معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربنا‌های کشور گفت: با توجه به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عباس خطیبی، معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربنا‌های کشور در حاشیه افتتاح راه آهن اقلید_ یزد، گفت: توسعه زیر بنا‌های حمل و نقل به ویژه در بخش ریلی یکی از شاخصه‌های مهم و تاثیر گذار در توسعه و آبادانی کشور است.

او افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل نقل کشور در راستای همین رهنمود و تحت مدیریت و راهبری وزارت راه و شهرسازی توسعه شبکه ریلی کشور را با سه رویکرد اتصال کریدور‌های ترانزیتی ریلی به بنادر و مبادی کشور، اتصال مراکز استان‌ها و مراکز بار و جمعیتی کشور به شبکه ریلی و بهبود تسهیل بار و جایجایی مسافر و بار در شبکه ریلی کشور برنامه ریزی و اجرایی کرده است.

خطیبی ادامه داد: پروژه راه آهن اقلید-یزد با ٢٧٠ کیلومتر در راستای تامین رویکرد سوم برنامه ریزی و اجرایی شده و با احداث آن مسیر میان بر به جنوب غربی و شمال و جنوب شرق کشور را به وجود با کاهش ٣١٠ کیلومتری مسیر به وجود می‌آورد.

او اظهار داشت: با توجه به مثلث گردشگری بین سه استان یزد، اصفهان و فارس عملا مسیر راه آهن یزد به اقلید موجب تکمیل ضلع سوم این مثلث گردشگری ریلی خواهد شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: راه آهن یزد به اقلید در محور بافت به یزد منشعب می‌شود و پس از عبور از شهر‌های نی ریز، ابرکو و سورمق به ایستگاه اقلید در راه آهن اصفهان به شیراز متصل می‌شود.

او با بیان اینکه این طرح ریلی در اواخر سال ٩٠ به قرارگاه خاتم الانبیاء واگذار شد و در دو سال گذشته با توجه به اینکه در ردیف پروژه‌های جهش تولید قرار گرفت، از سرعت بسیار خوبی در عملیات اجرایی برخوردار شد، گفت: این پروژه شامل ١٢ هکتار است که در بخش اولیه با افتتاح فاز اول، اول ٥ ایستگاه به بهره برداری می‌رسد.

معاون ساخت و توسعه شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل زیربنا‌های کشور گفت: پیش بینی می‌شود که در سال اول بهره داری از این طرح، حدود یک میلیون مسافر و در سال‌های حدود ٣ میلیون نفر مسافر جابجا شوند.

او بیان کرد: اعتبار هزینه شده در این طرح به ارزش روز حدود ٦ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

با افتتاح ۲۷۰ کیلومتر مسیر ریلی بین شهر‌های یزد و اقلید، مسیر ریلی استان فارس به استان‌های شرق کشور ۳۲۰ کیلومتر کاهش می‌یابد.

همزمان با افتتاح این خط ریلی، ۲ ایستگاه توسعه‌ای مبدا به نام رخش و مقصد به نام اقلید به همراه ایستگاه مسافری درجه ۲ مهریز، ایستگاه باری درجه ۲ شهرک صنعتی ابرکوه، ایستگاه تشکیلاتی ابرکوه و هفت ایستگاه درجه سه در طول مسیر به بهره‌برداری رسیدند.

ارزش روز هزینه ساخت فاز نخست بهره برداری این طرح افزون بر ۴۰ هزار میلیارد ریال است و در این مرحله، بیش از ۳۳ هزار تن ریل، ۴۷۰ هزار قطعه تراورس و ادوات متناظر، افزون بر ۷.۷ میلیون متر مکعب خاکریزی و ۱.۹ میلیون و۲۰۰ هزار متر مکعب بتن ریزی به کار رفته است.

با بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی، ضمن تکمیل کریدور زیارتی، گردشگری و باری شمال شرق - جنوب غرب کشور، فاصله زمانی ریلی استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویر احمد با استان‌های یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان و سیستان، به مدت چهار ساعت کاهش می‌یابد.

این مسیر ریلی ظرفیت حمل بیش از چهار میلیون تن بار در سال نخست بهره برداری را دارا است و در افق نهایی طرح، عبور بیش از هفت میلیون تن بار صنعتی و معدنی داخلی و ترانزیت از مسیر این طرح ممتاز راه‌آهن کشور، محقق خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.