استاد تاریخ دانشگاه تهران گفت: هر قدر تاریخ ایران کهن، غنی و ریشه دار است، تاریخ علم در ایران هم به همین نسبت ریشه دار و غنی است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و هشتمین آئین نکوداشت اعضای هیئت علمی نمونه کشوری  برگزار شد.

صفت گل، استاد تاریخ دانشگاه تهران در این مراسم اظهار کرد: معمولا یکی از موضوعاتی که سخت مورد علاقه مورخان است، جست و جو و بررسی علل و عوامل شکوفایی علمی و در عین حال تباهی و انحطاط علمی است.

او افزود: این شاخه از مطالعات تاریخی مخصوصا در دهه‌های اخیر خیلی وسعت پیدا کرده و حسب مورد در زمینه شکوفایی، رونق و تباهی و انحطاط علمی در تاریخ ایران تحقیقات مفصلی است که صورت می‌گیرد.

صفت گل تصریح کرد: علم در ایران به اندازه تاریخ ایران ریشه دارد، هر قدر تاریخ ایران کهن، غنی و ریشه دار است، تاریخ علم در ایران هم به همین نسبت ریشه دار و غنی است. با این ریشه داری و عمقی که سنت علمی در ایران داشته البته آنچنان که باید و شاید هنوز مورد بررسی‌های جدی و دقیق قرار نگرفته است و یک کمبود بزرگ پژوهشی در مطالعات علمی در ایران، کمبود و خلاء تحقیقات علمی درباره تاریخ علم در ایران است.

استاد تاریخ دانشگاه تهران ادامه داد: کار‌های پراکنده‌ای که نهاد‌ها و موسسات مختلف انجام می‌دهند و بسیار مغتنم است کفایت نمی‌کند و در مقابل عظمت سنت علمی ایران، ناچیز است. در تاریخ ایران معمولا شکوفایی علمی مناظره‌ای با پشتیبانی، حمایت و سرمایه گذار داشته است.

صفت گل اضافه کرد: هر زمان که خردورزی، حمایت و پشتیبانی جدی در حوزه علوم و به خصوص آن چیزی که امروزه اصطلاح شده به عنوان علوم انسانی که البته معمولا نیست چرا این تقسیم بندی را باید استفاده کنیم و ابهامی در آن وجود دارد، اما این موضوع ملازمه‌ای با شکوفایی رونق علمی دارد. علم معمولا محافظه کار است و بنابراین وقتی که مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌گیرد و مدیریت علمی مناسبی این پشتیبانی و حمایت را نظارت می‌کند رو به شکوفایی می‌رود.

استاد تاریخ دانشگاه تهران بیان کرد: ما در تاریخ ملاحظه می‌کنیم که ایران شکوفاست؛ بنابراین این مدیریت علمی و همینطور پشتیبانی و حمایت وجود داشته است. عکس این موضوع اگر اتفاق افتاده دچار تباهی و انحطاط و مهاجرت عام خواهیم شد، از این فراز و فرود‌ها در تاریخ علم در ایران کم نیست.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار