بنا به اعلام شرکت صهیونیستی «ان اس اُ» دسترسی چند مشتری دولتی از جمله عربستان و امارات به جاسوس افزار پگاسوس به طور موقت تعلیق شده است.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از کارکنان شرکت صهیونیستی «ان اس اُ» (NSO) که در زمینه ساخت جاسوس افزار «پگاسوس» فعالیت دارد در راستای لاپوشانی رسوایی جاسوسی این شرکت به رادیو ملی آمریکا «ان پی آر» گفته است که این شرکت دسترسی چندین مشتری دولتی خود به این فناوری را به طور موقت به حال تعلیق در آورده است.

کارمند این شرکت که به درجه شغلی وی اشاره نشده است گفت: شرکت در حال تحقیق در خصوص برخی از مشتریان است. همچنین دسترسی برخی از مشتریان به صورت موقت به حال تعلیق درآمده است. شرکت اعلام کرده دیگر به پرسش‌های رسانه‌ها پاسخ نخواهد داد.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز با هدف لاپوشانی این رسوایی و کاستن از فشارهای خارجی بر کابینه این رژیم در بیانیه‌ای اعلام کرد مقامات روز چهارشنبه به منظور ارزیابی ادعا‌های مطرح شده از دفتر شرکت ان اس اُ در هرتزلیا، نزدیک تل آویو بازدید کردند. به گفته این کارمند، این شرکت به طور کامل با این تحقیقات همکاری می‌کند و سعی دارد به مقامات ثابت کند که افرادی که در گزارشات رسانه‌ای ذکر شده اند هدف پگاسوس نیستند.

این کارمند به نام نهاد‌های دولتی یا کشور‌های آن‌ها که دسترسی پگاسوس در آنجا به حالت تعلیق درآمده است اشاره‌ای نکرد. این در حالی است که واشنگتن پست گزارش داد که مشتریان تعلیق شده شامل عربستان سعودی، دبی در امارات متحده عربی و برخی از نهاد‌های عمومی در مکزیک هستند.

تعلیق استفاده از جاسوس افزار پگاسوس پس از آن صورت گرفت که کنسرسیومی از رسانه‌ها گزارش دادند دولت‌ها با استفاده از جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس اقدام به هک و نظارت بر تلفن همراه روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و سران و مقامات کشور‌های مختلف می‌کنند.

در پی انتشار این گزارش ها، رژیم صهیونیستی که ناظر بر فروش این فناوری به دیگر کشور‌ها است، به شدت از سوی کشور‌های مختلف تحت فشار قرار گرفته است. اکنون این شرکت می‌گوید دسترسی برخی از مشتریان به فناوری خود را متوقف کرده است.

ان اس اُ می‌گوید ۶۰ مشتری در ۴۰ کشور جهان دارد که همه آن‌ها آژانس‌های اطلاعاتی، نهاد‌های اجرای قانون و نظامیان هستند. در سال‌های اخیر، قبل از گزارش رسانه‌ها، این شرکت پس از یافتن شواهدی از سوء استفاده پنج نرم افزار دولتی، از جمله دو مورد در سال گذشته، نرم افزار خود را مسدود کرده است.

این شرکت مدعی است فقط با هدف مبارزه با تروریسم و جنایت، جاسوس افزار‌های خود را به کشور‌ها می‌فروشد، اما گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد این شرکت با کشور‌هایی که در حال نظارت بر شهروندان خود هستند همکاری کرده است.


بیشتر بخوانید:

احتمال منحل شدن صندوق اعتباری مالک شرکت سازنده پگاسوس
اکسیوس: آمریکا از اسرائیل در مورد نرم افزار جاسوسی پگاسوس توضیح خواسته است


بر اساس تحقیقاتی که ۱۷ منبع رسانه‌ای از جمله لوموند و گاردین به تازگی منتشر کرده اند، نرم افزار پگاسوس امکان جاسوسی از دستکم ۱۸۰ روزنامه نگار، ۶۰۰ سیاستمدار و نیز ۸۵ فعال حقوق بشر و ۶۵ تن از سران تجاری جهان را از سال ۲۰۱۶ فراهم کرده است.

از جمله افراد سرشناسی که در لیست این جاسوسی قرار گرفتند، عمران خان، نخست وزیر پاکستان و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه «میشل عون» رئیس جمهور لبنان، سعد حریری، نخست وزیر سابق لبنان و برخی مقامات کشور‌های مختلف هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار