به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور در حاشیه افتتاح راه آهن اقلید_ یزد، گفت: توسعه زیر بناهای حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی یکی از شاخصههای مهم و تاثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور است.
او افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل نقل کشور در راستای همین رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال کریدورهای ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استانها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است.
خطیبی ادامه داد: پروژه راه آهن اقلید-یزد با ٢٧٠ کیلومتر در راستای تامین رویکرد سوم برنامه ریزی و اجرایی شده و با احداث آن مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشور را به وجود با کاهش ٣١٠ کیلومتری مسیر به وجود میآورد.
او اظهار داشت: با توجه به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: راه آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب میشود و پس از عبور از شهرهای نی ریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل میشود.
او با بیان اینکه این طرح ریلی در اواخر سال ٩٠ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال گذشته با توجه به اینکه در ردیف پروژههای جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد، گفت: این پروژه شامل ١٢ هکتار است که در بخش اولیه با افتتاح فاز اول، اول ٥ ایستگاه به بهره برداری میرسد.
معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربناهای کشور گفت: پیش بینی میشود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سالهای حدود ٣ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.
او بیان کرد: اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ٦ هزار میلیارد تومان تخمین زده میشود.
با افتتاح ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی بین شهرهای یزد و اقلید، مسیر ریلی استان فارس به استانهای شرق کشور ۳۲۰ کیلومتر کاهش مییابد.
همزمان با افتتاح این خط ریلی، ۲ ایستگاه توسعهای مبدا به نام رخش و مقصد به نام اقلید به همراه ایستگاه مسافری درجه ۲ مهریز، ایستگاه باری درجه ۲ شهرک صنعتی ابرکوه، ایستگاه تشکیلاتی ابرکوه و هفت ایستگاه درجه سه در طول مسیر به بهرهبرداری رسیدند.
ارزش روز هزینه ساخت فاز نخست بهره برداری این طرح افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال است و در این مرحله، بیش از ۳۳ هزار تن ریل، ۴۷۰ هزار قطعه تراورس و ادوات متناظر، افزون بر ۷.۷ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۱.۹ میلیون و۲۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی به کار رفته است.
با بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق - جنوب غرب کشور، فاصله زمانی ریلی استانهای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد با استانهای یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان، به مدت چهار ساعت کاهش مییابد.
این مسیر ریلی ظرفیت حمل بیش از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را دارا است و در افق نهایی طرح، عبور بیش از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راهآهن کشور، محقق خواهد شد.
انتهای پیام/