خراسان جنوبی رتبه اول در اجرای آبیاری نوین در کشور

سیستم‌های آبیاری نوین در ۱۲ هزار و ۱۹۱ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در حال اجرا است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  قوسی  ، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: اعتبارات مصوب امسال برای اجرای آبیاری نوین در ۱۲ هزار و ۱۹۱ هکتار اراضی کشاورزی ، ۸۵۰ میلیارد ریال است که در مقایسه با اعتبار مصوب پارسال حدود دو برابر افزایش دارد و به تناسب تخصیص اعتبار، معرفی طرح‌ها در دستور کار خواهد بود.

او با بیان اینکه سیستم‌های نوین آبیاری متنوع برای تمامی محصولات زراعی و باغی مورد استفاده و اجرا قرار می‌گیرد، افزود: اجرای سیستم‌های نوین آبیاری فاقد هر گونه محدودیت سطح بوده و برای هر سطحی اجرا می‌شود و هر چه سطح تقاضای اجرایی بیشتر باشد میزان هزینه خودیاری به ازای واحد سطح کاهش پیدا می‌کند.

به گفته قوسی امسال تاکنون برای حدود ۳۴۹ متقاضی ثبت‌نام و تشکیل پرونده انجام شده است.

او گفت: خراسان جنوبی تا پایان تیرماه با اجرای هزار و ۳۵۷ هکتار پروژه‌های نوین آبیاری رتبه پنجم کشور و با ۱۲ هزار و ۲۸۹ هکتار رتبه اول کشور را در پروژه‌های در حال اجرا کسب کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: اعتبارات دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار و کم فشار ۸۵ درصد بلاعوض بوده و ۱۵ درصد نیز خودیاری تا سقف نرم تعیین شده به ازای هر هکتار است.

هم اکنون به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار، حداکثر ۹ میلیون تومان و برای اجرای هر هکتار سیستم آبیاری تحت فشار حداکثر ۳۰ میلیون تومان تسهیلات به کشاورزان پرداخت می‌شود که در اعتبارات جدید افزایش دارد.

قوسی گفت: بهره‌بردارانی که قبلا از اعتبارات بلاعوض دولتی استفاده کرده‌اند در صورتی که متقاضی اجرای طرح در اراضی جدید باشند پس از طی مراحل ثبت‌نام و تشکیل پرونده نسبت به معرفی آن‌ها به صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی اقدام می‌شود.

از ابتدای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی تاکنون ۳۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی (زراعی و باغی) مجهز به سامانه‌های نوین آبیاری شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.