مستند سینمایی پلیس جنوب در شیراز کلید خورد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی بلند نظر مستند ساز شیرازی که کارگردانی مستند سینمایی پلیس جنوب شیراز را برعهده گرفته است، گفت: با شروع جنگ جهانی اول و بدنبال آن ورود نیروهای متفقین به خاک ایران، مقاومت های مردمی در فارس و جنوب ایران شکل گرفت و انگلستان که منافع خود را در خطر می دید با همدستی و خیانت عده ای از خودفروشان، نیرویی نظامی با عنوان پلیس جنوب تشکیل داد تا حافظ منافع بریتانیا در جنوب ایران و سرحدات منتهی به هندوستان باشد.

او بیان کرد:‌ اما این موضوع برای ایرانیان آگاه که نقض حاکمیت ایران را مشاهده می کردند قابل پذیرش نبود و مقاومت های گسترده ای در برابر پلیس جنوب شکل گرفت که از این جمله، رشادت های مردم فارس بود.

بلند نظر تصریح کرد: اگر اکنون ایران در دست کشورهای دیگر از جمله انگلیس نیفتاده و چپاول نشده است، وامدار رشادت ها و دلاوری های مردم قشقایی و فارس است. آن هم درست در سال هایی که تمام دنیا چشم طمع بر وطن عزیزمان دوخته بودند.

مستند ساز شیرازی ادامه داد: در درس های مدرسه، کودکان مان از بزرگانی چون میرزاکوچک خان، رئیس علی دلواری و دلیران تنگستان می خوانند اما تا به حال هیچ کس به آن ها نیاموخته است که یکی از ارکان اصلی این پیروزی، مردم فارس بوده اند و ایازهای قشقایی از پر رنگ ترین قهرمانان این آبادانی هستند.

او افزود: با تولید فیلم مستند بلند سینمایی با عنوان پلیس جنوب ، رشادت‌های قشقایی ها و مردم غیرتمند فارس را در مبارزه با سلطه استعمار پیر، با حکم جهاد سید عبدالحسین لاری و رهبری صولت‌الدوله قشقایی و ناصردیوان کازرونی، تاریخ را یک بار دیگر در گوش جهانیان فریاد بزنیم.

بلند نظر اضافه کرد: داستان رشادت ایاز کاپیتان‌کش از طایفه فارسیمدان را نیز در خلال این فیلم، با شکل‌گیری و انحلال پلیس جنوب روایت می شود تا روایتی قابل استناد و شایسته، از رشادت های مردم وطن دوست فارس و ایل ریشه دار قشقایی ارائه دهیم و افتخارش میراث فرزندانمان شود.

عوامل این فیلم مستند که به سفارش مرکز سیمای استان ها در سیمای مرکز فارس تهیه می‌شود، عبارتند از: مجری طرح، تهیه کننده و کارگردان: علی بلندنظر.

تصویربردار و تدوینگر: محمد ناصریراد، صدابردار: احسان بلندنظر، تحقیق و پژوهش: پروانه دری، احسان بلندنظر، گروه نویسندگان: علی بلندنظر، محمد ناصریراد، پروانه دری، تهیه کننده اجرایی: پروانه دری و مدیر تولید و مشاور حقوقی: زین العابدین یزدانیان.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار