رئیس اداره فلزی سازمان صمت خراسان رضوی گفت: ۷۵ واحد صنعتی استان که بعضی از آنها ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند، نیازمند ۴۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، قاسم کیومرثی، رئیس اداره فلزی سازمان صمت خراسان رضوی در جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در مشهد در توضیح وضعیت معرفی طرح‌های صنعتی و معدنی استان به بانک‌ها برای اخذ تسهیلات و پرداخت وام به آن‌ها گفت: در حال حاضر که قیمت مواد اولیه به شدت افزایش یافته، طبیعی است که نیاز تسهیلاتی در بخش صنعت و دیگر بخش‌های اقتصادی افزایش یابد و لذا نیاز است این ظرفیت‌ها نیز تامین شود تا بتوانیم اشتغال موجود را حفظ نماییم.

او افزود: در حوزه تسهیلات ثابت، ۱۵ هزار و ۶۶۵ طرح بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در کشور وجود دارد که ۳ هزار و ۴۰۰ نیاز تسهیلاتی برای آن‌ها پیش بینی شده است.


بیشتر بخوانید



رئیس اداره فلزی سازمان صمت خراسان رضوی ادامه داد: در خراسان رضوی نیز ۴۵۱ طرح بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داریم که سرمایه آن‌ها بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است و ۱۶ هزار و ۸۰۰ نفر اشتنغالزایی دارند. پیش بینی ما این است که ۴۰ درصد از اعتبار مورد نیاز برای اتمام این طرح‌ها در قالب تسهیلات معادل ۴ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان باید پرداخت گردد.

کیومرثی بیان کرد: ۷۵ واحد صنعتی در استان داریم که بعضا دارای ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی هستند و طبق محاسبات ما، این واحد‌ها نیازمند ۴۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار بانکی هستند.

او تصریح کرد: در حوزه تسهیلات سرمایه در گردش نیز برای حدود ۵۰۰ واحد، به تسهیلات نیازمندیم؛ بنابراین نیاز تسهیلاتی کمّی در استان نداریم و این نیاز، قابل توجه است و در صورت عدم تامین، سرمایه گذاری استان به خطر خواهد افتاد.

رئیس اداره فلزی سازمان صمت خراسان رضوی با بیان اینکه پراکندگی تسهیلات بانکی برای صنایع در کشور زیاد است، تاکید کرد: تسهیلات تام، جهش تولید، بسته حمایت از صادرات، تبصره ۱۸، منابع داخلی بانک‌ها و... به صنایع پرداخت می‌شود، اما در این انواع تسهیلات که در قالب طرح‌های مختلف در کل کشور اجرا می‌شود، در حوزه صنعت و معدن و تجارت فقط تسهیلات رونق تولید و تسهیلات بازسازی پرداخت می‌گردد.

پرداخت ۲۰ درصد «تسهیلات رونق تولید» به بخش صنعت

کیومرثی اظهار کرد: در تسهیلات رونق تولید، ۲۵۰ واحد برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش معادل ۵۵ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان ثبت نام کرده اند. ما دریافت تسهیلات برای ۱۵۱ واحد از این تعداد متقاضی را مصوب کرده ایم که رقمی معادل ۹۷۵ میلیارد تومان است؛ اما تاکنون برای ۴۴ واحد به مبلغ ۱۹۹ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. این یعنی تنها ۲۰ درصد تسهیلات مورد تقاضا و تایید شده حوزه صنعت پرداخت گردیده است.

او افزود: ۷۹ واحد نیز برای اخذ تسهیلات بازسازی با اعتباری معادل ۷۴۲ میلیارد تومان ثبت نام کرده اند که ۲۷ واحد از این تعداد با ۲۰۶ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده اند؛ اما برای ۴ واحد در مجموع ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

رئیس اداره فلزی سازمان صمت خراسان رضوی به رتبه استان در این زمینه اشاره کرد و  ادامه داد: از لحاظ درخواست‌ها برای اخذ تسهیلات رتبه ۳ را در میان دیگر استان‌ها و از نظر مبلغ درخواستی رتبه ۲ را داریم. در پرداخت تسهیلات به لحاظ تعداد، رتبه ۴ و در جذب منابع، رتبه ۱۹ را در کل کشور داریم.

 

انتهای پیام//ف.ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۷:۳۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۰
ان شاالله که محقق بشه