تحلیلگر سیاسی روس، تصمیم سنای آمریکا برای قطع کمک‌های نظامی به جمهوری آذربایجان در شرایط درگیری در منطقه قره باغ را به معنی پایان روابط ویژه باکو و واشنگتن عنوان کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از راشا تودی، گنادی پتروف، تحلیلگر سیاسی سرشناس روس در روزنامه نزاوستمایا گازتای روسیه مقاله‌ای درباره پیامد‌های ناگوار تصمیم قانونگذاران آمریکایی برای قطع کمک‌های دفاعی به جمهوری آذربایجان نوشت.

در این مقاله آمده است که سنای آمریکا بررسی اصلاحات قانون کمک‌های خارجی آمریکا در سال ۲۰۲۲ را آغاز کرده است. ابتدا کمیته‌های مربوطه اصلاحات را بررسی کرده و سپس کل مجلس سنا آن‌ها را بررسی می‌کنند. اصلاحیه‌ای که هفته گذشته به تصویب مجلس نمایندگان آمریکا رسید، خبر از قطع شدن کمک‌های نظامی آمریکا به جمهوری آذربایجان می‌دهد. این امر به دلیل تشدید درگیری‌ها در منطقه قره باغ و تلاش ترکیه برای به رسمیت شناختن استقلال قبرس شمالی صورت می‌گیرد.

نویسندگان این لایحه حمایت خود را از ارمنستان در درگیری با جمهوری آذربایجان همواره اعلام کرده اند. باکو اما این تصمیم کنگره را ثمره فشار لابی ارمنی‌ها می‌داند.

گنادی پتروف در ادامه مقاله خود افزود: «با این حال، رسانه‌های جمهوری آذربایجان خاطرنشان کردند که ضرر‌هایی که در نتیجه قطع کمک نظامی آمریکا به بودجه دفاعی آن‌ها وارد می‌شود، قابل توجه نخواهد بود. کمک‌های دفاعی سالانه آمریکا به این کشور از ۱۰۰ میلیون دلار تجاوز نمی‌کند و بودجه دفاعی جمهوری آذربایجان چندین میلیارد دلار است.»

این تحلیلگر سیاسی با اشاره به  تصویب این لایحه و اعمال تحریم علیه ترکیه نوشت: «تصویب تحریم‌ها به خودی خود به این معنی است که رابطه ویژه آمریکا با این کشور به پایان رسیده است.»

در ادامه این مقاله آمده است که بحث دیگری در مورد این لایحه وجود دارد. این اتفاق در شرایط بدتر شدن روابط غرب با ترکیه صورت می‌گیرد. اگر روابط جمهوری  آذربایجان و  آمریکا تیره و تار شود، باکو چاره‌ای غیر از  همکاری نزدیکتر با ترکیه و اطاعت کامل از آن نخواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار