نماینده مردم رشت در مجلس گفت: وزارت خارجه دیپلماسی قوی آب را با کشور‌های همسایه در دستور کار خود قرار دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، سید علی آقازاده دافساری، نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد ضعیف وزارت امور خارجه در حوزه دیپلماسی آب گفت: مسأله آب‌های مرزی و حقابه جمهوری اسلامی از کشور‌های همسایه موضوعی دو طرفه بوده که با تعامل قابل حل است.

او افزود: به دلیل ضعف در دیپلماسی با همسایگان متأسفانه شاهد سدسازی توسط افغانستان بر روی رود هیرمند هستیم، در حالی که این کشور همسایه شمال شرقی ایران دلیل ندادن حقابه را خشکسالی اعلام کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: موضوع حقابه کشورمان از کشور‌های همسایه توسط این کمیسیون در دست پیگیری است و جمهوری اسلامی ایران تأکید زیادی بر تأمین نیاز آبی مردم سیستان و بلوچستان از طریق رود هیرمند دارد لذا افغانستان باید به تعهداتش ذیل همسایگی عمل کند.

آقازاده یادآور شد: در بحث اروند رود نیز ترکیه اقدام به سدسازی در قسمت‌های بالادستی کرد که باعث تحت تأثیر گرفتن ایران و سایر کشور‌ها خواهد شد.

او تصریح کرد: تلاش جمهوری اسلامی در مجموع بر تأمین حقوق کشور‌های همسایه و تحقق حقابه خود از رودخانه‌های مشترک مرزی است.

نماینده مردم رشت در مجلس تأکید کرد: با توجه به شرایط موجود برای حل مشکلات کنونی در حوزه آب‌های مرزی ضرورت دارد تا وزارت خارجه دیپلماسی قوی با کشور‌های همسایه را در دستور کار خود قرار دهد.

منبع خانه ملت

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.