ما را مجبور خواهد کرد که تغییری اساسی در الگوی کشت باغی منطقه صورت بگیرد و یکی از راهبرد‌های اساسی که باید مورد توجه قرار بگیرد کشت گیاهان کم آب طلب است که اگر به طور صحیح در تناوب زراعی قرار بگیرند، مزایای زیادی از جمله اصلاح خاک و جلوگیری از فرسایش خاک خواهند داشت، همچنین با انجام عملیات صحیح و علمی ضمن کاهش هزینه ها، درآمد مناسبی را هم نصیب کشاورز خواهد کرد.

انتهای پیام//م.م

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.