زاهدی گفت: خواسته ما از دولت سیزدهم این است که در نظام استخدام تغییر ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفه‌ای افراد باشد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه زنده و تلویزیونی «به وقت ایران» شب گذشته ۱۲ مردادماه با موضوع بازخوانی و بازیابی مهارت روی آنتن شبکه آموزش رفت و میزبان محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی و علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بود.

باید حکمرانی علم و فناوری را تعریف کنیم

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در ابتدا اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب بحث تمدن نوین اسلامی مطرح شده و به ۷ مرحله گره خورده که اولین آن حوزه پژوهش و فناوری بوده است. ما باید در کشور حکمرانی علم و فناوری را تعریف و زوایای مختلف آن را بررسی کنیم.

او ادامه داد: متاسفانه دانشگاه‌های ما حکمرانی لازم را ندارد و تا الان وارد این فاز نشده‌اند در حالی که دنیا به سرعت در حال تغییر و تحول است. این موضوع به ما می‌گوید باید رویکردهایمان را تغییر بدهیم. نظریه‌پردازی، توسعه علم، گسترش علم به صورت عمومی، مساله محور و ماموریت‌گرا بودن باید از جمله وظایف دانشگاه‌های مختلف باشد.

لزوم تغییر در نظام استخدام بر اساس صلاحیت حرفه‌ای

عضو کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه ما نیازمند رویکرد‌های نوین و تازه هستیم، گفت: آموزش مهارتی باید در دانشگاه، آموزش و پرورش و سایر نهاد‌ها نهادینه شود.

زاهدی افزود: راه موفقیت کشور این است که از مسیر صلاحیت حرفه‌ای چه در بخش دولتی و چه غیردولتی گام بردارد. صلاحیت حرفه‌ای آمیزه‌ای از تجربه، مهارت، مدرک، اخلاق حرفه‌ای و متناسب با شغل و صلاحیت جسمانی است.

او ادامه داد: در حقیقت باید در به کارگیری همه افراد بحث شایسته‌سالاری و صلاحیت حرفه‌ای مطرح باشد چراکه افزایش کمی و کیفی بهره‌وری را در پی دارد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: یک خواسته ما از دولت سیزدهم این است که تغییر در نظام استخدام ایجاد کند چراکه این نظام نیز باید زیر و رو شود و بر اساس صلاحیت حرفه‌ای افراد باشد.

تغییر اجتناب‌ناپذیر است

علی اوسط هاشمی رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: باید از بسیاری از آنچه که مبنای نوع نگاه ما بوده است، عبور کنیم و این تغییر اجتناب‌ناپذیر است. باید این را بپذیریم که جامعه جلوتر از ما حرکت می‌کند و جوانان امروز کاملا آگاه به مسائل روز هستند.

او با اشاره به اینکه نظام آموزشی باید تغییر کند، عنوان کرد: پژوهش‌ها می‌گویند ۹۶ درصد منشا نوآوری‌ها به صنعت، بازار کار و مشتریان باز می‌گردد. ما باید از بیگانگی نظام آموزشی با واقعیت بازار و جامعه دور شویم تا مردم نسبت به ما اقبال داشته باشند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ادامه داد: تجربه کشور‌های توسعه‌یافته آشکار است و ما باید به سمت بومی‌سازی آن‌ها حرکت کنیم همچنین باید به سمت سرمایه‌های ملی خود روی آوریم.

بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امری جدی است

اوسط هاشمی تاکید کرد: اولین سند مهارت استانی را ما در سیستان و بلوچستان با مشارکت سازمان فنی و حرفه‌ای زدیم که این سند الگویی برای دیگر استان‌ها شد. امروز استانداران همه پای کار هستند و شورای مهارت به استثنای ۲ استان در بقیه استان‌ها راه‌اندازی شده است.

او با بیان اینکه بازآرایی ساختار نظام آموزش فنی و حرفه‌ای کشور امری جدی است، مطرح کرد: با این ساختار ما نمی‌توانیم به آن چیزی که شایسته مردم ایران هستند، برسیم.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بیان کرد: مردم به دنبال کالای مفید و ارزشمند به حال خویش هستند پس در ابتدا باید صلاحیت حرفه‌ای مدیر یا مسئول تایید شود.

باید گفتمان‌سازی درباره آموزش‌های مهارتی اتفاق بیفتد

محمدحسین امید رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی که دیگر مهمان اینترنتی این برنامه بود در سخنانی مطرح کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه مهارتی عدم شناخت مردم نسبت به آن است. ما در دوره‌ای بدون پیش‌بینی آینده در حوزه کمی افراط کردیم که باعث کاهش راندمان و ضرر بخش خصوصی شد.

او ادامه داد: ما در طول ۲ سال اخیر آمایش آموزش عالی مهارتی را اجرا و برای کل کشور نیاز‌های آموزش عالی مهارتی را احصا کردیم و برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی با اشاره به اینکه همه دوره‌های این دانشگاه شغل‌محور هستند، گفت: ما باید از ظرفیت‌های فعلی را به صورت بهینه استفاده کنیم. همچنین باید گفتمان‌سازی و حمایت از آموزش‌های مهارتی و کسانی که آموش می‌بینند، اتفاق بیفتد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۰
من لیسانسم33 سالمه هر کجا میرم دنبال کار میگن سنت بالاست نه کار دارم نه زن دارم نه پول دارم نه خونه فکری به حال ما دهه شصتی ها بکنید حاضرم یکسال بدون حقوق برای دولت کار کنم بعد استخدام بشم
آخرین اخبار