تن ماهی یکی از مواد غذایی خوشمزه است که فواید و مضرات متعددی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایت دیس، تن ماهی یکی از مواد غذایی پر طرفدار در میان مردم است و علاوه بر اینکه دارای خواص زیادی است، یک غذای ارزان قیمت نیز محسوب می‌شود. می‌توانید از این نوع ماهی برای یک وعده غذایی دلچسب یا برای تهیه سالاد و ساندویچ به عنوان میان وعده استفاده کنید.

با این حال، نباید در مصرف تن ماهی زیاده روی کرد، زیرا این امر می‌تواند منجر به مسمومیت با جیوه شود. در این مطلب به فواید و مضرات مصرف تن ماهی می‌پردازیم:

۱- تامین پروتئین بدن: افزایش سطح پروتئین موجود در رژیم غذایی برای بدن بسیار مفید است، زیرا این امر باعث احساس سیری طولانی مدت و کاهش مصرف کالری می‌شود. سازمان غذا و داروی آمریکا می‌گوید یک تن ماهی معمولی بیش از ۴۶ گرم پروتئین دارد. به طور معمول یک انسان باید در طول روز تقریباً معادل یک گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن خود مصرف کند.

۲- تقویت مغز و چشم: تن ماهی دارای سطح قابل توجهی از اسید چرب امگا ۳ است که باعث تقویت کارکرد مغز و چشم می‌شود. اسید چرب امگا ۳ حافظه را تقویت کرده و باعث کاهش التهابات و علائم خشکی چشم می‌شود.

۳- کمک به افزایش وزن: تن ماهی‌ها اغلب در روغن تهیه می‌شوند و از این رو، دارای کالری بالایی هستند. پروتئین بالا و چربی مناسب می‌تواند به افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند کمک کند. هر ۳۶ گرم تن ماهی معادل ۵۶ کالری انرژی و ۲ گرم چربی دارد.

تن ماهی

۴- بروز نفخ شکم: یک عنصر که در تمامی انواع مختلف تن ماهی یافت می‌شود، سدیم است. گرچه میزان مشخصی از سدیم برای فعالیت مناسب بدن ضروری است، اما زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند نفخ شود.

۵- مسمومیت با جیوه: در ابتدا باید بر این نکته تاکید شود که سطح جیوه تن ماهی کمتر از ماهی تازه است، اما در هر صورت زیاده روی در مصرف آن می‌تواند باعث بروز مسمومیت با این عنصر سنگین شود. امروزه تن ماهی‌هایی با برچسب "لایت تن" در بازار موجود است که سطح بسیار کمی جیوه دارند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

برچسب ها: ماهی تن ، خواص ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۳:۱۷ ۲۸ فروردين ۱۴۰۱
به نظر من به جای خرید تن ماهی یک ماهی زنده قزل آلا بخری بهتر از تن ماهی است،تن ماهی خریدم 35000 تومان و وزنش 180 گرم البته 2 گرم هم روغن تن ماهی است،3 تا تن ماهی میشه 540 گرم با پول 3 تا تن ماهی میتونی 1 کیلو ماهی قزل آلا بخری،از اون به صرفه هست و هم جیوه نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۸:۳۸ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۱۶ دی ۱۴۰۰
کنسرو ماهی شبنم وشیلانه فعلا لذیذترند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۱۷ مرداد ۱۴۰۰
یک وعده ی غذایی ارزان!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۰۳ ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
منظورش این بود تن ماهی نسبت به خاویار ماهی قیمتی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
قدیم ها نون خشکم میخوردیم خوشمزه بود ولی الان همه چیز هست ولی کیفیت نیست همه چی اغشته به شیمیایی که باعث نازایی شده واکثر جوونها نازا شدن همینجور پیش بریم کلا نسلمون منقرض میشه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۲۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
فکر کنم تن ماهی تا سال ۸۰ داشتیم. از سال ۸۰ ماهی در قوطی داریم. بله قبلا تن ماهی لذیذ و خوشمزه بود. ولی الان ماهی معمولی رو در کمپوت ریختن و اصلا خوشمزه نیست و ارزان هم نیست.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۱۳ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
من الان یک سال نخوردم چون یبار گرفتم آوردم زیر آب شستمش ، یا علی پنبه بود جالب اینکه برند معروفی هم بود، قبلا هم فضا مجازی دیده بودم خداوکیلی باورم نمیشد ، بنظرم همون ماهی بگیریم بهتره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۱:۲۷ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
آره منفی بده برو همون پنبه رو بخور سرتم بکن تو برف
Iran (Islamic Republic of)
محمدنوری
۱۴:۱۳ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰
معلومه واقعا سطح سواد و اطلاعاتت تو این زمینه خیلی پایینه
اینوع ماهی که میگی یکی از انواع تن ماهی هاست به نام ماهی مارلین (نیزه ماهی اسب ماهی و ... ) که نوع بافت پروتئینی این ماهی ها به همین صورته
برو بیشتر تحقیق کن و بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۵۰ ۲۵ مهر ۱۴۰۱
سواد که نداری عقل هم نداری هر برندی اگر به فکر تو نباشه به فکر خودش که هست.اون که شبیه پنبه میشه نوعه ماهیه کلا ادمهای بیسواد که چیزی رو درک نمیکنن منکرش میشن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۴ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
تومحله ماپیتزا25000تومنه وچلوکباب کوبیده15000تومنه ولی تن ماهی بالای30000تومن وپفک هم7000تومن هست.یک سربه حیدرآبادکرج بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۴ مرداد ۱۴۰۰
ببخشید تن ماهی چند وقته نخریدین؟کجاش غذای ارزون قیمتیه؟!!!