قیمت گذاری سیمان و فولاد مانع بر سر راه مسکن/ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای تسهیلات مسکن باید تعلق گیرد

نایب رئیس مجلس گفت: باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تسهیلات داده شود.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در پاسخ به این پرسش که، در نشست امروز با رئیس جمهور منتخب، چه راه‌هایی برای تحقق ۴ میلیون مسکن پیشنهاد شده است؟  اظهار کرد: مسکن در مباحثی همچون امنیتی، اجتماعی و سیاسی بسیار تاثیرگذار است و موضوع اشتغال با فعال شدن بخش مسکن به عنوان لوکوموتیو اقتصاد موثر است.

بیشتر بخوانید

 کمبود سیمان، پروژه‌های مسکن را در آستانه تعطیلی قرار داد


او بیان کرد: در جلسه امروز وزیر راه و شهرسازی، معاونین، انبوه سازان، صاحب نظران بخش مسکن  حضور داشتند. مسکن هیچ ارتباطی به تحریم ندارد و مولفه‌های ساخت مسکن، مصالح، قوانین و مقررات، نیروی کار و تسهیلات است.

نایب رئیس مجلس افزود: مولفه اصلی در بحث قیمت گذاری، سیمان و فولاد است. با توجه به اینکه در کشور ۳۰  میلیون تن فولاد تولید می‌شود و قیمت متر مربع فولاد ۸ تومان است و همچنین سیمانی که کیسه‌ای ۳۰ هزار تومان است به بهانه‌ی قطع برق به ۱۰۰ هزار تومان رسیده، این موارد، پذیرفتنی نیست و با این مشکلات نمی توان مسکن راه اندازی کرد.

او تاکید کرد: طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید، باید شورای عالی مسکن احیا شود و هر ۱۵ روز یک بار در حضور رئیس جمهور با حضور وزرای مرتبط که باید فرابخشی عمل کنند و با حضور استانداران مسکن را احیا کنند.

نیکزاد در پاسخ به این پرسش که، آیا برای افزایش قدرت خریداران مسکن نیز فکری کردید؟ گفت: قانون جهش تولید مسکن که در تیرماه ۹۹ مصوب شد که از  ۲ میلیون میلیارد تومان از وامی که داده می‌شود، باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی تسهیلات داده شود.

او بیان کرد: پیشنهاد داده شد، زمین در اختیار قرار دهیم، یک میلیون واحد مسکونی در شهر و روستا قابل ساخت است، تسهیلات به میزان ۴۰۰ میلیون تومان برود و قسط آن را نیز به صورت پلکانی کنیم، تمام فعالیت‌ها را بر روی زمین انجام دهیم و در اختیار مردم قرار دهیم.

او افزود: ۶ هزار پیمانکار و انبوه ساز در کشور داریم باید سعی کنیم پیمانکار صاحبکار شود و ارزش افزوده برای مردم بماند؛ بنابراین در کنار اینکه ما میتوانیم تسهیلات، پیمانکار‌ها و نهاد‌های عمومی مثل،  شهرداری، بهزیستی، بنیاد مسکن، کمیته امداد، ما تمام این ارگان‌ها را برای تولید مسکن بیاوریم، ولی اگر بخواهیم مسکن را به کالای مصرفی تبدیل کنیم و باید مالیات‌ها بر عایدی مسکن، مالیات بر معاملات مکرر مقرر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار