دانشمندان توانستند با استفاده از آرایه مونتاژ در رصدخانه SDO رصدی مداوم روی خورشید داشته باشند که می تواند هر ۱۰ ثانیه تصاویر جدیدی را ثبت کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تی ای؛ رصدخانه Solar Dynamics ناسا یا SDO، که ۱۱ فوریه ۲۰۱۰ توسط ناسا برای رصد خورشید به فضا فرستاده شد، بیش از یک دهه است که تصاویر با کیفیت و وضوح بالا از خورشید ارائه می‌دهد. این رصدخانه تصاویری با جزئیات بالا را از پدیده‌های خورشیدی مختلف به زمین می‌فرستد.


بیشتر بخوانید


استفاده از AIA برای رصد خورشید

رصدخانه SDO از آرایه مونتاژ تصویربرداری اتمسفر (AIA) با هدف رصد مداوم خورشید استفاده می‌کند و هر ۱۰ ثانیه در ۱۰ طول موج مختلف تصاویر مختلفی را ثبت می‌کند. تصاویر ثبت شده اطلاعات زیادی درباره خورشید که تاکنون دریافت نشده بود را به محققان ارائه می‌کند، اما این رصدخانه مداوم از آرایه مونتاژ تصویربرداری اتمسفر استفاده می‌کند. این ابزار در طول زمان خراب می‌شود و لازم است داده‌هایی که ثبت می‌شوند، دائما کالیبره شوند.

اکنون دانشمندان از هوش مصنوعی برای کالیبره کردن برخی از تصاویر ناسا از خورشید کمک می‌گیرند. این کار باعث بهبود داده‌هایی می‌شود که دانشمندان برای تحقیقات خورشیدی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی هم از یک الگوریتم برای یادگیری نحوه انجام کارش استفاده می‌کند. دانشمندان با آموزش الگوریتم یادگیری ماشین شروع به شناسایی ساختار‌های خورشیدی و مقایسه آن‌ها با استفاده از داده‌های ثبت شده توسط آرایه مونتاژ تصویربرداری اتمسفر آغاز کردند. آن‌ها این کار را با دادن تصاویر الگوریتم از پرواز‌های کالیبراسیون موشک ژرفاسنج به الگوریتم در آوردند و مقدار صحیح کالیبراسیون مورد نیاز را برایش معین کردند.

کالیبراسیون تصاویر ناسا از خورشید با استفاده از هوش مصنوعی

کالیبراسیون اندازه گیری و تعیین صحت وسیله اندازه گیری در تطبیق با مرجع تایید شد. هدف کالیبراسیون تشکیل نظامی موثر با هدف کنترل کردن صحت و دقت پارامتر‌های دستگاه‌های آزمایشگر و تجهیزات اندازه گیری و همه وسایلی است که کارشان روی کیفیت فرآیند تاثیر دارد. پس از انجام این اقدامات، دانشمندان دوباره تصاویری مشابه را به الگوریتم اضافه کردند و دیدند تا آیا این الگوریتم توانایی کالیبراسیون صحیح مورد نیاز برای تصویر را تشخیص می‌دهد یا خیر. الگوریتم با داده‌هایی کافی که دارد این فرآیند را فرا گرفته و توانایی تعیین مقدار کافی کالیبراسیون برای هر تصویر را دارد.

از آنجا که آرایه مونتاژ در طول موج‌های مختلف نور خورشید را رصد می‌کند، دانشمندان همچنین می‌توانند از الگوریتم برای مقایسه ساختار‌های خاص در طول موج‌ها و تقویت ارزیابی‌های آن استفاده کنند. برای شروع، دانشمندان الگوریتم را با نشان دادن شراره‌های خورشیدی در تمام طول موج‌های ثبت شده به الگوریتم می‌آموزند. زمانی که برنامه می‌تواند شعله‌های خورشیدی را بدون هیچ گونه تخریب شناسایی کند، الگوریتم می‌تواند تعیین کند که تخریب تا چه اندازه بر تصاویر فعلی آرایه‌ها تأثیر می‌گذارد و میزان کالیبراسیون برای هر یک از آن‌ها چقدر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار